Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pracownia komputerowa. Organizacja zajęć z informatyki oraz zapoznanie z programem nauczania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń potrafi wskazać podstawowy sprzęt pracowni komputerowej.

  2. Uczeń potrafi wymienić punkty zawarte w regulaminie pracowni komputerowej.

  3. Uczeń potrafi wymienić tematy przyszłych zajęć.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi zachowywać się w sali komputerowej zgodnie z jej regulaminem.

  2. Uczeń potrafi uruchomić komputer.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, pogadanka, praca z całą klasą

3. Środki dydaktyczne

- regulamin pracowni komputerowej

- plan zajęć z informatyki dla klasy I

- podręcznik do informatyki

- zestaw komputerowy (komputer, słuchawki, kamera, mikrofon, skaner, drukarka)

- dyskietki, płyty CD

- zeszyt ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita uczniów i sprawdza listę obecności. Podaje temat lekcji i zapoznaje się z klasą.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapoznanie uczniów z regulaminem szkolnej pracowni komputerowej – wybrany uczeń odczytuje regulamin.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami omawia regulamin pracowni komputerowej. Uczniowie składają podpis zatwierdzający zapoznanie się z regulaminem pracowni.

  3. Nauczyciel przedstawia roczny plan zajęć z informatyki. Prosi uczniów o propozycje interesujących ich tematów.

  4. Nauczyciel przedstawia podręcznik do lekcji informatyki. Uczniowie zapisują w zeszytach tytuł i nazwisko autora podręcznika.

  5. Nauczyciel zaznajamia uczniów ze sprzętem komputerowym pracowni komputerowej (monitor, klawiatura, mysz, drukarka, skaner, mikrofon, słuchawki, głośniki, kamera) oraz krótko omawia jego działanie i zastosowanie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel omawia i podsumowuje nowe wiadomości, zadaje pytania, np.: O czym należy pamiętać przed wejściem do pracowni komputerowej? Kiedy można włączyć i wyłączyć komputer? Czego nie wolno robić w pracowni komputerowej? Co należy zrobić, gdy zauważymy usterkę lub dojdzie do awarii komputera?

Nauczyciel podaje uczniom pracę domową (załącznik c: Zadanie domowe)

5. Bibliografia

  1. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. Część 1. Wybrane zagadnienia, MIKOM, Warszawa 2003.

  1. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. Część 2. Wybrane zagadnienia., MIKOM, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Regulamin pracowni komputerowej

  1. Przed wejściem do pracowni obowiązuje zmiana obuwia.

  2. W pracowni należy zachować szczególną ostrożność ze względu na znajdujący się w niej sprzęt elektroniczny.

  3. Komputery wolno włączać i wyłączać tylko na wyraźne polecenie prowadzącego zajęcia.

  4. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek zmian w ustawieniach pulpitu oraz strukturze plików i katalogów.

  5. Z zainstalowanego sprzętu komputerowego i oprogramowania można korzystać tylko zgodnie z jego przeznaczeniem i wyłącznie w zakresie wynikającym z tematu zajęć.

  6. Przerwy międzylekcyjne uczniowie spędzają na korytarzu.

  7. Surowo zabrania się:

  1. wgrywania i uruchamiania jakiegokolwiek oprogramowania pochodzącego spoza pracowni i nie mającego licencji,

  2. dokonywania jakichkolwiek zmian przy połączeniach kablowych i wtyczkach zasilania sieciowego,

  3. przestawiania i otwierania sprzętu komputerowego,

  4. dokonywania samodzielnych prób przeróbek bądź napraw sprzętu,

  5. spożywania posiłków i picia napojów na terenie pracowni,

  6. niszczenia wyposażenia pracowni.

  1. Wszelkie zauważone usterki bądź awarie należy natychmiast zgłaszać prowadzącemu zajęcia.

  2. Po zakończonych zajęciach należy uporządkować swoje stanowisko pracy.

  3. Wszelkie uszkodzenia i zniszczenia sprzętu powstałe z niestosowania się do regulaminu będą usuwane na koszt rodziców (opiekunów) ucznia.

b) Plan zajęć z informatyki dla klasy I

Dział progr.

Lp.

Temat lekcji

Czas realizacji

Zagadnienia podstawowe

1

Zapoznanie z regulaminem pracowni komputerowej. Organizacja zajęć z informatyki oraz zapoznanie z programem nauczania. Zaznajomienie ze sprzętem komputerowym pracowni

45 minut

2

Zasady zgodnego z prawem korzystania z komputera (prawa autorskie, licencja, piractwo komputerowe). Obszary zastosowania komputerów i urządzeń związanych z techniką komputerową

45 minut

3

Ogólna budowa komputera osobistego, jednostki pojemności

45 minut

4

System operacyjny Windows. Podstawowe działania w oknach

45 minut

Edytor grafiki

5

Edycja rysunku – tworzenie pierwszego dokumentu (Paint)

45 minut

6

Edycja rysunku – ćwiczenia (Paint)

45 minut

7

Edycja rysunku – Paint Shop Pro

45 minut

8

Edycja rysunku – ćwiczenia (Paint Shop Pro)

45 minut

9

Łatwe zarządzanie plikami – Eksplorator Windows

45 minut

10

Sprawdzian wiadomości: Edytor grafikizagadnienia podstawowe

45 minut

Edytor tekstu

11

Praktyczna obsługa edytora tekstu Microsoft Word, budowa okna programu. Funkcje i zadania paska formatowania tekstu

45 minut

12

Redagowanie tekstu – Microsoft Word

45 minut

13

Klawisze skrótu – Microsoft Word

45 minut

14

Praca z gotowym tekstem – Microsoft Word

45 minut

15

Zarządzanie dokumentami – Microsoft Word

45 minut

16

Dobór formy do treści dokumentu w edytorze tekstu – Microsoft Word

45 minut

17

Wzbogacone formy dokumentu. Praca z tabelami i rysunkami – Microsoft Word

45 minut

18

Tworzenie dokumentu korespondencji seryjnej – Microsoft Word

45 minut

19

Microsoft Word – powtórzenie wiadomości

45 minut

45 minut

Internet

21

Internet Eksplorer

45 minut

22

Internet – wyszukiwanie informacji, tworzenie własnej strony internetowej

45 minut

23

Elektroniczna skrzynka pocztowa. Komputer i etyka

45 minut

24

Tablica w sieci – White Board

45 minut

25

Tworzenie krzyżówek – EclipseCrossword

45 minut

26

Sprawdzian wiadomości: Internet

45 minut

Prezentacje multimedialne

27

Microsoft PowerPoint – zagadnienia wstępne

45 minut

28

Moja pierwsza prezentacja – Microsoft PowerPoint

45 minut

29

Prezentacje multimedialne, efekty animacji – Microsoft PowerPoint

45 minut

30

Prezentacje multimedialne, korzystanie z hiperłączy – MS PowerPoint

45 minut

31

Tworzenie prezentacji do Internetu – Microsoft PowerPoint

45 minut

32

Sprawdzian wiadomości: Prezentacje multimedialne – MS PowerPoint

45 minut

33

Quiz: Co i jak – Komputery i Internet

34

Zakończenie zajęć

45 minut

c) Zadanie domowe

Zadanie 1

Odszukaj i wyjaśnij pojęcia: informatyka, komputer, informacja.

Zadanie 2 (dla chętnych)

a) Wyjaśnij pojęcia: licencja, piractwo komputerowe.

b) Napisz krótki referat dotyczący historii komputerów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rqebihc1JtDVG

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.87 KB w języku polskim
R8dU0v5iFM3aY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim