Poznajemy warstwową budowę lasu
Poznajemy warstwową budowę lasu
1. Cele lekcji
Wiadomości
Zaznajomienie dzieci z warstwami i rodzajami lasu
Poznanie własności dodawania – łączność
b) Umiejętności
Dziecko zna warstwy lasu i umie wymienić niektóre drzewa, krzewy i inne
rośliny należące do poszczególnych warstw.
Dziecko zna rodzaje lasów.
Dziecko zna podstawowe cechy najbardziej drzew, krzewów.
Dziecko zna zasady pisowni ortograficznej wymienianych drzew, krzewów
i roślin.
Dziecko zna i umie zastosować własność dodawania, jaką jest łączność.
Dziecko umie wykonać papierowa sowę.
2. Metoda i forma pracy
Formy pracy : frontalna, indywidualna.
Metody pracy : słowne – opowiadanie, rozmowa, objaśnienia, instrukcje, polecenia;
czynne – zadanie stawiane do indywidualnego wykonania.
3. Środki dydaktyczne
Odtwarzacz CD; płyta z nagraniem odgłosów lasu i piosenki „Liście i igiełki”; papierowa sowa; plansza przedstawiająca las z odznaczającymi się warstwami lasu; karteczki z nazwami drzew, krzewów i roślin lub naturalne okazy; papier brystol, nożyczki, klej, igła, nici; podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego „Moja szkoła”.
4. Przebieg lekcji
Siedzącym na dywaniku, w wygodnej dla siebie pozycji, dzieciom (z zamkniętymi oczami), puszczamy nagranie z odgłosami lasu.
Czyje to były odgłosy?
Gdzie znaleźliście się myślami podczas słuchania?
Opowiedzenie dzieciom opowiadania o dębie (pokazanie ilustracji)
Gdzieś głęboko w lesie stał stary dąb. Mieszkańcy tego lasu bardzo go szanowali, ponieważ już od stu lat na swoich konarach kołysał gniazda. Tysiące piskląt wyfrunęło w świat z jego listowia. Pewnego razu sowa (gestykulacja papierową sową) wyjęła z dziupli kalendarz z liści, zwołała kosy, sroki, dzięcioły i powiedziała:
Jutro są urodziny dębu. Trzeba coś podarować poczciwemu drzewu. Ptaki były zachwycone kalendarzem sowy i podziwiały jej mądrość. Cieszyły się, że mogą uczcić dzień urodzin dębu, tylko nie wiedziały, co mu podarować. Wtedy sowa znów zabrała głos i powiedziała:
Czyż może być coś milszego nad ładną piosenkę? – Zaśpiewamy dębowi chórem!
Tylko nie tak, byle zbyć. Wtedy ptaki wszystkie na raz zaczęły ćwiczyć: kos gwizdał „ciii, tilit”, sroka skrzeczała „szak, szak, szak”, a dzięcioł stukał i wyśpiewywał uparcie „klijee, klijee”.
Ćwiczenia te okazały się nie potrzebne, bo ptaki się pokłóciły i rozleciały po całym lesie.
Jednak na drugi dzień o świcie sfrunęły się cicho na gałęzie dębu i każdy ptak po kolei odśpiewał swoją piosenkę. Z tych piosenek powstał przepiękny koncert. Stuletni dąb bardzo się wzruszył i obiecał, że przez następne sto lat będzie kołysał gniazda kosów, srok i dzięciołów.
odpowiedzi na pytania:
Gdzie rósł dąb?
Ile miał lat?
Za co ptaki dziękowały dębowi?
W jaki sposób ptaki uczciły dzień urodzin dębu?
Przejście do ławek, opowiadanie o naszym zabytkowym dębie Bartku (gdzie rośnie, ile ma lat). Pokazanie ilustracji.
odpowiedzi na pytania:
Gdzie rosną dęby?
Jakie inne drzewa można spotkać w lesie?
Pokazanie żywych gałązek lub ilustracji z atlasu najbardziej znanych drzew, omówienie ich cech charakterystycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na takie drzewa, jak: sosna, modrzew, dąb, a także grab, buk, brzoza, klon, lipa, olcha, świerk, jodła.
Ważnymi informacjami są tutaj:
Sosna – drzewo iglaste, igiełki jej są długie i twarde, owoce to duże szyszki. Można je spotkać na terenach piaszczystych. Jest drzewem, które nie zrzuca swoich igiełek na zimę.
Modrzew – drzewo iglaste, jego igiełki są krótkie i miękkie, owoce to małe szyszki. Wysokość dochodzi do 40 m. Jest jedynym drzewem iglastym, które zrzuca swoje igiełki na zimę.
Dąb – drzewo liściaste, które rośnie powoli i bardzo długo. Owoce to żołędzie. Drzewo jest ciężkie i twarde. Dęby zrzucają liście na zimę.
Zaśpiewanie piosenki (na stojąco z gestykulacją)
Na polanie rośnie brzoza
Może zgadlibyście
Czy ma liście czy igiełki ?
Macie rację – liście.
Ref. Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze maja
Liście lub igiełki
Rośnie w lesie wielka sosna
Może nam powiecie
Czy igiełki ma czy liście?
Igły – brawo dzieci.
Ref. Są na świecie .........
odpowiedzi na pytania :
Jakie pytanie powtarzało się w piosence?
Które drzewo miało liście, a które igiełki?
Omówienie rodzajów lasów; zwrócenie uwagi na słowa piosenki, że ze względu na zadawane w piosence pytanie dzielimy lasy na:
a/ Liściaste, w których rosną drzewa mające liście.
b/ Iglaste, w których rosną drzewa mające igły.
c/ Mieszane, w których rosną drzewa liściaste i iglaste.
Omówienie warstw lasu, przedstawienie planszy:
a/ Najwyższa warstwa lasu to wysokie drzewa
b/ Środkowa warstwa lasu to podszyt
c/ Najniższa warstwa lasu to runo leśne
Ad a) losowanie przez dzieci karteczek z nazwami drzew, wcześniej wymienianymi i omawianymi. Wpisanie odpowiedniej litery w puste miejsce (przez co ćwiczymy zasady pisowni ortograficznej) i przypięcie na planszy na odpowiedniej wysokości.
Omówienie funkcji, jaką spełnia ta warstwa lasu.
Ad b) wyszczególnienie, jakie najczęściej młode drzewa i krzewy można spotkać w lesie, które należą do tej warstwy, a mianowicie: leszczyna, jałowiec, czeremcha, tarnina, czarny bez, kalina, malina, jeżyna. Omówienie ich i przedstawienie naturalnych okazów lub ilustracji z albumu. Losowanie przez dzieci karteczek z nazwami omawianych młodych drzew i krzewów, wpisanie odpowiedniej litery w puste miejsce i przypięcie na odpowiedniej wysokości na planszy. Omówienie funkcji, jaką spełnia ta warstwa lasu.
Ad c) wyszczególnienie, jakie najczęściej rośliny można spotkać w lesie, należące do tej warstwy, czyli: paprocie, czarne jagody, mchy, borówki, wrzosy, skrzyp leśny, poziomki, grzyby. Omówienie ich i przedstawienie naturalnych okazów lub ilustracji z albumu. Losowanie przez dzieci karteczek z nazwami omawianych roślin, wpisanie odpowiedniej litery w puste miejsce i przypięcie na odpowiedniej wysokości na planszy. Omówienie funkcji, jaką spełnia ta warstwa lasu.
Praca z podręcznikiem – rozwiązywanie zadania matematycznego.
Filip namalował obraz przedstawiający las jesienią. Było na nim 9 sosen,
3 modrzewie i 7 dębów.
- analiza treści
- postawienie pytania
a) Dla lepszego zrozumienia oznaczenie poszczególnych drzew figurami:
Sosny to - 9
Modrzewie to - 3
Dęby to - 7
Podzielenie tych drzew na dwa zbiory (iglaste i liściaste), narysowanie zbiorów
na tablicy oraz napisanie odpowiedniego działania, które oblicza chętne dziecko.
(9 + 3) + 7 = 12 + 7 = 19
Podzielenie drzew na dwa inne zbiory (na te, które nie zrzucają liści na zimę i na te, które zrzucają liści na zimę). Narysowanie zbiorów na tablicy oraz napisanie odpowiedniego działania, które oblicza chętne dziecko.
9 + (3 + 7) = 9 + 10 = 19
odpowiedzi na pytanie :
a. Który sposób dodawania był łatwiejszy i dlaczego?
b. Czy zmiana miejsca nawiasu i kolejność wykonywania dodawania wpływa na wynik?
Omówienie tej własności dodawania, którą nazywamy łącznością i która polega na tym, że można dowolnie grupować składniki, a wynik nie ulegnie zmianie.
Uzupełnienie danych w podręczniku.
9) Wykonanie papierowej sowy.