Prawa i wolności człowieka
grupować prawa i wolności człowieka,
wskazywać różnice i podobieństwa pomiędzy prawami i wolnościami,
omawiać prawa i wolności zapisane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
oceniać korzyści płynące z praw i wolności człowieka,
bronić swoich praw i wolności zapisanych w Konstytucji RP.
Wolność, najprościej ujmując, to niepodległość, brak zewnętrznego przymusu. Oznacza brak ograniczeń ze strony władz (np. wolność słowa, wolność zgromadzeń) i innych osób (np. szefa, rodziców, szkoły). Politycznie pojmowaną wolność dzieli się często na wolność od i wolność do. Daremnie też jest szukać jednej definicji prawa. W najszerszym rozumieniu prawo to zespół norm odnoszących się do zachowania jego adresatów, ustanowionych lub uznanych przez państwo. Prawo jest też zbiorem uprawnień wynikających z ustalonych przepisów prawnych. Tak rozumiane występuje, gdy mówi się, że ma się prawo do czegoś.
Józef Tischner: Wolność człowiekaMówiąc „wolność”, mamy przede wszystkim na uwadze „wolność o d czegoś”. Hegel pisze: „Wolność ta jest sama w sobie negatywnością i jako taka musi przed nami wystąpić”. Wolność jest negatywnością. Jest tą zdolnością, tą siłą, która mówi nie. Dzięki wolności w świat człowieka wkracza jakieś n i e. Człowiek jest istotą, która może protestować, może się buntować przeciwko temu, co zastane. Bunt człowieka bywa buntem skierowanym przeciwko przeszłości lub przyszłości. Może być buntem przeciwko związkom człowieka ze sceną ludzkiego dramatu. Najczęściej jest buntem przeciwko zniewoleniu przez drugiego człowieka. Ten ostatni moment wydaje się szczególnie ważny. Wolność jest siłą, która protestuje przeciwko rozmaitym formom zniewolenia. [...] Drugą stroną wolności jest „wolność do”: wolność skierowana ku czemuś. Buntujący się protestuje w imię jakiejś nadziei, w imię jakiejś wartości, którą pragnie osiągnąć. Nie zawsze nadzieja jest skrystalizowana. Nie ma jednak buntu bez pragnienia, marzenia, jakiegoś skierowania ku czemuś. [...] Wyobraźmy sobie człowieka zamkniętego w więzieniu, czyli człowieka „pozbawionego wolności”. Wyobraźmy sobie także człowieka, który nie jest zamknięty w więzieniu, ale jest opanowany mocnym, silniejszym od niego uczuciem. Przeciwko temu uczuciu nie może nic zdziałać. Jest jego więźniem. Który człowiek jest naprawdę wolnym? Czy ten, który siedzi w więzieniu, ale jest panem wszystkiego co się w nim dzieje? Czy ten, który jest na wolności, lecz nie jest panem swoich myśli, swoich uczuć? Nie ma jasnej odpowiedzi na te pytania. [...] Wolność jest zdolnością samookreślenia. Wolność jest tą zdolnością, dzięki której człowiek określa sam siebie. W pewnym sensie tworzy siebie. Nie tworzy oczywiście z niczego. Tworzy z pewnego materiału danego mu uprzednio. Istotą twórczości jest to, że tworzy z jakiegoś materiału. Człowiek tworzy siebie nawet wtedy, kiedy nie jest w stanie tworzyć niczego w świecie zewnętrznym.
Źródło: Józef Tischner: Wolność człowieka, dostępny w internecie: https://teologiapolityczna.pl/jozef-tischner-wolnosc-czlowieka [dostęp 21.08.2021].
Na podstawie tekstu źródłowego pt.: „Wolność człowieka”, scharakteryzuj wpływ wolności na człowieka.
Na podstawie tekstu źródłowego pt.: „Wolność człowieka” wyjaśnij, jak autor interpretuje rodzaje wolności.

Wolności i prawa osobiste zapewniają ochronę wartości najbliższych człowiekowi. Dotyczą pozapolitycznej strefy życia osobistego, rodzinnego i społecznego. Wolności i prawa osobiste dotyczą zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemcówcudzoziemców.
Wybrane prawa i wolności człowieka
Prawo do życia
Najważniejsze prawo ludzkie, zgodnie z którym każdy człowiek ma prawo żyć i nikt nie może samowolnie pozbawiać życia innego człowieka. Ustawa zasadniczaUstawa zasadnicza wymienia je bowiem na pierwszym miejscu wśród wolności i praw osobistych. Ochrona życia wynika z samej zasady państwa demokratycznego. Konstytucja wymaga od państwa nie tylko powstrzymania się od wprowadzania regulacji dopuszczających pozbawianie życia ludzkiego, np. kary śmierci, ale również podejmowania określonych kroków w celu ochrony tego życia.

