Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Praca źródłem utrzymania ludności

Cele lekcji

Cel ogólny: uzmysłownienie problemu bezrobocia oraz poszanowaia pracy.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wyjaśnia terminy: ludność aktywna i bierna zawodowo,

  • zna skutki bezrobocia,

  • wie, co to jest drenaż mózgu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować przyczyny bezrobocia,

  • proponuje środki łagodzące problem bezrobocia,

  • potrafi formułować wnioski.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się poszanowania pracy,

  • bierze aktywny udział w lekcji,

  • rozwija twórcze myślenie.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, metoda metaplanu, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy, papier z metodą metaplanu.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.

Nauczyciel wprowadza w temat, przedstawiając podział ludności na aktywną i bierną zawodowo.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: bezrobocie oraz stopa bezrobocia. Podaje dane na temat stopy bezrobocia w poszczególnych krajach.

Razem z uczniami definiuje najpierw przyczyny, a później skutki bezrobocia i prosi o zapisanie ich w zeszycie.

Następnie dzieli klasę na 4 grupy i rozdaje plakat metaplanu (załącznik 1).

Nauczyciel stawia problem: Jak zmniejszyć bezrobocie w Polsce?

Każda grupa otrzymuje: arkusz papieru, 1 chmurkę do zapisania problemu, 6 kółek i 6 owali do zapisania odpowiedzi, 3 prostokąty do zapisania wniosków, flamastry.

Nauczyciel prosi uczniów, aby na arkuszu przykleili poszczególne elementy (czas pracy około 15 minut). Następnie lider grupy przedstawia plakat oraz wysnute wnioski. Po wszystkich prezentacjach nauczyciel podsumowuje zagadnienie. Prosi o zapisanie wniosków do zeszytów.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania zawartego w karcie pracy (załącznik 2).

5. Bibliografia

  1. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

  2. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

  3. Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

RqaiXlxzuF6KR

załącznik 1 – metaplan (źródło: http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1319/idc/4/)

załącznik 2.

Zadanie

Jakie działania będą najkorzystniejsze, aby zmniejszyć bezrobocie? Otocz obwódką najlepszą propozycję.

  • Organizowanie szkoleń umożliwiających podwyższenie kwalifikacji pracowników.

  • Zwiększenie zasiłków dla bezrobotnych.

  • Pomoc finansowa dla pracodawców zatrudniających nowych pracowników.

  • Organizowanie pomocy psychologicznej dla bezrobotnych.

  • Dotowanie upadających przedsiębiorstw państwowych.

b) Zadanie domowe

Rozwiąż zadanie:

W mieście K., w którym liczba aktywnych zawodowo wyniosła 9000 osób zarejestrowano 150 osób bezrobotnych. Oblicz stopę bezrobocia w mieście K.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II.

R14IavFh7IUtw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 557.43 KB w języku polskim
R18mmMP8xsTSI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 518.50 KB w języku polskim