RTqVLeRKTYjH11
Ilustracja przedstawia symetryczny budynek zaprojektowany przez Johanna Bernharda Fischer von Erlach, Pałac Trautsonów w Wiedniu. Trójkondygnacyjna fasada pokryta jest białą elewacją, na pierwszej i drugiej kondygnacji okna są prostokątne, trzecia, najwyższa kondygnacja posiada mniejsze, kwadratowe okienka. Nad oknami, w środkowym rzędzie, umieszczony został żółty ornament.

Późnobarokowe realizacje architektoniczne Fischera von Erlacha

Źródło: online-skills.

Ważne daty

1656 – Narodziny Johanna Bernharda Fischera von Erlach w Grazu

1671 - 1687 – Praktyka Fischera von Erlach we Włoszech (głównie Rzym)

1696 – początek budowy pałacu Schönbrunn w Wiedniu

1716 – Początek budowy kościoła św. Karola Boromeusza w Wiedniu

1723 – Śmierć Fischera von Erlach w Wiedniu

mfcccdc59837f5e25_0000000000022
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RwDDAEHvypVFh1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
mfcccdc59837f5e25_0000000000025

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. ształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

mfcccdc59837f5e25_0000000000030
Nauczysz się

rozpoznawać cechy stylistyczne architektury Johanna Bernharda Fischera von Erlacha;

identyfikować najważniejsze dzieła architekta;

analizować plany i bryły dzieł Fischera von Erlacha.

mfcccdc59837f5e25_0000000000039

Pałac Schönbrunn – zlecenie z dworu cesarskiego

Johann Bernhard Fischer von Erlach urodził się w 1656 roku w Grazu w Austrii. Zapewne w 1671 roku rozpoczął szesnastoletnią praktykę we Włoszech, gdzie pracował w rzymskim warsztacie Johanna Paula i Philippa Schorów. Zajmowali się oni głównie wyposażeniem wnętrz monumentalnych budynków, w związku z tym Fischer von Erlach miał sposobność zaznajomienia się z różnymi dziedzinami sztuki, w tym także architekturą. Dzięki szerokim kontaktom artystycznym poznał współczesnych twórców, takich jak Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Pietro da Cortona, i ich realizacje architektoniczne, natomiast poprzez środowisko antykwariuszy zaznajomił się z sztuką antyczną. W 1687 roku Fischer von Erlach powrócił do rodzinnej Austrii. Szybko zyskał renomę i przyjmował liczne zlecenia, również ze strony przedstawicieli najwyższych sfer.

