Poznajemy wróżkę Goplanę
Poznajemy wróżkę Goplanę
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
poznaje termin przysłówek odprzymiotnikowy i porównanie ,
zna części mowy .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi utworzyć przysłówek od odpowiedniego przymiotnika ,
umie wskazać porównanie w tekście .
2. Metoda i forma pracy
Metoda poszukująca , metoda podająca .
3. Środki dydaktyczne
Tekst omawianego fragmentu Balladyny
Karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel odczytuje wiersz , a uczniowie wypisują niezrozumiałe dla nich wyrazy . Następnie wyjaśniamy znaczenie wyrazów i jeden z uczniów czyta tekst raz jeszcze .
Na tablicy lub przygotowanej planszy uczniowie wypisują wyrazy lub zwroty określające Goplanę
GOPLANA
( JAKA JEST ? )
Uczniowie dochodzą do wniosku , że Goplana jest porównywana do roślin , ptaków , zwierząt . Wspólnie tworzymy definicję porównania , taką która będzie zrozumiała dla ucznia szkoły podstawowej np. porównanie – porównywanie jednej rzeczy ( postaci , czynności itp. ) do innej .
ĆWICZENIE 1
Ułóż 5 porównań . Ćwiczenie takie ma na celu sprawdzenie czy materiał został zrozumiany .
ĆWICZENIE 2
Wypisz z tekstu o Goplanie wszystkie przymiotniki . Kiedy uczniowie wykonają polecenie należy wprowadzić termin przysłówka i sposób tworzenia .
PRZYSŁÓWEK odpowiada na pytanie JAK ? np. ładnie , brzydko , doskonale
Można zapisać prosty schemat tworzenia przysłówka odprzymiotnikowego np.
PRZYMIOTNIK + końcówka : - o , -e lub -ie = PRZYSŁÓWEK
ODPRZYMIOTNIKOWY
ĆWICZENIE 3
Do podanych przymiotników dopisz odpowiednie przysłówki .
uważny , ładny , wysoki , rudy , doskonały , szybki , jesienny , piękny , grzeczny , złoty
ĆWICZENIE 4
Dodaj przysłówek do podanych czasowników oceniając czynność dodatnio lub ujemnie . Unikaj powtórzeń tego samego określenia dla różnych czynności .
pisać , malować , biec , chrapać , szukać
c) Faza podsumowująca
ĆWICZENIE 5
W podanych fragmentach odnajdź przysłówki i ułóż z nimi zdania .
„ Szumiał las , śpiewał las , gubił złote liście , świeciło się jasne słonko , chłodno a złociście.”
„Jutro popłyniemy daleko , jeszcze dalej niż te obłoki , pokłonimy się nowym brzegom , odkryjemy nowe zatoki (...)popłyniemy daleko , daleko , jak najdalej przed siebie .”
5. Bibliografia
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza