Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prawa zwierząt

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • posiada wiedzę na temat postrzegania i traktowania zwierząt przez ludzi,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst poruszanego problemu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość moralną na krzywdę istot żywych,

  • uczy się przeciwdziałać złu moralnemu, mając na celu dobro wspólne,

  • potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście,

  • potrafi stworzyć prezentację multimedialną na podstawie zadanego tekstu,

  • nabiera umiejętności dyskutowania w grupie.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka i jego powinności moralnych oraz uczy podejmowania odpowiedzialności za siebie i innych,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem przyrodniczym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, rzutnik, Power Point.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel przekazuje następujące informacje na temat postrzegania i traktowania zwierząt:

  • podobieństwo ludzi i zwierząt:

    • struktura genetyczna,

    • ból,

    • altruizm,

    • komunikacja,

    • zręczność,

  • zwierzęta jako towarzysze ludzi:

    • zwierzęta domowe,

    • uzdrowiciele,

  • praca i niewola zwierząt:

    • praca,

    • cyrk,

    • zoo,

  • zwierzęta jako pokarm:

    • kwestia uboju (metody, ilość),

  • badania na zwierzętach:

    • badania medyczne,

    • testowanie produktów,

  • polowania i łapanie w pułapkę:

    • polowania na lisy, tygrysy,

    • kwestia zagrożonych gatunków,

    • kwestia metod zabijania zwierząt futerkowych.

2. Nauczyciel poddaje do dyskusji następujące kwestie:

a) Czy ludzie domagający się respektowania praw zwierząt mogą jeść mięso?

b) Czy cyrki powinny zostać zamknięte?

c) Czy zwierzęta powinny być wykorzystywane do badań laboratoryjnych?

d) Jak przeciwdziałać krzywdzeniu zwierząt?

c) Faza podsumowująca

Uczeń wygłasza prezentację w oparciu o artykuł Podgórskiej, Winnickiej i Kołodziejczyka Fabryki zwierząt. Następnie odbywa się dyskusja na pytania zadane przez ucznia na temat tekstu.

d) Praca domowa

Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie pisemnej oceny moralnej traktowania zwierząt przedstawionego w przedstawionym na lekcji artykule.

5. Bibliografia

  1. Coetzee J.M., Żywoty zwierząt, Świat Książki, Warszawa 2004.

  2. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  3. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  4. Podgórska J., Winnicka E., Kołodziejczyk M., Fabryki zwierząt, Polityka 04/05/2002.

  5. Singer P., Etyka Praktyczna, Książka i wiedza, Warszawa 2003.

  6. Singer P., Przewodnik po etyce, Książka i wiedza, Warszawa 2002.

  1. Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.

  1. Vardy P., Grosh P., Etyka, Zysk i S‑ka, Poznań 1995.

6. Załączniki

Brak.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R1S25eHjl3aHA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.33 KB w języku polskim
RUMhzyG5rv4vU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim