Poznajemy wielkich Polaków
Poznajemy wielkich Polaków
Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, kogo można nazwać mianem wielkiego Polaka,
zna nazwiska wybitnych Polaków.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi wyjaśnić, kim jest dla niego wielki Polak i wskazać osoby, które zasługują, według niego, na to miano.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: łańcuch skojarzeń, pogadanka.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (arkusz papieru, flamastry).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Łańcuch skojarzeń: uczniowie po kolei odpowiadają na pytanie nauczyciela: kogo nazwiemy wielkim Polakiem? Odpowiedzi uczniów nauczyciel zapisuje na dużym arkuszu papieru.
b) Faza realizacyjna
Pogadanka: znamy wielkich Polaków.
Nauczyciel wiesza na tablicy arkusz papieru. Arkusz papieru dzieli na sześć kolumn:
pierwsza kolumna – politycy i przywódcy religijni,
druga kolumna – królowie,
trzecia kolumna – pisarze,
czwarta kolumna – muzycy,
piąta kolumna – wynalazcy, naukowcy,
szósta kolumna – sportowcy.
Uczniowie podają, jakich znają Polaków i wskazują, w którą kolumnę należy daną osobę wpisać. Wspólnie z nauczycielem ustalają, co każdy z wymienionych Polaków osiągnął i dlaczego możemy określić go wielkim (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Każdy uczeń podaje imię i nazwisko wielkiego Polaka i motywuje, dlaczego wybrał tę osobę
i co w niej ceni.
5. Bibliografia
Według własnego pomysłu.
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w pogadance. Przykładowe postaci warte uwagi.
Politycy i przywódcy religijni:
Jan Paweł II (1920–2005)
Lech Wałęsa (ur. 1943)
Józef Piłsudski (1867–1935)
Królowie:
Bolesław Chrobry (967–1025)
Kazimierz Wielki (1310–1370)
Stanisław August Poniatowski (1732–1798)
Pisarze:
Julian Tuwim (1894–1953)
Jan Brzechwa (1899–1966)
Adam Mickiewicz (1798–1855)
Henryk Sienkiewicz (1846–1916)
Czesław Miłosz (1911–2004)
Wisława Szymborska (ur. 1923)
Muzycy:
Fryderyk Chopin (1810–1849)
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Wynalazcy i naukowcy:
Mikołaj Kopernik (1473–1543)
Maria Skłodowska‑Curie (1867–1934)
Sportowcy:
Irena Siewińska (ur. 1946)
Adam Małysz (ur. 1977)
Zbigniew Boniek (ur. 1956)
Robert Korzeniowski (ur. 1968)
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji przeznaczony jest dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.