R7jJMl93iyu1611
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek zaprojektowany przez Johanna Bernharda Fischer von Erlach, pałac Schönbrunn od strony dziedzińca. Budynek jest wielki, jego długość wynosi 175 metrów, a szerokość 55 metrów, mieści w sobie 1441 komnat, trójkondygnacyjna fasada pokryta jest żółtą elewacją, liczne okna mają zielone okiennice. Środkowy ryzalit jest lekko wysunięty do przodu i wyższy o jedną kondygnację, po jego obu stronach znajdują się schody, które prowadzą bezpośrednio na pierwsze piętro. Główny budynek posiada dwa symetryczne skrzydła boczne, które otaczają dziedziniec paradny zwany cour d’honneur. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Od strony wjazdu znajduje się dziedziniec paradny, zwany cour d’honneur, ujęty skrzydłami bocznymi zespołu architektonicznego. 2. Trójkondygnacyjna fasada pałacu ma 17 osi, z których pięć środkowych zajmuje ryzalit, wyższy o jedną kondygnację. 3. Główny budynek ma też dwa symetryczne skrzydła boczne: w lewym znajduje się między innymi pałacowa kaplica. 4. Dona kondygnacja jest boniowana. 5. Pionowe artykulacje ściany podkreślają pilastry zajmujące wysokość dwóch pięter. 6. Na gzymsie koronującym umieszczono rzeźbione wazy i postacie ludzkie. 7. Ryzalit środkowy zawiera kolumny i monumentalne schody prowadzące bezpośrednio na reprezentacyjne pierwsze piętro.
RCG3372qbQ1QT1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały plan pałacu Schönbrunn. Linie są naniesione czarnym tuszem, na białym tle. W górnym prawym rogu widoczny jest symbol kompasu wskazującego północ. Plan budynku ma kształt litery C, zaznaczone są pojedyncze pomieszczenia, schody. Główny budynek ma dwa symetryczne skrzydła boczne: w lewym znajduje się między innymi pałacowa kaplica. Przy głównych wejściach, zarówno z przodu, jak i z tyłu budynku, znajdują się schody. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1: Plan oparty jest na symetrycznym założeniu, którego oś stanowi środkowa część budowli. 2: Plan przybiera kształt podłużny, tworzący literę C. 3: Symetrycznie po obu stronach zostały usytuowane schody.
Johann Bernhard Fischer von Erlach, plan pałacu Schönbrunn, 1696-1701, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Jednym z najważniejszych dzieł Fischera von Erlacha jest pałac Schönbrunn w Wiedniu, wzniesiony na polecenie cesarza Leopolda I. Pierwszą wersję projektu architekt przygotował już w 1688 roku, jednak ze względu na monumentalność planowanego założenia nie zostało ono zrealizowane. Zamówiono u niego kolejny projekt, który bardziej odpowiadał możliwościom finansowym zleceniodawcy oraz ukształtowaniu terenu. Budowa zaczęła się w roku 1696. Już w 1700 roku część pałacu była gotowa do zamieszkania, prace nad resztą trwały jednak nadal. Ostatecznie budynek został ukończony dopiero w połowie XVIII wieku, za czasów panowania Marii Teresy. Wykonane w stylu klasycyzmu barokowegoKlasycyzm barokowyklasycyzmu barokowego dzieło Fischera von Erlacha nawiązywało do Wersalu, będącego punktem odniesienia dla wszystkich barokowych pałaców i modelowym założeniem typu między dziedzińcem a ogrodem.

mfcccdc59837f5e25_0000000000061

Architektura sakralna Fischera von Erlacha

W latach dziewięćdziesiątych XVII wieku oraz na początku następnego stulecia Fischer von Erlach zaprojektował i nadzorował budowę kilku świątyń w Salzburgu.

Kościół Świętej Trójcy, wzniesiony w latach 1694‑1702, założony został na planie wzdłużnie ustawionej elipsy, do której przylegają prezbiterium, ramiona transeptu oraz kruchta. Wklęsła fasada świątyni, ujęta dwiema wieżami na planie prostokąta, połączona jest z dwoma skrzydłami seminarium. Proste, pozbawione dekoracyjnego portalu wejście flankują wysunięte przed lico muru dwie pary monumentalnych kolumn na wysokich cokołach. Na szczycie odcinków belkowania ustawione są cztery figury, personifikacje boskiej mądrości oraz trzech cnót teologalnych: wiary, nadziei i miłości. W pierwotnej wersji boczne wieże były niższe, przez co akcent padał na monumentalną kopułę osadzoną na bębnie, wieńczącą korpus nawowy. Wnętrze jest w całości tynkowane na biało. Jego dekoracja ograniczona jest przede wszystkim do sztukateriiSztukateriasztukaterii podkreślającej detal architektoniczny. Jedynie kopuła ozdobiona jest freskiem autorstwa Johanna Michaela Rottmayra. Charakterystyczne cechy stylowe dla sakralnej architektury Fischera von Erlacha, a więc nakrycie nawy kopułą, ujęcie fasady dwiema wieżami oraz zastosowanie elipsy w planie zaobserwować można także w kościele kolegialnym w Salzburgu, powstałym w latach 1694‑1707.

Najbardziej okazała świątynia zaprojektowana przez austriackiego architekta to kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu, wybudowany w latach 1716‑1737 jako wotum dziękczynne za ustanie zarazy. Fundatorem był cesarz Karol VI, a wezwanie kościoła odnosi się do jego patrona: św. Karola Boromeusza, jednego z głównych propagatorów kontrreformacji. W poszczególnych elementach świątyni odnaleźć można nawiązania do sztuki antyku, a także do twórczości mistrzów rzymskiego baroku. Wielowątkowa symbolika kościoła odnosi się do gloryfikacji św. Karola Boromeusza oraz władzy cesarskiej. Świątynia ukończona została w 1737 roku, czternaście lat po śmierci Johanna Bernharda Fischera von Erlacha. Budowę doprowadził do końca jego syn, Joseph Emmanuel.

