Poznajemy walory turystyczne na wybranych krajach Afryki.
Autor/autorka
Marcin Bochuta
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
geografia
3. Temat zajęć
Poznajemy walory turystyczne na wybranych krajach Afryki.
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Użycie TiK w czasie lekcji umożliwi szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji na temat walorów turystycznych wybranego państwa Afryki. Ponadto technologia chmury internetowej umożliwi pracę zdalną w zespołach i udrożni komunikację między uczniami a nauczycielem. Wizualizacja walorów turystycznych Afryki przy użyciu multimediów ułatwi i uatrakcyjni sposób przekazywania wiadomości.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Tworząc prezentację multimedialną na temat walorów turystycznych Afryki uczeń będzie miał możliwość poznania :
struktury prezentacji multimedialnej;
właściwego wyszukiwania treści z wiarygodnych i legalnych źródeł internetowych;
potencjału multimedialnego aplikacji Power Point lub innej działającej w chmurze internetowej;
potencjału pracy w chmurach internetowych;
organizacji pracy w zespole;
aspektów prawnych dotyczących wykorzystywania zasobów internetowych w prezentacjach,.
7. Cel ogólny zajęć
Prezentacja wybranego państwa Afryki w świetle walorów turystycznych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozróżnia walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze.
Uczeń potrafi ocenić wartość walorów turystycznych.
Uczeń potrafi racjonalnie korzystać z zasobów internetowych.
Uczeń zna i potrafi stosować podstawowe zasady tworzenia prezentacji multimedialnej.
Uczeń zna podstawowe informacje o wykorzystywaniu utworów w świetle prawa autorskiego.
9. Metody i formy pracy
Metody i formy pracy:
wykład;
praca w zespole;
dyskusja;
prezentacja;
projekt.
10. Środki dydaktyczne
Środki dydaktyczne:
prezentacja multimedialna;
zestawy komputerowe lub urządzenia mobilne;
pakiet office 365 lub Canva;
aplikacje Google Maps lub Google Earth;
aplikacja Mantimeter.
11. Wymagania w zakresie technologii
Wymagania w zakresie technologii:
tablica cyfrowa;
zestawy komputerowe lub urządzenia mobilne połączone z szerokopasmowym internetem;
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Tworzymy szkielet prezentacji.
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Uczniowie dobierają się w zespoły 2 - 3 osobowe. Następnie prowadzący tworzy pusty plik prezentacji multimedialnej poprzez moduł zadanie w aplikacji Teams i udostenia kopie pliku dla uczniów z możliwoscią jego edycji. Zadanie zespołu polega na utworzeniu struktury przezntacji, zgodnie ze wzorcem przedstawionym przez nauczyciela.
Aktywność 2
Temat: Jak powinna wyglądać do dobra prezentacja ? O co trzeba zadbać?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel na tablicy cyfrowej formułuje pytanie do uczniów ”Jak powinna wyglądać dobra prezentacja ?” i otwiera dyskujsę. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy i prosi o opinie uczniów. Uczniowie wymieniają się swoimi przemyśleniami i pomysłami. Następnie nauczyciel posiłkując się slajdem wyjaśnia o co szczególnie trzeba dbać tworząc swój utwór w formie prezentacji ze szczególnym naciskiem na racjonalne korzystanie z zasobów internetowych, atrakcyjną oprawę graficzną, właściwy układ treści na slejdzie oraz aspekty prawa autorskiego. Po wyjaśnieniu i omówieniu szczgółów technicznych, merytorycznych, artystycznych i prawnych przy tworzeniu prezentacji multimedialnej nauczyciel przedstawia zadanie główne:
Przedstaw walory turystyczne wybranego państwa Afryki
Aktywność 3
Temat: Realizacja projektu.
Czas trwania: 45
Opis aktywności:
Uczniowie w grupach 2‑3 osobowych realizują projekt prezentacji. Nauczyciel mając bezpośreni wgląd w udostępnione pliki prezentacji nadzoruje pracę zespołu i koryguje potencjalne błędy. Po ukończonej pracy uczniowie odsyłają swoje projekty do nauczyciela.
Aktywność 4
Temat: Prezentujemy swoje projekty.
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Nauczyciel udostęnia prezentacje zespołów na tablicy cyfrowej. Zespół ma za zadanie przedstawienie wyników swojej pracy na forum klasy. Uczniowie prezentują stworzone przez siebie treści omawiając ich wartość merytoryczną. W początkowej fazie przedstawiają temat prezentacji i omawiają jej cel. Następnie ilutrują zakres prezentacji wprowadzając odbiorcę w tematykę związaną z walorami turystycznymi wybranego państwa Afryki. Omawiają poszczgólne działy tematyczne, posługując się z zasobami użytymi w swojej pracy. W końcowej fazie, krótko podumowują temat oraz prezentują spis źródeł użytych w prezentacji.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie doknują oceny prezentowanych projektów poprzez badanie a aplikacji Mentimeter.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Umięjętność organizacji pracy w Taems lub innej usłudze opartej o chmurę internetową;
Dostęp do praowni komputerowej;
Dostęp do szerokopamowego łącza internetowego;
Dostęp do pakietu Office 365;
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna