Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Poznajemy urządzenia peryferyjne

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić, co to są urządzenia zewnętrzne;

  • określić zastosowanie poznanych urządzeń zewnętrznych;

  • wymienić podstawowe typy urządzeń i kryteria określające ich jakość

  • podać definicję rozdzielczości monitora oraz piksela;

  • wymienić typy drukarek i krótko je scharakteryzować;

  • podać definicję rozdzielczości drukarki i skanera (w dpi).

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • ocenić i porównać typy poszczególnych urządzeń zewnętrznych;

  • porównać ze sobą typy urządzeń, stosując jako kryteria jakość pracy, cenę, koszty eksploatacji;

  • skanować zdjęcia z wykorzystaniem ustawień domyślnych skanera;

  • drukować tekst;

  • nagrywać dźwięk z pomocą rejestratora dźwięku Windows.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • eksponująca – lekcja multimedialna;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery;

  • lekcja multimedialna;

  • podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

  • sprawdzenie obecności

  • krótkie przypomnienie zasad bhp oraz konieczności przestrzegania regulaminu pracowni komputerowej, szczególnie w kontekście dbania o sprzęt znajdujący się w pracowni

– wprowadzenie do tematu (5 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji i zaciekawienie uczniów ich treścią

  • pogadanka z uczniami na temat ich doświadczeń z użytkowaniem urządzeń peryferyjnych. Uczniowie opowiadają, z jakich urządzeń korzystają w domu, jakie mają parametry te urządzenia i jaka jest jakość ich pracy

Faza realizacyjna

– lekcja multmedialna (25 min)

  • uruchomienie przez uczniów lekcji multimedialnej

  • zwrócenie przez nauczyciela uwagi, które elementy lekcji multimedialnej są szczególnie istotne

  • praca uczniów z lekcją multimedialną

Lekcja multimedialna

– ćwiczenia mające na celu utrwalenie wiedzy i nabycie umiejętności obsługi omawianych na lekcji urządzeń peryferyjnych

(45 min)

  • uczniowie ustalają w dyskusji i zapisują w zeszycie, co decyduje o jakości pracy monitora

  • drukowanie tekstów i obrazków na drukarce znajdującej się w pracowni

  • porównanie jakości wydruku uzyskanego z różnych typów drukarek

  • skanowanie różnych dokumentów i zdjęć na skanerze znajdującym się w pracowni z wykorzystaniem ustawień domyślnych skanera

  • modyfikacja parametrów skanowania i skanowanie obrazów

  • porównanie jakości skanowanych dokumentów

  • nagrywanie tekstu

  • odtwarzanie nagranego tekstu i analiza jego jakości

Zestaw komputerowy

Faza podsumowująca

  • usystematyzowanie treści lekcji (10 min)

  • utrwalenie pojęć: urządzenia peryferyjne, rozdzielczość ekranu, piksel

  • zadanie pracy domowej.

Karta pracy

Bibliografia

[1] J. Białowąs, K. Chmielewska, A.Drogowski, E. Figielska‑Pezda, M. Mordaka, Informatyka 200 – podręcznik dla szkoły podstawowej, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000.

[2] M. Mordaka, J. Białowąs, K. Chmielewska, E. Czerwińska, M. Jakubowicz, Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000.

Załaczniki

Zadanie domowe:

Jeśli masz w domu zestaw komputerowy, zrób notatkę w zeszycie, zapisując, jakie są to urządzenia. Sprawdź w dokumentacji ich parametry i zanotuj je.

Czas trwania lekcji:

2 x 45 minut

RJflUhjB8cbhG

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 58.52 KB w języku polskim
RgbapOvnZxI7k

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 77.50 KB w języku polskim