Poznajemy zwierzęta domowe i leśne
Poznajemy zwierzęta domowe i leśne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy charakterystyczne zwierząt domowych i leśnych,
zna zwierzęta mięsożerne, roślinożerne i wszystkożerne.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje i nazywa zwierzęta domowe,
rozpoznaje i nazywa zwierzęta leśne.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: wykład, łańcuch skojarzeń.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (flamastry, arkusz papieru).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Łańcuch skojarzeń: nauczyciel dzieli arkusz papieru na dwie kolumny – zwierzęta domowe i zwierzęta leśne. Uczniowie kolejno wymieniają jedno zwierzę domowe i jedno zwierzę leśne, a ich wypowiedzi nauczyciel zapisuje w odpowiedniej kolumnie na arkuszu.
b) Faza realizacyjna
Wykład na temat zwierząt domowych i leśnych (załącznik 1).
Las to miejsce, gdzie zwierzęta znajdują pożywienie i schronienie. W lesie żyją liczne owady, ptaki, ssaki, gady. Owadami żyjącymi w lesie są:
mrówki – najbardziej pożyteczne i pracowite, swoje mrowiska budują z liści i drobnych gałązek, zjadają wiele szkodników lasu;
żuki – bardzo pożyteczne owady, które żywią się odchodami zwierząt;
korniki – groźne szkodniki lasu, żyją pod korą drzew, drążąc korytarze w drzewie, drzewa zaatakowane przez korniki usychają.
W lesie żyje bardzo dużo owadów szkodników. Tymi szkodnikami żywią się ptaki. Ptaki, które można spotkać w lesie, to:
szpaki,
sowy,
dzięcioły.
Te ptaki pozostają u nas na zimę. W naszych lasach żyją też ptaki przylatujące do nas na zimę
z krajów, w których zima jest mroźniejsza. Są to:
gile,
jemiołuszki.
Ptaki, które odlatują do ciepłych krajów, gdzie znajdują pożywienie, a wracają do nas wiosną, to:
wilga,
kukułka,
słowik,
zięba.
Las jest również miejscem życia ssaków. Przeważnie spotykamy takie zwierzęta, jak:
wiewiórki,
zające,
sarny,
jelenie.
Są one roślinożercami, żywią się roślinami. Do drapieżników zaliczamy:
lisy,
wilki.
W górskich lasach można spotkać niedźwiedzia, który żywi się miodem, owadami, rybami, ssakami
i roślinami. Mówimy, że jest wszystkożerny.
W domach ludzie mają takie zwierzęta, jak:
koty
psy,
kanarki,
papużki,
świnki morskie,
chomiki.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na cztero- i pięcioosobowe grupy. Każdej grupie rozdaje kartę pracy zawierającą minitest. Po wypełnieniu kart liderzy grup odczytują swoje odpowiedzi.
5. Bibliografia
Cichy D., Odechowska G., Środowisko wokół ciebie. Środowisko społeczno- przyrodnicze. Podręcznik dla klasy 3, Wydawnictwo JUKA, Warszawa 2000.
Encyklopedia zwierząt, tłum. E. Kiernicka, adaptacja i konsultacja merytoryczna G. Wójcik, Wydawnictwo Elżbieta Jarmołkiewicz, Zielona Góra 2003.
Źródła ilustracji:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Mrowka_rudnica_formica_rufa_small.jpg
http://www.bialystok.lasy.gov.pl/pict.php?id=1162
http://www.salamandra.org.pl/magazyn/b07/b7_zukwio.jpg
http://www.fotografie.waw.pl/fotografie/ptaki/szpak.jpg
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Snowy.owl.overall.arp.750pix.jpg
http://www.ptasia.republika.pl/dzieciol_duzy.jpg
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Bullfinch.png
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Bombycilla_garrulusII.jpg
http://www.ptaki.info/abc/media/!!kukulka.jpg
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Fringilla_coelebs_%28Chaffinch‑Buchfink%29.jpg
http://www.hlasek.com/foto/luscinia_megarhynchos_8718.jpg
http://www.ptaki.info/abc/media/!!wilga.jpg
[http://www.fotografie.waw.pl/fotografie/zwierzeta/wiewiorka%202.jpg](http://www.fotografie.waw.pl/fotografie/zwierzeta/wiewiorka 2.jpg)
http://www.interpc.pl/~segiet/animals/sarna.jpg
http://www.republika.pl/kozuchowskimlyn/images/zajac1_1a.jpg
http://www.wolinpn.pl/html/przyroda/fauna/ssaki/monografie/jelen/gfx/jel1.jpg
http://dart.man.olsztyn.pl/~asasello/gorki/lisek.jpg
http://www.wilk.pentex.pl/wilki/19.jpg
http://www.roztocze.pl/zoo/img/Niedzw4w.jpg
http://www.oa.uj.edu.pl/~chris/prog/wyklad2/kot.jpg
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Jamnik_miniaturowy.JPG
http://www.tropical.com.pl/zdjecia/mellovity‑bok/kanarek.jpg
http://www.zwierzak.com/art/ptaki/papuzki_faliste.jpg
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Swinka_morska_gladkowlosa.jpg
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Chomik_syryjski.JPG
6. Załączniki
a) Załącznik 1
Mrówka Kornik
Żuk Szpak
Sowa Dzięcioł
Gil Jemiołuszka
Kukułka Zięba
Słowik Wilga
Wiewiórka Sarna
Zając Jeleń
Lis Wilk
Niedźwiedź
Zwierzęta domowe
Kot Pies Kanarek
Papużka falista Świnka morska Chomik syryjski
b) Karta pracy ucznia
Karta pracy – minitest.
1. W lesie żyją zwierzęta …………………………….., a w domu zwierzęta …………………………..
2. Owady mogą być pożyteczne lub ……………………………………………………………………...
3. Owady pożyteczne to żuki i ……………………………., a korniki to ………………………..………
4. Szpak, sowa, dzięcioł to ptaki, które:
a. pozostają u nas na zimę
b. odlatują do ciepłych krajów
5. Zwierzęta mięsożerne to zwierzęta, które żywią się …………………………………………………..
6. Sarny, jelenie, mrówki to zwierzęta:
a. mięsożerne
b. roślinożerne
c. wszystkożerne
7. Zwierzęta domowe to …………………………………………………………………………………
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Czas trwania lekcji można przedłużyć do dwóch godzin lekcyjnych w zależności od tempa pracy uczniów. Scenariusz jest przeznaczony dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.