Zakaz poddawania eksperymentom naukowym
Z Konstytucji RPKonstytucji RP wynika, że człowiek, który poddaje się przeprowadzeniu na nim eksperymentów naukowych, np. medycznych, musi każdorazowo wyrazić na to zgodę. Takiej osobie muszą być przedstawione skutki pozytywne i negatywne eksperymentu.
Zakaz tortur, okrutnego, nieludzkiego, poniżającego traktowania
Zakaz stosowania torturtortur oraz nieludzkiego, poniżającego traktowania albo karania ma charakter absolutny i bezwzględny. Dotyczy wszystkich, bez względu na wiek, rasę, wyznanie czy pochodzenie. Artykuł ten jest podyktowany zapisami w regulacjach międzynarodowych.
Prawo do wolności i nietykalności osobistej
Prawo do wolności przysługuje każdemu człowiekowi. O pozbawieniu wolności orzeka sąd. Odrębne przepisy ustaw wyjaśniają, na jakich zasadach może nastąpić zatrzymaniezatrzymanie, tymczasowe aresztowanietymczasowe aresztowanie. Przedstawiciele władzy w momencie zatrzymania mają obowiązek niezwłocznego poinformowania zatrzymanego o przyczynach ich ingerencji. Każdy człowiek pozbawiony wolności powinien być traktowany w sposób humanitarnyhumanitarny.

Prawo do sprawiedliwego procesu sądowego
Prawo do rzetelnego procesu winno być bezwzględnie przestrzegane we wszystkich rodzajach postępowań, bez względu na wagę zarzucanych czynów, bez względu na wartość przedmiotu sporu.
Prawo do ochrony prawnej życia prywatnego i rodzinnego
W rozumieniu art. 47. Konstytucji RP pojęcie prywatności obejmuje takie elementy jak: prawo do postawienia granicy zewnętrznej ciekawości i wścibstwu, prawo do decydowania np. o zawarciu związku małżeńskiego. Za sferę prywatną uważa się przestrzeń domową. Bezprawność takiego działania można uchylić tylko wtedy, gdy następuje w wykonaniu uprawnień wynikających z ustawy.
Prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami
Rodzice mają swobodę postępowania w wychowaniu dziecka i wolność od jakichkolwiek nacisków od osób trzecich. Dopiero gdy przekazywanie pewnych treści zakwalifikowane zostałoby jako demoralizacjademoralizacja, mogą wkroczyć organy państwa celem ochrony dziecka. Wówczas może dojść do ograniczenie lub pozbawienia praw rodzicielskich, ale tylko na mocy ustawy, po prawomocnym orzeczeniu sądu. Zawsze priorytetem jest dobro dziecka.
Wolność i ochrona tajemnicy komunikowania się
Wolność komunikowania się wyraża się poprzez swobodę wyrażania się za pomocą słów, gestów, znaków, symboli. Poprzez przekazywanie sobie informacji za pomocą różnych nośników, jak np. korespondencja elektroniczna, rozmowa telefoniczna. Należy pamiętać, że nie może ona naruszać praw i wolności innych osób czy organów państwa.
Prawo do nienaruszalności mieszkania, pomieszczenia i pojazdu
Służby bezpieczeństwa w Polsce nie mogą bezpodstawnie wejść, np. do mieszkania. Prawo przeszukania mieszkania, pomieszczenia i pojazdu może nastąpić jedynie na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Osobami uprawnionymi do korzystania z nienaruszalności są mieszkańcy (a więc także lokatorzy).
Wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu
Wolność poruszania się oznacza możliwość zmiany miejsca pobytu i zamieszkania. Konstytucja reguluje także swobodę wyjazdu z Polski w dowolnym celu oraz swobodę emigrowaniaemigrowania. Wolności te przysługują nie tylko obywatelom RP, ale wszystkim przebywającym na jej terenie.
Wolność sumienia i religii
Wolność sumienia polega na możliwości przyjmowania dowolnego światopoglądu. Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnychpraktykach religijnych.
Wolność słowa
Wolność słowa, wyrażana bezpośrednio lub poprzez środki przekazu, jest tradycyjną wolnością konstytucyjną. Artykuł 54. gwarantuje:
wolność wyrażania swoich poglądów;
wolność pozyskiwania informacji;
wolność rozpowszechniania informacji.
