Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Poznajemy zastosowania komputera

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • opisać podstawowe zastosowania komputerów w szkole i najbliższym otoczeniu;

  • opisać zróżnicowanie programów pod względem ich zastosowania;

  • określić korzyści wynikające z zastosowania komputera w celach edukacyjnych;

  • opisać zastosowanie komputerów w różnych dziedzinach życia;

  • ocenić znaczenie komputera dla rozwoju techniki.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • rozpoznać miejsca, których wykorzystywane są komputery.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • prezentacja dołączona do podręcznika;

  • podręcznik.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

  • przypomnienie zasad BHP i kulturalnego zachowania się w czasie wycieczki

  • omówienie z uczniami celu wycieczki oraz elementów, na które mają zwrócić szczególną uwagę

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

Faza realizacyjna

  • zapoznanie uczniów ze sposobami zastosowania komputera w sekretariacie - redagowanie dokumentów szkolnych, wykorzystanie bazy danych zawierającej informacje o uczniach

  • wizyta w księgowości szkolnej i omówienie, do czego jest potrzebny komputer w tym dziale

  • omówienie zastosowania komputera w bibliotece (prezentacja kart czytelników, książek oznaczonych kodem kreskowym)

  • powrót uczniów do pracowni komputerowej

  • zaobserwowanie różnorodności programów komputerowych i ich zastosowań

  • scharakteryzowanie sposobów pracy i zabawy możliwych w szkolnej pracowni informatycznej

  • wyszczególnienie programów i zastosowań komputera poznanych w czasie wycieczki

  • wyliczenie zastosowań komputera w najbliższym otoczeniu (na podstawie przeprowadzonych wywiadów i obserwacji)

  • opisanie przez uczniów czynności, które można wykonać za pomocą komputera

  • scharakteryzowanie dziedzin, w których stosuje się komputery

  • przedstawienie przez nauczyciela najważniejszych faktów z historii maszyn liczących i komputerów

  • pogadanka na temat: „Jakie możliwośći zastosowania komputerów dostrzegano kiedyś (np. w filmach fantastycznych)?”

  • pogadanka o tym, na ile sprawdziły się wizje pisarzy i twórców filmów co do zastosowania komputerów

  • określenie przez uczniów korzyści wynikających z zastosowania komputera

  • analiza znaczenia komputera dla rozwoju techniki

Faza podsumowująca

– podsumowanie (5 min)

  • przypomnienie czynności możliwych do wykonania za pomocą komputera

  • określenie zastosowania poznanych programów komputerowych

Bibliografia

[1] Białowąs J., Chmielewska K., Drogowski A., Figielska‑Pezda E., Mordaka M., Informatyka 2000. Podręcznik dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

[2] Białowąs J., Chmielewska K., Czerwińska E., Jakutowicz M., Mordaka M., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli szkoły podstawowej (kl. IV–VI), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

[3] Białowąs J., Czajkowski M., Garczyński J., Pindelski K., Poschmann P., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Zbiór ćwiczeń uzupełniających dla szkoły podstawowej (kl. IV–VI), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2001.

Załączniki

Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

Uwagi

RVJNi9BE5ym7A

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.62 KB w języku polskim
RgLAQGGdWNiGB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 68.50 KB w języku polskim