Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Poznanie sposobów i celów magnesowania żelaza.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 5.3: [Uczeń] opisuje oddziaływanie magnesów na żelazo i podaje przykłady wykorzystania tego oddziaływania;

  • Informatyka, 6.1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Cel ogólny: Poznanie sposobów i celów magnesowania żelaza.

Uczeń:

  • wie, że magnesy mają dwa bieguny magnetyczne i magnesy oddziałują ze sobą,

  • wie, jak oddziałują ze sobą bieguny magnetyczne magnesów,

  • wyjaśnia, co nazywamy polem magnetycznym,

  • wie, że źródłem pola magnetycznego jest Ziemia i magnesy trwałe,

  • wie, że własności magnetyczne posiadają ciała ferromagnetyczne,

  • wie, jakie są sposoby i cele magnesowania żelaza.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • umie posługiwać się igłą magnetyczną,

  • umie namagnesować przedmioty wykonane z żelaza,

  • przeprowadza ćwiczenia i wyciąga wnioski, uczy się współpracy w grupie,

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- co już wiecie na temat magnesów ?

- Czy wiecie jak można wykonać magnes?

- Czy spotkaliście się już z namagnesowaniem przedmiotów, narzędzi?

Dyskusja

Problemowa: aktywizująca

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

- każdy magnes posiada 2 bieguny: północny (N) i południowy (S), których nie da się od siebie oddzielić,

- bieguny jednoimienne magnesów odpychają się, a bieguny różnoimienne przyciągają się.

- własność przestrzeni polegającą na tym, że na umieszczoną w niej igiełkę magnetyczną działają siły nazywane polem magnetycznym,

- pole magnetyczne przedstawiamy w postaci tzw. linii pola magnetycznego,

- umownie przyjęto, że zwrot linii pola magnetycznego wskazuje biegun północny igiełki magnetycznej umieszczonej w tym polu.

Notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza podana na lekcji przez nauczyciela

Podająca: wykład informacyjny

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera prezentację z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający prezentacje, odtwarza prezentację przedstawiającą przykłady wykorzystania magnesów w życiu człowieka.

Po zakończonej prezentacji nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zapowiadając przeprowadzenie ćwiczeń w grupach.

Prezentacja „Magnesy wczoraj i dziś” (zasób nr QWE03802)

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przeprowadzenie doświadczeń na podstawie załączonej instrukcji. Uczniowie dzielą się na 3 grupy, każda ma swojego lidera.

Po dokonanej (moderowanej przez nauczyciela) prezentacji wyników prac przez liderów 3 grup, nauczyciel dokonuje z pomocą uczniów podsumowania poznanych wiadomości na temat magnesowania przedmiotów żelaznych oraz zastosowania tej czynności.

Ćwiczenie „Namagnesowane żelazo to magnes” (zasób nr QWE03803)

Praktyczna: ćwiczenia

Grupowa, zróżnicowana

Etap końcowy

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje wiadomości na temat biegunów magnesów:

- pole magnetyczne magnesu ma zawsze dwa bieguny: północny oraz południowy,

- nie da się rozdzielić biegunów magnesu,

- przedmioty żelazne pocierane w jednym kierunku wybranym biegunem magnesu stałego stają się także magnesami.

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

R1D9orXsx8YCk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 97.50 KB w języku polskim
R1c5jirTChQKw

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.83 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3