Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajemy warstwową budowę lasu

1. Cele lekcji

Wiadomości

  • Zaznajomienie dzieci z warstwami i rodzajami lasu

  • Poznanie własności dodawania – łączność

b) Umiejętności

Dziecko zna warstwy lasu i umie wymienić niektóre drzewa, krzewy i inne

rośliny należące do poszczególnych warstw.

  • Dziecko zna rodzaje lasów.

  • Dziecko zna podstawowe cechy najbardziej drzew, krzewów.

  • Dziecko zna zasady pisowni ortograficznej wymienianych drzew, krzewów

i roślin.

  • Dziecko zna i umie zastosować własność dodawania, jaką jest łączność.

  • Dziecko umie wykonać papierowa sowę.

2. Metoda i forma pracy

Formy pracy : frontalna, indywidualna.

Metody pracy : słowne – opowiadanie, rozmowa, objaśnienia, instrukcje, polecenia;

czynne – zadanie stawiane do indywidualnego wykonania.

3. Środki dydaktyczne

Odtwarzacz CD; płyta z nagraniem odgłosów lasu i piosenki „Liście i igiełki”; papierowa sowa; plansza przedstawiająca las z odznaczającymi się warstwami lasu; karteczki z nazwami drzew, krzewów i roślin lub naturalne okazy; papier brystol, nożyczki, klej, igła, nici; podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego „Moja szkoła”.

4. Przebieg lekcji

  1. Siedzącym na dywaniku, w wygodnej dla siebie pozycji, dzieciom (z zamkniętymi oczami), puszczamy nagranie z odgłosami lasu.

    • Czyje to były odgłosy?

    • Gdzie znaleźliście się myślami podczas słuchania?

  2. Opowiedzenie dzieciom opowiadania o dębie (pokazanie ilustracji)

Gdzieś głęboko w lesie stał stary dąb. Mieszkańcy tego lasu bardzo go szanowali, ponieważ już od stu lat na swoich konarach kołysał gniazda. Tysiące piskląt wyfrunęło w świat z jego listowia. Pewnego razu sowa (gestykulacja papierową sową) wyjęła z dziupli kalendarz z liści, zwołała kosy, sroki, dzięcioły i powiedziała:

  • Jutro są urodziny dębu. Trzeba coś podarować poczciwemu drzewu. Ptaki były zachwycone kalendarzem sowy i podziwiały jej mądrość. Cieszyły się, że mogą uczcić dzień urodzin dębu, tylko nie wiedziały, co mu podarować. Wtedy sowa znów zabrała głos i powiedziała:

  • Czyż może być coś milszego nad ładną piosenkę? – Zaśpiewamy dębowi chórem!

  • Tylko nie tak, byle zbyć. Wtedy ptaki wszystkie na raz zaczęły ćwiczyć: kos gwizdał „ciii, tilit”, sroka skrzeczała „szak, szak, szak”, a dzięcioł stukał i wyśpiewywał uparcie „klijee, klijee”.

Ćwiczenia te okazały się nie potrzebne, bo ptaki się pokłóciły i rozleciały po całym lesie.

Jednak na drugi dzień o świcie sfrunęły się cicho na gałęzie dębu i każdy ptak po kolei odśpiewał swoją piosenkę. Z tych piosenek powstał przepiękny koncert. Stuletni dąb bardzo się wzruszył i obiecał, że przez następne sto lat będzie kołysał gniazda kosów, srok i dzięciołów.

  • odpowiedzi na pytania:

  • Gdzie rósł dąb?

  • Ile miał lat?

  • Za co ptaki dziękowały dębowi?

  • W jaki sposób ptaki uczciły dzień urodzin dębu?

    1. Przejście do ławek, opowiadanie o naszym zabytkowym dębie Bartku (gdzie rośnie, ile ma lat). Pokazanie ilustracji.

  • odpowiedzi na pytania:

  • Gdzie rosną dęby?

  • Jakie inne drzewa można spotkać w lesie?

    1. Pokazanie żywych gałązek lub ilustracji z atlasu najbardziej znanych drzew, omówienie ich cech charakterystycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na takie drzewa, jak: sosna, modrzew, dąb, a także grab, buk, brzoza, klon, lipa, olcha, świerk, jodła.

    2. Ważnymi informacjami są tutaj:

Sosna – drzewo iglaste, igiełki jej są długie i twarde, owoce to duże szyszki. Można je spotkać na terenach piaszczystych. Jest drzewem, które nie zrzuca swoich igiełek na zimę.

Modrzew – drzewo iglaste, jego igiełki są krótkie i miękkie, owoce to małe szyszki. Wysokość dochodzi do 40 m. Jest jedynym drzewem iglastym, które zrzuca swoje igiełki na zimę.

