Poznajemy zwyczaje wigilijne
Poznajemy zwyczaje wigilijne
1. Cele lekcji
Cel ogólny: Uświadomienie znaczenia tradycji bożonarodzeniowej.
a) Wiadomości
Uczeń zna zwyczaje wigilijne.
Uczeń zna pojęcie zwyczaj.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi opowiadać o Wigilii w domu rodzinnym.
c) Postawy
Uczeń docenia wartość rodzinnych tradycji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy:
Pogadanka
Zdania niedokończone
Praktycznego działania
Forma pracy:
Indywidualna
Grupowa
Zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (blok rysunkowy, farby plakatowe, pędzelek)
Tekst wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Przed zapaleniem choinki dla każdego ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zdania niedokończone:
Uczniowie kolejno kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela – Wigilia najbardziej kojarzy mi się z...
b) Faza realizacyjna
Pogadanka – Zwyczaje wigilijne.
Nauczyciel rozdaje uczniom tekst wiersza Przed zapaleniem choinki Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, a następnie głośno czyta uczniom tekst. (Wiersz znajduje się w książce E. Boksa, P. Zbróg, Przygoda z czytaniem. Podręcznik do kształcenia literacko‑kulturowego dla klasy 4, Wydawnictwo MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2001, strona 113). Po wysłuchaniu tekstu uczniowie samodzielnie czytają wiersz. Następnie nauczyciel przeprowadza z uczniami pogadankę.
Propozycje pytań do uczniów:
O czym był wiersz?
Czy wiecie, co oznacza słowo Wigilia?
Kiedy obchodzimy Wigilię?
Co to jest tradycja, zwyczaj?
Jakie znacie tradycje wigilijne?
Jak wygląda dom w wigilijny wieczór?
Co znajduje się na wigilijnym stole?
Kiedy rozpoczyna się wigilijną kolację?
W jaki sposób rozpoczynamy wieczerzę?
Czym kończy się wigilijny wieczór?
Jak wygląda Wigilia w waszym domu?
Jaki jest wasz ulubiony zwyczaj?
Dlaczego mimo upływu lat Wigilia w polskich domach wygląda podobnie?
Praca w grupach – Minitest (załącznik 1).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero‑pięcioosobowe. Każdej grupie rozdaje kartę pracy – Minitest. Grupy na wykonanie zadania mają 20 minut. Po upływie czasu liderzy grup kolejno prezentują odpowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Praktyczne działanie: praca plastyczna – Zwyczaje wigilijne w moim domu.
Uczniowie przy użyciu farb plakatowych malują, jak wygląda wieczór wigilijny w ich domu. Gotowe prace uczniowie kolejno prezentują na forum klasy. Nauczyciel wieszając gotowe rysunki na gazetce, tworzy galerię prac.
5. Bibliografia
E. Boksa, P. Zbróg, Przygoda z czytaniem. Podręcznik do kształcenia literacko‑kulturowego dla klasy 4, Wydawnictwo MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Karta pracy – Minitest
1. Uzupełnij zdania:
Wigilia Bożego Narodzenia obchodzona jest .............................................................................................
Tradycyjna wieczerza rozpoczyna się od ................................................................................... na niebie.
Przed przystąpieniem do wieczerzy wszyscy członkowie rodziny ............................................................
Zwyczaj to ...................................................................................................................................................
2. Zaznacz poprawne odpowiedzi:
Zgodnie z zwyczajem wigilijnym podczas wieczerzy na stole powinno znajdować się:
5 potraw
12 potraw
Podczas kolacji wigilijnej śpiewamy:
kolędy
ulubione piosenki
Na stole podczas kolacji wigilijnej powinno być:
nakryć tyle, ilu jest członków rodziny
jedno nakrycie więcej dla niespodziewanego gościa
3 Uzupełnij zdania wyrazami z ramki:
Choinka stoi w domu. Jest to świerk .................................................. i .................................................. .
Na dole ma ............................................................... gałęzie, a u góry .................................................... .
Otoczona jest .......................................... łańcuchem. Na górze błyszczy ..................................................
gwiazda. Wiszą na niej .............................................. bombki, ..................................................................
świecidełka i zabawki z papieru. Podoba mi się, bo wprowadza w ............................................... nastrój.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy czwartej szkoły podstawowej.