Pozycyjne systemy liczbowe
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Pozycyjne systemy liczbowe
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
podać pozycyjny zapis liczby w systemie dziesiętnym;
podać pozycyjny zapis liczby w systemie dwójkowym;
podać pozycyjny zapis liczby w systemie szesnastkowym;
opisać sposoby konwersji pomiędzy systemami – dziesiętnym, szesnastkowym i dwójkowym;
podać pozycyjny zapis liczby w dowolnym systemie liczbowym.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
zamienić liczbę dziesiętną na dwójkową;
zamienić liczbę dziesiętną na szesnastkową;
zamienić liczbę dwójkową i szesnastkową na dziesiętną;
zamienić liczbę dwójkową na szesnastkową i odwrotnie;
zamienić liczbę z dowolnego systemu pozycyjnego na dziesiętny i odwrotnie;
rozpoznawać liczby zapisane w dowolnym systemie liczbowym.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowaną przeglądarką internetową.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym IE i Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – system dwójkowy (20 min) |
| |
– system szesnastkowy |
| ||
– zamiana z systemu szesnastkowego na dwójkowy i odwrotnie (20 min) |
| ||
– rozpoznawanie systemów liczbowych i ich przeliczanie na dziesiętny (15 min) |
Zagadka: „Ukończyłem uniwersytet w 44 roku życia; po roku jako 100‑letni młodzieniec ożeniłem się z panienka 34‑letnią. Nieznaczna różnica wieku – 11 lat – tylko sprzyjała bardzo harmonijnemu małżeńskiemu pożyciu. W krótkim stosunkowo czasie mieliśmy już 10 dzieci. Moja miesięczna pensja wynosiła 13 000 zł, z których 1/10 oddawałem siostrze, tak iż na własne utrzymanie mieliśmy tylko 11 200 zł na miesiąc; mimo to byliśmy szczęśliwi”. Jak rozwiązać tę zagadkę? Źródło: Z. Jeleński „Śladami Pitagorasa”
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie lekcji |
|
Bibliografia
[2]E. Gurbiel, G. Hardt‑Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. Sysło, Informatyka, cz. 1, WSiP, Warszawa 2002.
[3] I. Bujnowski, Z. Talaga, Informatyka, t. 1, WSzPWN, Warszawa 2003.
Załączniki
Czas trwania lekcji:
2 x 45 minut