Pozytywistyczny ideał pracy i jego realizacja w powieści "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej
Pozytywistyczny ideał pracy i jego realizacja w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: utylitaryzm i scjentyzm,
wskazując realizację pojęć w Nad Niemnem,
utrwala hasła z zakresu „filozofii pozytywnej”: utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, agnostycyzm, praca u podstaw,
utrwala wiedzę na temat elementów światopoglądu człowieka doby pozytywizmu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
omówić zjawisko pracy u podstaw w oparciu o przykłady z powieści Elizy Orzeszkowej i skonfrontować je z realną sytuacją wsi polskiej w drugiej połowie XIX wieku,
przeprowadzić charakterystykę porównawczą wybranych bohaterów,
omówić symbolikę mogiły Jana i Cecylii.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, ćwiczenia analityczne z obrazem literackim i filmowym Nad Niemnem, kierowanie samodzielną pracą uczniów
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze powieści Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej bądź fragmenty powieści zamieszczone w podręczniku szkolnym
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Omówienie pojęć: „dogmat pracy ideowej” oraz „praca u podstaw” - utrwalenie wiadomości z zakresu historii wsi polskiej w drugiej połowie XIX wieku.
Zjawisko pracy u podstaw uwarunkowane było sytuacją społeczno‑polityczną, jaka zaistniała po reformie z 1864 roku. Posunięcie władz carskich polegało na uwłaszczeniu chłopów, ich obywatelskim równouprawnieniu i zniesieniu pańszczyzny, aby pozyskać chłopów i w ten sposób przeciwdziałać polityce rusyfikacji.
Przypomnienie i utrwalenie terminologii doby pozytywizmu: utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, agnostycyzm.
b) Faza realizacyjna
Stosunek do pracy u poszczególnych bohaterów.
Charakterystyka i wartościowanie postaci odbywa się nie tylko w odniesieniu do tradycji roku 1863. Inne kryteria to:
- stosunek do ziemi i przyrody
- pracowitość i wypełnianie obowiązków służebnych względem innych
Czy praca może być kryterium wartości człowieka? Podaj pozytywne i negatywne przykłady literackie.
Światopogląd człowieka doby pozytywizmu – przypomnienie wiadomości i sporządzenie notatki w zeszycie.
Człowiek doby pozytywizmu to wzór osobowy ukształtowany przez publicystów i pisarzy. Cechy charakterystyczne:
- gruntownie wykształcony, kierujący się w życiu postawą racjonalną
- humanitarny i tolerancyjny wobec ludzi wszystkich stanów
- obowiązkowy, pracowity, mający na względzie dobro społeczeństwa
- upatrujący najwyższych wartości w pracy i wiedzy
- patriota
- przewaga silnej woli i intelektu nad uczuciowością
Obraz zagrodowców:
mogiła Jana i Cecylii,
romantyczny rodowód opisu ludu: zagrodowcy odporni na zepsucie światowe i zasobni w dziedzictwo zdrowej kultury (obyczaje, pieśni, przysłowia, język staropolski) – idealizacja ludu,
żniwa.
Charakterystyka porównawcza: Benedykt, Kirłowa, Marta, Bohatyrowicze a Emilia, arystokracja (Darzeccy, Różyc), Zygmunt.
Praca u podstaw:
charakterystyka Justyny – utylitaryzm; wpływ mogiły protoplastów Bohatyrowiczów na jej losy,
charakterystyka Witolda – scjentyzm; kontakty z Bohatyrowiczami.
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca analizę powieści Elizy Orzeszkowej.
5. Bibliografia
Orzeszkowa E., Nad Niemnem, wstęp i przypisy W. Nawrocki, Wyd. Kama, Warszawa (b.d.).
Orzeszkowa E., Nad Niemnem (fragmenty) [w:] Słowa i teksty. Język polski. Podręcznik. Literatura i nauka o języku. Szkoły ponadgimnazjalne. Klasa 2, pod red. B. Łazińskiej, J. Klejnockiego, D. Zdunkiewicz‑Jedynak, PWN, Warszawa 2003.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II; cykl trzech lekcji poświęconych analizie Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (lekcja 3.)