Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poznajmy się!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wypowiadać się na zadany temat,

  • czytać i słuchać ze zrozumieniem,

  • pracować w grupie.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykazuje się tolerancją w stosunku do odmiennych upodobań i poglądów swoich kolegów,

  • rozumie potrzebę integracji zespołu klasowego.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: gry i zabawy dydaktyczne i integrujące

Forma: praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

Małe karteczki (czerwone, czarne, żółte, zielone, niebieskie), czyste kartki formatu A4 i A3 lub większe

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem zajęć, jakim jest wzajemne poznanie się uczniów w klasie.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzeniem jest zabawa: „Wyklaszcz swoje imię”. Uczniowie siadają w kręgu, po kolei przedstawiają się i wyklaskują swoje imiona w dowolny sposób, w dowolnym rytmie (nie chodzi o wyklaskanie liczby sylab, lecz raczej o swobodną ekspresję).

  2. Następna zabawa to „Kolory i my”. Nauczyciel ma pudełko z karteczkami (po kilka każdego koloru: czerwone, czarne, żółte, zielone i niebieskie). Każdy uczeń wybiera jedną karteczkę w swoim ulubionym kolorze, następnie nauczyciel rozdaje uczniom krótkie charakterystyki poszczególnych kolorów (załącznik 1). Uczniowie odczytują po cichu swoje charakterystyki. Mogą porównać wyniki w klasie, podzielić się spostrzeżeniami i refleksjami.

  3. Zabawa w grupach: „Kręgi podobieństwa”. Uczniowie pracują w grupach pięcio- lub sześcioosobowych. Na kartkach formatu A4 rysują dwa kręgi „zazębiające się” i tworzące część wspólną. W części wspólnej wpisują to, co jest wspólne dla całej grupy (zainteresowania, umiejętności, upodobania), natomiast w częściach „rozłącznych” to, co jest specyficzne dla poszczególnych osób, to, co je wyróżnia. Następnie wszystkie grupy razem tworzą jeden wspólny plakat klasowy na kartce formatu A3 lub większej. Plakat eksponują w widocznym miejscu w klasie.

  4. Zagadka: „Zgadnij, co mamy ze sobą wspólnego”. Dwoje ochotników wychodzi za drzwi i ustala jedną wspólną dla nich rzecz, którą klasa będzie musiała odgadnąć (np. ich imiona zaczynają się na tę samą literę). Wracają do klasy. Uczniowie zadają im pytania wymagające odpowiedzi tak lub nie, próbując ustalić, co łączy te dwie osoby.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

M. Jas, M. Miazga, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli klasa 4 część 1, Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC SA, Kielce 2000.

6. Załączniki

a) Materiał dla ucznia

Załącznik 1

Jeśli wybrałeś kolor:

Czerwony – Lubisz pomagać kolegom, chcesz dużo wiedzieć, interesuje Cię wiele rzeczy. Jesteś gadułą, ale opowiadasz ciekawie i inni lubią Cię słuchać.

Zielony – Żyjesz w przyjaźni z całym światem, lubisz ludzi, jesteś cierpliwy. Umiesz bawić się i pracować w grupie. Uwielbiasz komplementy.

Czarny – Wymagasz dużo od siebie i innych. Koledzy cenią Cię za rozwagę. Szkołę i inne obowiązki traktujesz poważnie. Niewiele mówisz o sobie, chociaż inni chcieliby poznać Cię bliżej.

Żółty – Nie można się z Tobą nudzić. Lubisz decydować o sobie i o całej grupie kolegów. Na zabawach i dyskotekach jesteś duszą towarzystwa.

Niebieski – Jesteś wrażliwy i łatwo Cię urazić. Czasem brakuje Ci wiary w siebie i trzymasz się z dala od innych, a przecież masz wiele zalet; jedną z nich jest poczucie humoru.

b) Zadanie domowe

Napisz kilka zdań o tym, czego się dziś dowiedziałeś o kolegach z klasy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RfMk5OmhdcRzi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.43 KB w języku polskim
R1a7hllqrNaFO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim