Poznajmy się!
Poznajmy się!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wypowiadać się na zadany temat,
czytać i słuchać ze zrozumieniem,
pracować w grupie.
c) Postawy
Uczeń:
wykazuje się tolerancją w stosunku do odmiennych upodobań i poglądów swoich kolegów,
rozumie potrzebę integracji zespołu klasowego.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: gry i zabawy dydaktyczne i integrujące
Forma: praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Małe karteczki (czerwone, czarne, żółte, zielone, niebieskie), czyste kartki formatu A4 i A3 lub większe
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem zajęć, jakim jest wzajemne poznanie się uczniów w klasie.
b) Faza realizacyjna
Wprowadzeniem jest zabawa: „Wyklaszcz swoje imię”. Uczniowie siadają w kręgu, po kolei przedstawiają się i wyklaskują swoje imiona w dowolny sposób, w dowolnym rytmie (nie chodzi o wyklaskanie liczby sylab, lecz raczej o swobodną ekspresję).
Następna zabawa to „Kolory i my”. Nauczyciel ma pudełko z karteczkami (po kilka każdego koloru: czerwone, czarne, żółte, zielone i niebieskie). Każdy uczeń wybiera jedną karteczkę w swoim ulubionym kolorze, następnie nauczyciel rozdaje uczniom krótkie charakterystyki poszczególnych kolorów (załącznik 1). Uczniowie odczytują po cichu swoje charakterystyki. Mogą porównać wyniki w klasie, podzielić się spostrzeżeniami i refleksjami.
Zabawa w grupach: „Kręgi podobieństwa”. Uczniowie pracują w grupach pięcio- lub sześcioosobowych. Na kartkach formatu A4 rysują dwa kręgi „zazębiające się” i tworzące część wspólną. W części wspólnej wpisują to, co jest wspólne dla całej grupy (zainteresowania, umiejętności, upodobania), natomiast w częściach „rozłącznych” to, co jest specyficzne dla poszczególnych osób, to, co je wyróżnia. Następnie wszystkie grupy razem tworzą jeden wspólny plakat klasowy na kartce formatu A3 lub większej. Plakat eksponują w widocznym miejscu w klasie.
Zagadka: „Zgadnij, co mamy ze sobą wspólnego”. Dwoje ochotników wychodzi za drzwi i ustala jedną wspólną dla nich rzecz, którą klasa będzie musiała odgadnąć (np. ich imiona zaczynają się na tę samą literę). Wracają do klasy. Uczniowie zadają im pytania wymagające odpowiedzi tak lub nie, próbując ustalić, co łączy te dwie osoby.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
M. Jas, M. Miazga, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli klasa 4 część 1, Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC SA, Kielce 2000.
6. Załączniki
a) Materiał dla ucznia
Załącznik 1
Jeśli wybrałeś kolor:
Czerwony – Lubisz pomagać kolegom, chcesz dużo wiedzieć, interesuje Cię wiele rzeczy. Jesteś gadułą, ale opowiadasz ciekawie i inni lubią Cię słuchać.
Zielony – Żyjesz w przyjaźni z całym światem, lubisz ludzi, jesteś cierpliwy. Umiesz bawić się i pracować w grupie. Uwielbiasz komplementy.
Czarny – Wymagasz dużo od siebie i innych. Koledzy cenią Cię za rozwagę. Szkołę i inne obowiązki traktujesz poważnie. Niewiele mówisz o sobie, chociaż inni chcieliby poznać Cię bliżej.
Żółty – Nie można się z Tobą nudzić. Lubisz decydować o sobie i o całej grupie kolegów. Na zabawach i dyskotekach jesteś duszą towarzystwa.
Niebieski – Jesteś wrażliwy i łatwo Cię urazić. Czasem brakuje Ci wiary w siebie i trzymasz się z dala od innych, a przecież masz wiele zalet; jedną z nich jest poczucie humoru.
b) Zadanie domowe
Napisz kilka zdań o tym, czego się dziś dowiedziałeś o kolegach z klasy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak