Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajemy wróżkę Goplanę

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • poznaje termin przysłówek odprzymiotnikowy i porównanie ,

  • zna części mowy .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi utworzyć przysłówek od odpowiedniego przymiotnika ,

  • umie wskazać porównanie w tekście .

2. Metoda i forma pracy

Metoda poszukująca , metoda podająca .

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst omawianego fragmentu Balladyny

  2. Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel odczytuje wiersz , a uczniowie wypisują niezrozumiałe dla nich wyrazy . Następnie wyjaśniamy znaczenie wyrazów i jeden z uczniów czyta tekst raz jeszcze .

Na tablicy lub przygotowanej planszy uczniowie wypisują wyrazy lub zwroty określające Goplanę

GOPLANA

( JAKA JEST ? )

Uczniowie dochodzą do wniosku , że Goplana jest porównywana do roślin , ptaków , zwierząt . Wspólnie tworzymy definicję porównania , taką która będzie zrozumiała dla ucznia szkoły podstawowej np. porównanie – porównywanie jednej rzeczy ( postaci , czynności itp. ) do innej .

ĆWICZENIE 1

Ułóż 5 porównań . Ćwiczenie takie ma na celu sprawdzenie czy materiał został zrozumiany .

ĆWICZENIE 2

Wypisz z tekstu o Goplanie wszystkie przymiotniki . Kiedy uczniowie wykonają polecenie należy wprowadzić termin przysłówka i sposób tworzenia .

PRZYSŁÓWEK odpowiada na pytanie JAK ? np. ładnie , brzydko , doskonale

Można zapisać prosty schemat tworzenia przysłówka odprzymiotnikowego np.

PRZYMIOTNIK + końcówka : - o , -e lub -ie = PRZYSŁÓWEK

ODPRZYMIOTNIKOWY

ĆWICZENIE 3

Do podanych przymiotników dopisz odpowiednie przysłówki .

uważny , ładny , wysoki , rudy , doskonały , szybki , jesienny , piękny , grzeczny , złoty

ĆWICZENIE 4

Dodaj przysłówek do podanych czasowników oceniając czynność dodatnio lub ujemnie . Unikaj powtórzeń tego samego określenia dla różnych czynności .

pisać , malować , biec , chrapać , szukać

c) Faza podsumowująca

ĆWICZENIE 5

W podanych fragmentach odnajdź przysłówki i ułóż z nimi zdania .

„ Szumiał las , śpiewał las , gubił złote liście , świeciło się jasne słonko , chłodno a złociście.”

„Jutro popłyniemy daleko , jeszcze dalej niż te obłoki , pokłonimy się nowym brzegom , odkryjemy nowe zatoki (...)popłyniemy daleko , daleko , jak najdalej przed siebie .”

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RHrOL881JYtUq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.67 KB w języku polskim
RIVIPyclWwkFP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim