Prawa zwierząt
Prawa zwierząt
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
posiada wiedzę na temat postrzegania i traktowania zwierząt przez ludzi,
rozumie istotność i społeczny kontekst poruszanego problemu.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozwija wrażliwość moralną na krzywdę istot żywych,
uczy się przeciwdziałać złu moralnemu, mając na celu dobro wspólne,
potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście,
potrafi stworzyć prezentację multimedialną na podstawie zadanego tekstu,
nabiera umiejętności dyskutowania w grupie.
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka i jego powinności moralnych oraz uczy podejmowania odpowiedzialności za siebie i innych,
zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,
treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem przyrodniczym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.
3. Środki dydaktyczne
Komputer, rzutnik, Power Point.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel przekazuje następujące informacje na temat postrzegania i traktowania zwierząt:
podobieństwo ludzi i zwierząt:
struktura genetyczna,
ból,
altruizm,
komunikacja,
zręczność,
zwierzęta jako towarzysze ludzi:
zwierzęta domowe,
uzdrowiciele,
praca i niewola zwierząt:
praca,
cyrk,
zoo,
zwierzęta jako pokarm:
kwestia uboju (metody, ilość),
badania na zwierzętach:
badania medyczne,
testowanie produktów,
polowania i łapanie w pułapkę:
polowania na lisy, tygrysy,
kwestia zagrożonych gatunków,
kwestia metod zabijania zwierząt futerkowych.
2. Nauczyciel poddaje do dyskusji następujące kwestie:
a) Czy ludzie domagający się respektowania praw zwierząt mogą jeść mięso?
b) Czy cyrki powinny zostać zamknięte?
c) Czy zwierzęta powinny być wykorzystywane do badań laboratoryjnych?
d) Jak przeciwdziałać krzywdzeniu zwierząt?
c) Faza podsumowująca
Uczeń wygłasza prezentację w oparciu o artykuł Podgórskiej, Winnickiej i Kołodziejczyka Fabryki zwierząt. Następnie odbywa się dyskusja na pytania zadane przez ucznia na temat tekstu.
d) Praca domowa
Nauczyciel prosi uczniów o dokonanie pisemnej oceny moralnej traktowania zwierząt przedstawionego w przedstawionym na lekcji artykule.
5. Bibliografia
Coetzee J.M., Żywoty zwierząt, Świat Książki, Warszawa 2004.
Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Podgórska J., Winnicka E., Kołodziejczyk M., Fabryki zwierząt, Polityka 04/05/2002.
Singer P., Etyka Praktyczna, Książka i wiedza, Warszawa 2003.
Singer P., Przewodnik po etyce, Książka i wiedza, Warszawa 2002.
Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Vardy P., Grosh P., Etyka, Zysk i S‑ka, Poznań 1995.
6. Załączniki
Brak.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.