Praca źródłem utrzymania ludności
Praca źródłem utrzymania ludności
Cele lekcji
Cel ogólny: uzmysłownienie problemu bezrobocia oraz poszanowaia pracy.
a) Wiadomości
Uczeń:
wyjaśnia terminy: ludność aktywna i bierna zawodowo,
zna skutki bezrobocia,
wie, co to jest drenaż mózgu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi scharakteryzować przyczyny bezrobocia,
proponuje środki łagodzące problem bezrobocia,
potrafi formułować wnioski.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się poszanowania pracy,
bierze aktywny udział w lekcji,
rozwija twórcze myślenie.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, metoda metaplanu, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy, papier z metodą metaplanu.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.
Nauczyciel wprowadza w temat, przedstawiając podział ludności na aktywną i bierną zawodowo.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: bezrobocie oraz stopa bezrobocia. Podaje dane na temat stopy bezrobocia w poszczególnych krajach.
Razem z uczniami definiuje najpierw przyczyny, a później skutki bezrobocia i prosi o zapisanie ich w zeszycie.
Następnie dzieli klasę na 4 grupy i rozdaje plakat metaplanu (załącznik 1).
Nauczyciel stawia problem: Jak zmniejszyć bezrobocie w Polsce?
Każda grupa otrzymuje: arkusz papieru, 1 chmurkę do zapisania problemu, 6 kółek i 6 owali do zapisania odpowiedzi, 3 prostokąty do zapisania wniosków, flamastry.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na arkuszu przykleili poszczególne elementy (czas pracy około 15 minut). Następnie lider grupy przedstawia plakat oraz wysnute wnioski. Po wszystkich prezentacjach nauczyciel podsumowuje zagadnienie. Prosi o zapisanie wniosków do zeszytów.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania zawartego w karcie pracy (załącznik 2).
5. Bibliografia
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1 – metaplan (źródło: http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1319/idc/4/)
załącznik 2.
Zadanie
Jakie działania będą najkorzystniejsze, aby zmniejszyć bezrobocie? Otocz obwódką najlepszą propozycję.
Organizowanie szkoleń umożliwiających podwyższenie kwalifikacji pracowników.
Zwiększenie zasiłków dla bezrobotnych.
Pomoc finansowa dla pracodawców zatrudniających nowych pracowników.
Organizowanie pomocy psychologicznej dla bezrobotnych.
Dotowanie upadających przedsiębiorstw państwowych.
b) Zadanie domowe
Rozwiąż zadanie:
W mieście K., w którym liczba aktywnych zawodowo wyniosła 9000 osób zarejestrowano 150 osób bezrobotnych. Oblicz stopę bezrobocia w mieście K.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II.