Opinie na temat wolności słowa, CBOS 2019 r.

Na wykresie zaznaczone są odpowiedzi respondentów na pytanie: „Która z poniższych opinii jest Panu(i) bliższa?”
Wolność słowa gwarantuje możliwość wypowiadania opinii, nawet jeśli te opinie są odbierane przez pewne osoby lub grupy jako obraźliwe, wyszydzające lub krzywdzące:
rok 2007: 16%;
rok 2019: 14%.
Wolność słowa gwarantuje swobodę wypowiedzi pod warunkiem, że wygłaszane opinie nie są dla innych ludzi obraźliwe, wyszydzające lub krzywdzące:
rok 2007: 73%;
rok 2019: 82%.
Trudno powiedzieć, żadna z nich nie jest mi bliska:
rok 2007: 11%;
rok 2019: 4%.
Cudzoziemcy a prawo azylu i status uchodźcy
Statusu azylantaStatusu azylanta lub uchodźcyuchodźcy nie uzyskuje się automatycznie, należy się o niego ubiegać przed organami państwa. Azyl mogą uzyskać jedynie cudzoziemcy (obywatele innych państw lub bezpaństwowcy). Osoby takie znajdują się pod władzą Rzeczypospolitej i z tego powodu korzystają z praw i wolności zapewnionych w Konstytucji. Zasady określają ustawy i przepisy prawa międzynarodowegoprawa międzynarodowego.
Wymień wolności osobiste, jakie zostały ujęte w nagraniu.
Wymień prawa, jakie zostały ujęte w nagraniu.
Wskaż, jakie prawo zostanie złamane, jeśli ktoś z osób trzecich wejdzie bezprawnie do domu Kuby i jego taty.
Podsumowanie
Współcześnie respektowanie praw i wolności człowieka uznawane jest za istotny warunek sprawiedliwego funkcjonowania państwa demokratycznegopaństwa demokratycznego. Rozdział II Konstytucji RP wymienia prawa i wolności osobiste, ale także wolności i prawa polityczne oraz wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne. Zapisy Konstytucji RP uzupełniają liczne ustawyustawy i prawo międzynarodowe.
O prawach i wolnościach człowieka dowiesz się także z lekcji zatytułowanej: Znam swoje prawa. Prawa i wolności człowiekaZnam swoje prawa. Prawa i wolności człowieka.
Słowniczek
osoba nieposiadająca obywatelstwa państwa, w którym przebywa
najwyższy akt prawny Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalony 2 kwietnia 1997 roku przez Zgromadzenie Narodowe, zatwierdzony w ogólnonarodowym referendum 25 maja 1997 roku, ogłoszony w Dzienniku Ustaw: Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483.
umyślne zadawanie ostrego, fizycznego bądź psychicznego, bólu lub cierpienia
mający na celu dobro człowieka, poszanowanie jego praw i godności oraz oszczędzenie mu cierpień
rozprężenie moralne, brak dyscypliny, a ostatecznie dopuszczanie się przez osoby nieletnie różnego rodzaju czynów uznawanych za wykroczenia, a nawet przestępstwa
wyjazd z ojczystego kraju do innego państwa w celu osiedlenia się tam
np.: msze, nabożeństwa lub spotkania religijne
środek przymusu w postaci pozbawienia wolności, jaki ma prawo zastosować policja i inne organy ścigania; osoby mogą być zatrzymane przez maksymalnie 48 godzin; w tym czasie policja musi wystąpić do sądu z wnioskiem o tymczasowe aresztowanie albo zwolnić zatrzymanego
stosowane jest wobec podejrzanego lub oskarżonego w toku postępowania karnego, polegające na osadzeniu go w areszcie śledczym
zespołu norm regulujących przede wszystkim stosunki zewnętrzne państw, jak również stosunki międzynarodowe z udziałem innych niż państwa podmiotów tego prawa
miejsce bezpiecznego pobytu, schronienie
osoby, która musiały opuścić teren, na którym mieszkały ze względu na różnego typu prześladowania
państwo, w których władza zwierzchnia należy do narodu; państwo prawa urzeczywistniające zasadę sprawiedliwości społecznej
akty prawne, które w polskim systemie prawa mają charakter powszechnie obowiązujący
inaczej konstytucja
Bibliografia
Banaszak B., Preisner A. (red.), Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP, Warszawa 2002.
Jabłoński M. (red.), Wolności i prawa jednostki w Konstytucji RP. Idee i zasady przewodnie konstytucyjnej regulacji wolności i praw jednostki w RP, t. 1 Warszawa 2010.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.html [dostęp 24.08.2021].