RQ9vJT9m9GhWc1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały plan kościoła św. Karola Boromeusza w Wiedniu, linie są naniesione czarnym tuszem, na białym tle. Ściany zostały zamalowane tuszem, inne elementy, jak np. schody zaznaczone cienkimi liniami. Do kościoła prowadzą schody, fasada jest szeroka z bocznymi wieżami, następnie nawa jest w kształcie elipsy, a wokół niej znajduje się 6 kapliczek. Wydłużone prezbiterium zamknięte jest absydą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1: Wokół eliptycznej nawy znajduje się sześć kaplic, 2: Wydłużone prezbiterium zamknięte jest apsydą. 3: Dopełnieniem świątyni jest szeroka fasada z bocznymi wieżami. 4: Do wnętrza prowadzą szerokie schody.
Johann Bernhard Fischer von Erlach, plan kościoła św. Karola Boromeusza, 1716-1737, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna, wikimedia.org, domena publiczna
RmeP2I6uvchYP1
Ilustracja interaktywna przedstawia kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu. W szerokiej fasadzie umieszczony jest kolumnowy portyk (sześć kolumn), zwieńczony trójkątnym frontonem, na szczycie którego ustawiono figurę św. Karola Boromeusza. Korpus nawowy zwieńczony jest wysoką, eliptyczną kopułą, opartą na bębnie. Na jej szczycie umieszczony został krzyż. Po dwóch stronach znajdują się wysokie kolumny - dzwonnice, sięgające prawie wysokości kopuły. Kolumny zostały ozdobione płaskorzeźbami, przedstawiającymi sceny z życia św. Karola Boromeusza. Przy kolumnach, od zewnątrz znajdują się dwie niższe wieże. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1: W szerokiej fasadzie centralnie umieszczony jest portyk zwieńczony trójkątnym frontonem. Jest to nawiązanie do sztuki antycznej, w tym wypadku do rzymskiego Panteonu. 2: Dwie monumentalne kolumny inspirowane są sztuką starożytnego Rzymu: wyraźnie nawiązują do antycznych kolumn cesarzy Trajana i Marka Aureliusza. Na opasujących je spiralnych pasach umieszczono płaskorzeźbione sceny z żywota św. Karola Boromeusza oraz cuda dokonane przez niego po śmierci. 3: Kolumny ozdobione są na hełmach koroną oraz orłem, czyli symbolami władzy ziemskiej. 4: Zastosowanie kolumnowego portyku zamkniętego trójkątnym frontonem nawiązuje do sztuki antycznej, w tym wypadku do rzymskiego Panteonu. 5: Dekoracja odnosi się do apoteozy patrona kościoła. W tympanonie umieszczono relief prezentujący cud uratowania Wiednia od zarazy za pośrednictwem św. Karola Boromeusza, a na szczycie naczółka ustawiona została jego figura. 6: Elementy zaczerpnięte z barokowej architektury Rzymu, zwłaszcza twórczości Francesca Borrominiego, widoczne są w korpusie nawowym zwieńczonym wysoką, eliptyczną kopułą opartą na bębnie. Na jej szczycie umieszczony jest krzyż odnoszący się do władzy niebiańskiej.
Johann Bernhard Fischer von Erlach, kościół św. Karola Boromeusza, 1716-1737, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna, wikimedia.org, domena publiczna

Fischer von Erlach zaprojektował także majestatyczny ołtarz główny świątyni, integralnie złączony z wystrojem wnętrza. Przedstawia on wniebowzięcie św. Karola Boromeusza, a wykonawcą figur był rzeźbiarz Ferdinand Maximilian Brokoff. Partia niebios zaprojektowana została w ten sposób, aby wpadające do kościoła światło słoneczne rozświetlało znak Boga Ojca umieszczony w promienistej glorii.

