Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajemy zaczarowany świat pana Kleksa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna podział bohaterów na postacie realistyczne i fantastyczne oraz pozytywne i negatywne.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zrelacjonować najważniejsze wydarzenia omówione w powieści,

  • przyporządkować do odpowiednich kategorii wszystkich bohaterów utworu.

c) Postawy

Uczeń:

  • uzasadnia potrzebę czytania lektur,

  • rozwija swoją fantazję i motywację do zgłębiania literatury,

  • doskonali umiejętność współpracy w grupie.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Tekst lektury, plansze pomocnicze.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zajęcia należy rozpocząć od sprawdzianu ze znajomości treści.

Wprowadzeniem do tej lekcji będzie wykonanie ćwiczenia plastycznego. Jego realizacja powinna przebiegać w zespołach czteroosobowych. Każda grupa ma przygotować rysunek akademii i ogrodu.

b) Faza realizacyjna

  1. Rysunki powinno się wyeksponować w sali. Omówieniem ich nauczyciel zajmie się w dalszej części zajęć. Po zakończeniu prac plastycznych prowadzący jedynie ocenia pomysłowość i estetykę wykonanej pracy.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z imionami różnych bohaterów utworu (karta pracy - załącznik 1). Dzieci powinny umieścić te karteczki w odpowiednich miejscach na swych planszach. Umieszczenie imienia powinno oznaczać miejsce, w którym najczęściej można tę osobę spotkać.

  3. Przydzielając miejsca, uczniowie dzielą też bohaterów na pozytywnych i negatywnych. Swój wybór muszą uzasadnić.

  4. Potem uczniowie pod kierunkiem nauczyciela gromadzą argumenty, że świat pana Kleksa to miejsce niezwykłe. Prowadzący prosi uczniów o odnalezienie fragmentów w lekturze potwierdzających tę opinię.

  5. Następnie uczniowie gromadzą słownictwo. Na podstawie słownika wyrazów bliskoznacznych przygotowują listę synonimów wyrazu niezwykły. Korzystając ze słownika frazeologicznego, przygotowują i zapisują w zeszycie zwroty, w których te synonimy występują.

  6. Następnie nauczyciel rozdaje kolejne kartoniki, na których zespoły mają fragment zdania, a zadanie polega na dopisaniu zakończenia tego wypowiedzenia (załącznik 2).

  7. Na zakończenie uczniowie prezentują swoje uzupełnione wypowiedzenia.

c) Faza podsumowująca

Rozmowę na temat bohaterów nauczyciel zamyka wspólnym z uczniami przygotowaniem tabeli (załącznik 3).

Na zakończenie lekcji nauczyciel omawia pracę domową.

5. Bibliografia

J. Brzechwa*, Akademia pana Kleksa,* Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

ALOJZY

AMBROŻY

ADAM

ANTONI

ALEKSANDER

ANDRZEJ

ADOLF

ALEKSY

AMADEUSZ

ATANAZY

ARTUR

ARNOLD

ALBERT

AURELIUSZ

ALFRED

załącznik 2

Proszę dokończyć zdanie:

Świat pana Kleksa jest niezwykły, bo.....................................................................................

...........................................................................................................................................

załącznik 3

Uzupełnij tabelkę

ZAJĘCIA BOHATERA

CECHY BOHATERA

b) Zadanie domowe

Przygotuj kilkuzdaniową własną opinię, w której uzasadnisz, że świat Pana Kleksa jest niezwykły.

Wykorzystaj zgromadzone w czasie zajęć słownictwo. Twoja wypowiedź nie powinna być krótsza niż 10 zdań.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.

R8K2MUckwVCJX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.56 KB w języku polskim
RwxngZqsUcAhC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim