Praca – ćwiczenia w mówieniu
Praca – ćwiczenia w mówieniu
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji:
doskonalenie sprawności produktywnych (mówienia) i receptywnych (słuchania) w oparciu o temat: praca. Przygotowanie do matury ustnej na poziomie podstawowym.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słowa i wyrażenia związane z tematem praca
wie, jak prawidłowo opisać zdjęcie
wie, jakie są zasady i strategie zdawania ustnego egzaminu maturalnego
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
posługiwać się słownictwem z zakresu pracy
opisywać zdjęcia obrazujące tematykę związaną z pracą i odpowiedzieć na pytania do nich
wyrazić swoją opinię na temat pracy
zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności przed „publicznością”
ocenić wypowiedź kolegi według kryteriów maturalnych
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z nauczycielem i w grupie z kolegami
właściwie zachowuje się podczas burzy mózgów czy opisu zdjęć
potrafi zaprezentować swoją wiedzę bez zdenerwowania, jest opanowany
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, dyskusja, praca z podręcznikiem, wizualizacja, analiza i ocena innych uczniów
Forma: praca w grupie lub parze
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zdjęcia, dodatkowe pytania do zdjęć, paski ze schematem oceniania egzaminu ustnego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji oraz sprawdza pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im zdjęcia i pytania do zdjęć (przykładowe pytania: How are the people in the photo feeling? What is your dream job and why?). Nauczyciel prosi o przygotowanie się do prezentacji swojej pracy. Słabsi uczniowie przygotowują opis, mocniejsi odpowiedzi na pytania. Czas przygotowania: około 10 min.
Uczniowie w grupach przygotowują wypowiedzi, w razie wątpliwości zadają pytania nauczycielowi.
Gdy uczniowie są gotowi, następuje prezentacja pracy poszczególnych grup. Kiedy uczeń opisuje zdjęcie lub odpowiada na pytanie, pozostali uczniowie mają przed sobą prezentowane przez niego zadania maturalne i słuchają kolegi. Nauczyciel rozdaje również każdej grupie paski ze schematem oceniania egzaminu (załącznik a). Zadaniem uczniów jest ocenić wypowiedź kolegi według standardów egzaminacyjnych. Po każdej prezentacji nauczyciel pyta pozostałych uczniów o punktację i komentuje wypowiedź ucznia (np. Opis zdjęcia to 3 elementy. Czy wszystkie były w tej wypowiedzi?). Głównej oceny mają dokonać uczniowie. Nauczyciel na koniec mówi, jak on oceniłby tę prezentację podczas matury. W załączniku (b) zamieszczony jest przykładowy opis wnętrza biura.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wymienienie najważniejszych rzeczy, które uczniowie powinni zapamiętać z tej lekcji. Powinny to być:
opis zdjęcia (odpowiedź na pytania: kto i co na nim jest, gdzie są i co robią widoczni na nim ludzie, jak są ubrani, jaka jest pogoda),
po opisie zdjęcia trzeba odpowiedzieć na 2 pytania od komisji.
Na koniec nauczyciel stawia oceny za udział w lekcji i zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
a) Formularz oceny ucznia
Kryteria oceny egzaminu maturalnego:
Zadanie 1
Uzyskiwanie, udzielanie informacji 0‑3 p
Relacjonowanie wydarzeń 0‑3 p
Negocjowanie 0‑3 p
Zadanie 2
Opisywanie ilustracji 0‑2 p
Wyrażanie opinii. Pytanie 1: 0‑2 p, Pytanie 2: 0‑2 p
Umiejętności językowe zaprezentowane w zadaniach 1 i 2. 0‑5 p
Razem 20 p
b) Przykładowy opis
In the picture I can see many people working in some office. There are computers, tables, chairs and papers. The people are sitting and talking and using the computers. They are busy. They are wearing suits.
c) Zadanie domowe
Napisz list – podanie o pracę. Długość pracy: 120‑150 słów. Napisz go w formie listu oficjalnego. Zawrzyj 4 informacje:
gdzie zobaczyłeś ogłoszenie o tej pracy i jaka to praca
jakie jest twoje wykształcenie i kwalifikacje
twoje doświadczenie w pracy
wyraź chęć udziału w rozmowie kwalifikacyjnej.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja dla klasy maturalnej. Można wykorzystać różne dostępne na rynku testy maturalne lub samemu przygotować zdjęcia i pytania.