Dąb – drzewo liściaste, które rośnie powoli i bardzo długo. Owoce to żołędzie. Drzewo jest ciężkie i twarde. Dęby zrzucają liście na zimę.

  1. Zaśpiewanie piosenki (na stojąco z gestykulacją)

Na polanie rośnie brzoza

Może zgadlibyście

Czy ma liście czy igiełki ?

Macie rację – liście.

Ref. Są na świecie różne drzewa

Małe albo wielkie

Ale wszystkie zawsze maja

Liście lub igiełki

Rośnie w lesie wielka sosna

Może nam powiecie

Czy igiełki ma czy liście?

Igły – brawo dzieci.

Ref. Są na świecie .........

  • odpowiedzi na pytania :

  • Jakie pytanie powtarzało się w piosence?

  • Które drzewo miało liście, a które igiełki?

    1. Omówienie rodzajów lasów; zwrócenie uwagi na słowa piosenki, że ze względu na zadawane w piosence pytanie dzielimy lasy na:

a/ Liściaste, w których rosną drzewa mające liście.

b/ Iglaste, w których rosną drzewa mające igły.

c/ Mieszane, w których rosną drzewa liściaste i iglaste.

  1. Omówienie warstw lasu, przedstawienie planszy:

a/ Najwyższa warstwa lasu to wysokie drzewa

b/ Środkowa warstwa lasu to podszyt

c/ Najniższa warstwa lasu to runo leśne

Ad a) losowanie przez dzieci karteczek z nazwami drzew, wcześniej wymienianymi i omawianymi. Wpisanie odpowiedniej litery w puste miejsce (przez co ćwiczymy zasady pisowni ortograficznej) i przypięcie na planszy na odpowiedniej wysokości.

Omówienie funkcji, jaką spełnia ta warstwa lasu.

Ad b) wyszczególnienie, jakie najczęściej młode drzewa i krzewy można spotkać w lesie, które należą do tej warstwy, a mianowicie: leszczyna, jałowiec, czeremcha, tarnina, czarny bez, kalina, malina, jeżyna. Omówienie ich i przedstawienie naturalnych okazów lub ilustracji z albumu. Losowanie przez dzieci karteczek z nazwami omawianych młodych drzew i krzewów, wpisanie odpowiedniej litery w puste miejsce i przypięcie na odpowiedniej wysokości na planszy. Omówienie funkcji, jaką spełnia ta warstwa lasu.

Ad c) wyszczególnienie, jakie najczęściej rośliny można spotkać w lesie, należące do tej warstwy, czyli: paprocie, czarne jagody, mchy, borówki, wrzosy, skrzyp leśny, poziomki, grzyby. Omówienie ich i przedstawienie naturalnych okazów lub ilustracji z albumu. Losowanie przez dzieci karteczek z nazwami omawianych roślin, wpisanie odpowiedniej litery w puste miejsce i przypięcie na odpowiedniej wysokości na planszy. Omówienie funkcji, jaką spełnia ta warstwa lasu.

  1. Praca z podręcznikiem – rozwiązywanie zadania matematycznego.

Filip namalował obraz przedstawiający las jesienią. Było na nim 9 sosen,

3 modrzewie i 7 dębów.

- analiza treści

- postawienie pytania

a) Dla lepszego zrozumienia oznaczenie poszczególnych drzew figurami:

Sosny to - 9

Modrzewie to - 3

Dęby to - 7

  1. Podzielenie tych drzew na dwa zbiory (iglaste i liściaste), narysowanie zbiorów

na tablicy oraz napisanie odpowiedniego działania, które oblicza chętne dziecko.

(9 + 3) + 7 = 12 + 7 = 19

  1. Podzielenie drzew na dwa inne zbiory (na te, które nie zrzucają liści na zimę i na te, które zrzucają liści na zimę). Narysowanie zbiorów na tablicy oraz napisanie odpowiedniego działania, które oblicza chętne dziecko.

9 + (3 + 7) = 9 + 10 = 19

  • odpowiedzi na pytanie :

a. Który sposób dodawania był łatwiejszy i dlaczego?

b. Czy zmiana miejsca nawiasu i kolejność wykonywania dodawania wpływa na wynik?

  1. Omówienie tej własności dodawania, którą nazywamy łącznością i która polega na tym, że można dowolnie grupować składniki, a wynik nie ulegnie zmianie.

  2. Uzupełnienie danych w podręczniku.

9) Wykonanie papierowej sowy.

RMN5NQYxGgQtj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 72.00 KB w języku polskim