Poznajemy zaczarowany świat pana Kleksa
Poznajemy zaczarowany świat pana Kleksa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść lektury,
zna podział bohaterów na postacie realistyczne i fantastyczne oraz pozytywne i negatywne.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zrelacjonować najważniejsze wydarzenia omówione w powieści,
przyporządkować do odpowiednich kategorii wszystkich bohaterów utworu.
c) Postawy
Uczeń:
uzasadnia potrzebę czytania lektur,
rozwija swoją fantazję i motywację do zgłębiania literatury,
doskonali umiejętność współpracy w grupie.
2. Metoda i formy pracy
Praca z tekstem, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Tekst lektury, plansze pomocnicze.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zajęcia należy rozpocząć od sprawdzianu ze znajomości treści.
Wprowadzeniem do tej lekcji będzie wykonanie ćwiczenia plastycznego. Jego realizacja powinna przebiegać w zespołach czteroosobowych. Każda grupa ma przygotować rysunek akademii i ogrodu.
b) Faza realizacyjna
Rysunki powinno się wyeksponować w sali. Omówieniem ich nauczyciel zajmie się w dalszej części zajęć. Po zakończeniu prac plastycznych prowadzący jedynie ocenia pomysłowość i estetykę wykonanej pracy.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z imionami różnych bohaterów utworu (karta pracy - załącznik 1). Dzieci powinny umieścić te karteczki w odpowiednich miejscach na swych planszach. Umieszczenie imienia powinno oznaczać miejsce, w którym najczęściej można tę osobę spotkać.
Przydzielając miejsca, uczniowie dzielą też bohaterów na pozytywnych i negatywnych. Swój wybór muszą uzasadnić.
Potem uczniowie pod kierunkiem nauczyciela gromadzą argumenty, że świat pana Kleksa to miejsce niezwykłe. Prowadzący prosi uczniów o odnalezienie fragmentów w lekturze potwierdzających tę opinię.
Następnie uczniowie gromadzą słownictwo. Na podstawie słownika wyrazów bliskoznacznych przygotowują listę synonimów wyrazu niezwykły. Korzystając ze słownika frazeologicznego, przygotowują i zapisują w zeszycie zwroty, w których te synonimy występują.
Następnie nauczyciel rozdaje kolejne kartoniki, na których zespoły mają fragment zdania, a zadanie polega na dopisaniu zakończenia tego wypowiedzenia (załącznik 2).
Na zakończenie uczniowie prezentują swoje uzupełnione wypowiedzenia.
c) Faza podsumowująca
Rozmowę na temat bohaterów nauczyciel zamyka wspólnym z uczniami przygotowaniem tabeli (załącznik 3).
Na zakończenie lekcji nauczyciel omawia pracę domową.
5. Bibliografia
J. Brzechwa*, Akademia pana Kleksa,* Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
ALOJZY | AMBROŻY | ADAM | ANTONI | ALEKSANDER |
ANDRZEJ | ADOLF | ALEKSY | AMADEUSZ | ATANAZY |
ARTUR | ARNOLD | ALBERT | AURELIUSZ | ALFRED |
załącznik 2
Proszę dokończyć zdanie:
Świat pana Kleksa jest niezwykły, bo.....................................................................................
...........................................................................................................................................
załącznik 3
Uzupełnij tabelkę
ZAJĘCIA BOHATERA | CECHY BOHATERA | |
b) Zadanie domowe
Przygotuj kilkuzdaniową własną opinię, w której uzasadnisz, że świat Pana Kleksa jest niezwykły.
Wykorzystaj zgromadzone w czasie zajęć słownictwo. Twoja wypowiedź nie powinna być krótsza niż 10 zdań.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.