R1UEq0Vc1B68V1
Johann Bernhard Fischer von Erlach, prezbiterium kościoła św. Karola Boromeusza, 1716-1737, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna
mfcccdc59837f5e25_0000000000078

Biblioteka Dworska – barokowy przepych wnętrza

R10RFKLlX4FbN1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały plan Biblioteki Dworskiej w Wiedniu. Centralna część budynku założona jest na planie owalu, od niej odchodzą dwa skrzydła boczne. Dodatkowo na ilustracji przedstawiono następujące informacje: 1: Biblioteka ulokowana została w specjalnie dobudowanym, nowym skrzydle pałacu Hofburg. 2: Centralna część budynku założona jest na planie owalu, przykrywa ją monumentalna kopuła. 3: Po bokach dostawione są dwa skrzydła boczne, wraz z wejściem bezpośrednio z pałacu. 4: Fasada Biblioteki Dworskiej. 5: Wnętrze Biblioteki Dworskiej.
Johann Bernhard Fischer von Erlach i Joseph Emmanuel Fischer von Erlach, plan Biblioteki Dworskiej, 1723-1726, Wiedeń, Austria, Die großen Deutschen. Neue Deutsche Biographie, Bd 5, Berlin 1937, s. 77.

Całe wnętrze Biblioteki pokryte jest freskami autorstwa Daniela Grana, namalowanymi w latach 1726‑1730. W centralnym punkcie znajduje się apoteoza Karola VI, a dookoła rozmieszczone zostały liczne figury alegoryczne odnoszące się do chwały rodu Habsburgów, eksponujące symbolicznie ziemie pod ich panowaniem oraz ukazujące historię budowy Biblioteki. Półki na książki zdobią kartusze z ornamentami w stylu regencji, zawierające sygnatury

Pałace miejskie

RFSAMp7YPagMq1
Johann Bernhard Fischer von Erlach, Pałac Trautsonów, 1710-1712, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Fischer von Erlach był wszechstronnym architektem, wykonującym zarówno monumentalne założenia, jak i realizacje w mniejszej skali. Jego dziełem jest Kaplica Elektorska przy katedrze we Wrocławiu z roku 1716, projektował także liczne pomniki, ołtarze i architekturę okazjonalną, na przykład bramy tryumfalne na cześć władców.

mfcccdc59837f5e25_0000000000176

Zadania

RUQir2WzD58u4
Ćwiczenie 1
Podaj nazwę słynnego budynku w Wiedniu , zaprojektowanego przez Johanna Bernharda Fischera von Erlacha,
RlIZmxAqKFM0O
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij pojęcia: 1. Markieteria 2. Klińce 3. Boniowanie.
RK33ntNmfHegS
Ćwiczenie 3
Podaj nazwy co najmniej trzech budowli zaprojektowanych przez Fischera von Erlacha.
RJ9pKOCx6OWO9
Ćwiczenie 4
Wskaż, kto był zleceniodawcą budowy pałacu Schönbrunn. Możliwe odpowiedzi: 1. Cesarzowa Maria Teresa 2. Cesarz Karol VI 3. Cesarz Leopold. Ilustracja przedstawia pałac Schönbrunn od strony dziedzińca. Budynek jest wielki, jego długość wynosi 175 metrów, a szerokość 55 metrów, mieści w sobie 1441 komnat, trójkondygnacyjna fasada pokryta jest żółtą elewacją, liczne okna mają zielone okiennice. Środkowy ryzalit jest lekko wysunięty do przodu i wyższy o jedną kondygnację, po jego obu stronach znajdują się schody, które prowadzą bezpośrednio na pierwsze piętro. Główny budynek posiada dwa symetryczne skrzydła boczne, które otaczają dziedziniec paradny zwany cour d’honneur.
RMcYLwwOlPn5P1
Ćwiczenie 5
Polecenie do zadania brzmi: "Wskaż, które z dzieł Johanna Bernharda Fischera von Erlach znajduje się na terenie dzisiejszej Polski, we Wrocławiu". Poniżej umieszczone są trzy odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
RgyHX7otftbgn
Ćwiczenie 6
Wskaż typ pałacu, jaki reprezentuje wiedeński Schönbrunn. Możliwe odpowiedzi: 1. Pałac miejski 2. Pałac obronny 3. Pałac między dziedzińcem a ogrodem. Ilustracja przedstawia pałac Schönbrunn od strony dziedzińca. Budynek jest wielki, jego długość wynosi 175 metrów, a szerokość 55 metrów, mieści w sobie 1441 komnat, trójkondygnacyjna fasada pokryta jest żółtą elewacją, liczne okna mają zielone okiennice. Środkowy ryzalit jest lekko wysunięty do przodu i wyższy o jedną kondygnację, po jego obu stronach znajdują się schody, które prowadzą bezpośrednio na pierwsze piętro. Główny budynek posiada dwa symetryczne skrzydła boczne, które otaczają dziedziniec paradny zwany cour d’honneur.
RjeRipZfOOkAr1
Ćwiczenie 7
Wymień co najmniej 3 elementy struktury architektonicznej kościołów.
Polecenie 1
Wymień najważniejsze cechy stylu architektonicznego Johanna Bernharda Fischera von Erlacha, autora projektu kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu.
Wymień najważniejsze cechy stylu architektonicznego Johanna Bernharda Fischera von Erlacha, autora projektu kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu.
mfcccdc59837f5e25_0000000000201

Słownik pojęć

Boniowanie
Boniowanie

opracowanie lica muru tak, by zaakcentować krawędzie prostokątnych kamieni dla uzyskania efektu dekoracyjnego.

Cour d’honneur
Cour d’honneur

paradny dziedziniec położony przed pałacem od strony wjazdu, otoczony skrzydłami bocznymi zespołu architektonicznego, o planie w kształcie podkowy; typowy dla pałaców barokowych XVII i XVIII wieku.

Fronton
Fronton

inaczej przyczółek, naczółek lub czoło. Trójkątny szczyt budowli antycznej lub klasycyzującej, utworzony przez gzyms poziomy oraz nachylone gzymsy na krawędziach połaci dachowych, ujmujące tympanon.

Gzyms koronujący (wieńczący)
Gzyms koronujący (wieńczący)

zakończenie górnej krawędzi murów budynku, które ochrania przed deszczem i zamyka kompozycyjnie; składa się zazwyczaj z płyty gzymsowej, jej podpory i części wieńczącej.

Klasycyzm barokowy
Klasycyzm barokowy

wywodzi się z Włoch, ale rozpowszechnia się głównie w krajach protestanckich oraz we Francji, gdzie panujący racjonalizm i upodobanie do jasności konstrukcji ułatwiają jego recepcję. Zachowując renesansową zwartość kompozycji i jasność układów, zyskuje pewną pompatyczność i rozmach. We Francji krzyżują się zresztą wpływy włoskie i holenderskie; po połowie XVII wieku odciska swe piętno gust Ludwika XIV i jego doradcy Le Bruna, ujawniony zwłaszcza przy budowie pałacu wersalskiego. W protestanckich krajach Europy północnej – Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii – o charakterze architektury decyduje palladianizm.

Portyk
Portyk

w architekturze antycznej: przedsionek bądź obejście dookoła budynku, osłonięte dachem, którego konstrukcja jest wsparta na kolumnach, dzięki czemu stanowi wnętrze otwarte, w rodzaju galerii. Występuje także jako samodzielna budowla, z obu stron wsparta na kolumnadzie. Formy portyku są określane zawsze przez porządki klasyczne.

Ryzalit
Ryzalit

wysunięta do przodu część budynku, co w planie uwidacznia się wyłamaniem konturu budowli. Istnieją ryzality środkowe, zaznaczające oś główną elewacji, a także boczne i narożne.

Sztukateria
Sztukateria

dekoracja architektoniczno‑rzeźbiarska wykonywana ze stiuku, ale także z samego gipsu lub cementu; odlewano ją fragmentami i następnie przymocowywano na miejscu albo też robiono z narzutu i ciągniono według szablonu. Umiejętność wyrobu sztukaterii, którą znano w starożytnej Grecji i Rzymie, rozwinęła się ponownie we Włoszech w okresie Odrodzenia i baroku.

mfcccdc59837f5e25_0000000000228

Galeria dzieł sztuki

mfcccdc59837f5e25_0000000000232

Bibliografia

Geschichte der bildenden Kunst in Österreich, Bd. 4, Barock, Hrsg. H. Lorenz, München‑London‑New York 1999.

Sztuka świata, t. 7, Warszawa 1999.

Wien. Kunst und Architektur, Köln 1999.