Autor/autorka

Marcin Bochuta

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

geografia

3. Temat zajęć

Poznajemy walory turystyczne na wybranych krajach Afryki.

4. Czas trwania zajęć

90 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Użycie TiK w czasie lekcji umożliwi szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji na temat walorów turystycznych wybranego państwa Afryki. Ponadto technologia chmury internetowej umożliwi pracę zdalną w zespołach i udrożni komunikację między uczniami a nauczycielem. Wizualizacja walorów turystycznych Afryki przy użyciu multimediów ułatwi i uatrakcyjni sposób przekazywania wiadomości.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Tworząc prezentację multimedialną na temat walorów turystycznych Afryki uczeń będzie miał możliwość poznania :

  • struktury prezentacji multimedialnej;

  • właściwego wyszukiwania treści z wiarygodnych i legalnych źródeł internetowych;

  • potencjału multimedialnego aplikacji Power Point lub innej działającej w chmurze internetowej;

  • potencjału pracy w chmurach internetowych;

  • organizacji pracy w zespole;

  • aspektów prawnych dotyczących wykorzystywania zasobów internetowych w prezentacjach,.

7. Cel ogólny zajęć

Prezentacja wybranego państwa Afryki w świetle walorów turystycznych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozróżnia walory przyrodnicze i pozaprzyrodnicze.

  2. Uczeń potrafi ocenić wartość walorów turystycznych.

  3. Uczeń potrafi racjonalnie korzystać z zasobów internetowych.

  4. Uczeń zna i potrafi stosować podstawowe zasady tworzenia prezentacji multimedialnej.

  5. Uczeń zna podstawowe informacje o wykorzystywaniu utworów w świetle prawa autorskiego.

9. Metody i formy pracy

Metody i formy pracy:

  • wykład;

  • praca w zespole;

  • dyskusja;

  • prezentacja;

  • projekt.

10. Środki dydaktyczne

Środki dydaktyczne:

  • prezentacja multimedialna;

  • zestawy komputerowe lub urządzenia mobilne;

  • pakiet office 365 lub Canva;

  • aplikacje Google Maps lub Google Earth;

  • aplikacja Mantimeter.

11. Wymagania w zakresie technologii

Wymagania w zakresie technologii:

  • tablica cyfrowa;

  • zestawy komputerowe lub urządzenia mobilne połączone z szerokopasmowym internetem;

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Tworzymy szkielet prezentacji.

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Uczniowie dobierają się w zespoły 2 - 3 osobowe. Następnie prowadzący tworzy pusty plik prezentacji multimedialnej poprzez moduł zadanie w aplikacji Teams i udostenia kopie pliku dla uczniów z możliwoscią jego edycji. Zadanie zespołu polega na utworzeniu struktury przezntacji, zgodnie ze wzorcem przedstawionym przez nauczyciela.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jak powinna wyglądać do dobra prezentacja ? O co trzeba zadbać?

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel na tablicy cyfrowej formułuje pytanie do uczniów ”Jak powinna wyglądać  dobra prezentacja ?” i otwiera dyskujsę. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy i prosi o opinie uczniów. Uczniowie wymieniają się swoimi przemyśleniami i pomysłami. Następnie nauczyciel posiłkując się slajdem wyjaśnia o co szczególnie trzeba dbać  tworząc swój utwór w formie prezentacji ze szczególnym naciskiem na racjonalne korzystanie z zasobów internetowych, atrakcyjną oprawę graficzną, właściwy układ treści na slejdzie oraz aspekty prawa autorskiego. Po wyjaśnieniu i omówieniu szczgółów technicznych, merytorycznych, artystycznych i prawnych przy tworzeniu prezentacji multimedialnej nauczyciel przedstawia zadanie główne:
      Przedstaw walory turystyczne wybranego państwa Afryki

  • Aktywność 3

    • Temat: Realizacja projektu.

    • Czas trwania: 45

    • Opis aktywności:

      Uczniowie w grupach 2‑3 osobowych realizują projekt prezentacji. Nauczyciel mając bezpośreni wgląd w udostępnione pliki prezentacji nadzoruje pracę zespołu i koryguje potencjalne błędy. Po ukończonej pracy uczniowie odsyłają swoje projekty do nauczyciela.

  • Aktywność 4

    • Temat: Prezentujemy swoje projekty.

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel udostęnia prezentacje zespołów na tablicy cyfrowej. Zespół ma za zadanie przedstawienie wyników swojej pracy na forum klasy. Uczniowie prezentują stworzone przez siebie treści omawiając ich wartość merytoryczną. W początkowej fazie przedstawiają temat prezentacji i omawiają jej cel. Następnie ilutrują zakres prezentacji wprowadzając odbiorcę w tematykę związaną z walorami turystycznymi wybranego państwa Afryki. Omawiają poszczgólne działy tematyczne, posługując się z zasobami użytymi w swojej pracy. W końcowej fazie, krótko podumowują temat oraz prezentują spis źródeł użytych w prezentacji.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie doknują oceny prezentowanych projektów poprzez badanie a aplikacji Mentimeter.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

  • Umięjętność organizacji pracy w Taems lub innej usłudze opartej o chmurę internetową;

  • Dostęp do praowni komputerowej;

  • Dostęp do szerokopamowego łącza internetowego;

  • Dostęp do pakietu Office 365;

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna