Prawda a wyobraźnia poety w „Pieśni o żołnierzach z Westerplatte”.
Prawda a wyobraźnia poety w „Pieśni o żołnierzach z Westerplatte”
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie specyfikę przekazu literackiego,
zna pieśń jako gatunek literacki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odwołać się do tekstu,
potrafi zaprezentować swój punkt widzenia,
doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem,
potrafi prowadzić dyskusję na określony temat.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, burza mózgów, praca z tekstem, praca zbiorowa, praca grupowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kaseta wideo z nagraniem
Kartoniki z hasłami
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel informuje, iż tematem lekcji będzie wiersz K.I Gałczyńskiego mówiący o wydarzeniach na Westerplatte. Pyta uczniów, co wiedzą na ten temat. Informuje, że w celu uzupełnienia wiedzy obejrzą wspólnie krótki film na ten temat.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o głośną lekturę wiersza (z podręcznika). Następnie wszystkich o zastanowienie się, czy Gałczyński opisał te wydarzenia tak, jak to było naprawdę.
Nauczyciel prosi o informacje na temat tego, co Gałczyński opisał zgodnie z prawdą historyczną, a co dopisał.
Nauczyciel prosi o uporządkowanie znajdujących się na tablicy kartoników z napisami (załącznik 1) pod kategoriami: PRAWDA, ZMYŚLENIE. Po prawidłowym uporządkowaniu uczniowie przepisują wszystko do zeszytów.
Dyskusja nad tym, dlaczego poeta tak postąpił? (wmieszał fikcję w prawdę historyczną) Uczniowie wypisują swoje pomysły w postaci haseł na tablicy, następnie cała klasa dokonuje weryfikacja i wyłania wspólnie z nauczycielem najtrafniejsze odpowiedzi.
Nauczyciel pyta o to, dlaczego utwór nosi tytuł pieśń. ( przypuszczalne odpowiedzi: bo bohaterami są żołnierze, bo są rymy, bo to uwzniośla opisaną sytuację itp.- jeśli takie się nie pojawia, nauczyciel to objaśnia).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o opinie na temat wiersza:
Jakie wzbudza w nich emocje?
Czy ich zdaniem poeci powinni zajmować się historią?
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984.
Brzezińska E., Media a edukacja, „Biblioteka w Szkole” 2001 nr 2.
Nagajowa M., Słowo i świat. Podręcznik do klasy szóstej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
klęska na Westerplatte,
waleczność,
piękna pogoda
śmierć wszystkich żołnierzy
marsz czwórkami do nieba,
śpiew żołnierzy wchodzących do nieba
obietnice żołnierzy
b) Zadanie domowe
Znajdę inny wiersz, który:
a) jest pieśnią
b) mówi o wydarzeniach historycznych
c) jest autorstwa K.I. Gałczyńskiego
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak