Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prawda a wyobraźnia poety w „Pieśni o żołnierzach z Westerplatte”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie specyfikę przekazu literackiego,

  • zna pieśń jako gatunek literacki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odwołać się do tekstu,

  • potrafi zaprezentować swój punkt widzenia,

  • doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem,

  • potrafi prowadzić dyskusję na określony temat.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, burza mózgów, praca z tekstem, praca zbiorowa, praca grupowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Kaseta wideo z nagraniem

Kartoniki z hasłami

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel informuje, iż tematem lekcji będzie wiersz K.I Gałczyńskiego mówiący o wydarzeniach na Westerplatte. Pyta uczniów, co wiedzą na ten temat. Informuje, że w celu uzupełnienia wiedzy obejrzą wspólnie krótki film na ten temat.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o głośną lekturę wiersza (z podręcznika). Następnie wszystkich o zastanowienie się, czy Gałczyński opisał te wydarzenia tak, jak to było naprawdę.

  2. Nauczyciel prosi o informacje na temat tego, co Gałczyński opisał zgodnie z prawdą historyczną, a co dopisał.

  3. Nauczyciel prosi o uporządkowanie znajdujących się na tablicy kartoników z napisami (załącznik 1) pod kategoriami: PRAWDA, ZMYŚLENIE. Po prawidłowym uporządkowaniu uczniowie przepisują wszystko do zeszytów.

  4. Dyskusja nad tym, dlaczego poeta tak postąpił? (wmieszał fikcję w prawdę historyczną) Uczniowie wypisują swoje pomysły w postaci haseł na tablicy, następnie cała klasa dokonuje weryfikacja i wyłania wspólnie z nauczycielem najtrafniejsze odpowiedzi.

  5. Nauczyciel pyta o to, dlaczego utwór nosi tytuł pieśń. ( przypuszczalne odpowiedzi: bo bohaterami są żołnierze, bo są rymy, bo to uwzniośla opisaną sytuację itp.- jeśli takie się nie pojawia, nauczyciel to objaśnia).

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o opinie na temat wiersza:

    • Jakie wzbudza w nich emocje?

    • Czy ich zdaniem poeci powinni zajmować się historią?

  2. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984.

  2. Brzezińska E., Media a edukacja, „Biblioteka w Szkole” 2001 nr 2.

  3. Nagajowa M., Słowo i świat. Podręcznik do klasy szóstej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.

  4. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

klęska na Westerplatte,

waleczność,

piękna pogoda

śmierć wszystkich żołnierzy

marsz czwórkami do nieba,

śpiew żołnierzy wchodzących do nieba

obietnice żołnierzy

b) Zadanie domowe

Znajdę inny wiersz, który:

a) jest pieśnią

b) mówi o wydarzeniach historycznych

c) jest autorstwa K.I. Gałczyńskiego

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RrDFy0cNNsG0a

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.68 KB w języku polskim
RiZTbGAbIbavO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim