Prawdopodobieństwo w zadaniach
Prawdopodobieństwo w zadaniach
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie utrwalają i rozszerzają sobie pojęcia związane ze statystyką: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta (moda), częstość, histogram, diagram, prawdopodobieństwo, doświadczenie losowe, zdarzenie losowe, zdarzenia sprzyjające itp. Rozwiązują zadania tekstowe.
Umiejętności
Po zajęciach uczeń:
rozróżnia pojęcia związane ze statystyką;
potrafi określić prawdopodobieństwo prostych zdarzeń losowych;
rozwiązuje zadania tekstowe na prawdopodobieństwa: określa zdarzenia elementarne, rysuje drzewka prawdopodobieństw, oblicza prawdopodobieństwa;
rozróżnia typy losowań: ze zwracaniem i bez zwracania;
potrafi formułować wnioski w języku matematyki i zapisywać je.
Metoda i forma pracy
Praca w grupach – gry i ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań
Środki dydaktyczne
treści zadań do pracy w grupie,
rozsypanka: pojęcia i ich znaczenie,
gra – Samochód,
schemat – Obliczanie prawdopodobieństw.
Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach. Nauczyciel wyjaśnia przebieg zajęć i kolejno wykonywane przez uczniów czynności. Uczniowie dzielą się na grupy trzyosobowe, otrzymują pomoce potrzebne do wykonania ćwiczeń (kostki do gry, monety i urnę z kulkami do losowania). W formie zabawy wstępnej nauczyciel rozdaje uczniom 2 hasła związane ze statystyką (porozcinane). Uczniowie układają je w sposób właściwy.
Nasze | dni | są | policzone |
przez | statystyków. |
Stanisław Jerzy Lec
Statystyka | to | matematyczny | kamuflarz | błędu. |
Georges Elgozy
Faza realizacyjna
Pracując w grupach trzyosobowych, uczniowie rozwiązują zadania:
Zadanie 1
Rzucamy dwa razy monetą symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzeń:
A – za każdym razem wypadł orzeł
B – orzeł wypadł co najmniej 1 raz
C – reszka wypadła dokładnie 1 raz
Zadanie 2
Rzucamy trzy razy monetą symetryczną. Oblicz prawdopodobieństwa zdarzeń:
A – orzeł wypadł co najmniej 1 raz
B – wypadły wszystkie orły lub wszystkie reszki
Odpowiedz na pytanie:
Czy wyniki kolejnego rzutu zależały od wyniku rzutu poprzedniego?
Zadanie 3
W urnie są 2 kule zielone i 3 kule białe. Losujesz dwie kule z urny:
ze zwracaniem (po wylosowaniu pierwszej kuli zapisujesz wynik i zwracasz kulę do urny)
bez zwracania (losujesz kolejno pierwszą kulę i potem z pozostałych 4 kul – drugą kulę)
W każdym przypadku oblicz prawdopodobieństwa zdarzeń:
A – wypadła dwa razy kula zielona
B – wypadła dwa razy kula biała
C – wypadły kule różnych kolorów
Odpowiedz na pytanie:
Czy prawdopodobieństwa opisanych zdarzeń były takie same czy inne w przypadku losowania ze zwracaniem i bez zwracania?
Zadanie 4
W urnie są dwa klocki białe i dwa czerwone. Losujemy bez zwracania trzy klocki i budujemy z nich wieżę. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzenia, że:
A – wybudowana wieża będzie jednokolorowa
B – wybudowana wieżą będzie różnokolorowa
C – w wieży będzie więcej klocków czerwonych niż białych
Zadanie 5
W pudełku jest 50 sztuk detali: 20 sztuk I gatunku, 20 sztuk II gatunku i 10 sztuk III gatunku.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że losowo wybrany detal jest: A – I gatunku, B – II gatunku, C – III gatunku?
Z pudełka losujemy 2 detale bez zwracania. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wylosujemy za każdym razem detal I gatunku?
Z pudełka losujemy 2 detale ze zwracaniem. Jakie jest prawdopodobieństwo, że za każdym razem wylosujemy detal I gatunku?
Zadanie 6
Z talii 52 kart losujemy jedną kartę. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wylosowana karta będzie to pik lub As?
Zadanie 7
Macie grę – Samochód (schemat gry poniżej). Celem uczestnika gry jest dotarcie od Startu do Mety, zdobywając po drodze punkty. Musicie:
Ustalić, jakie są wszystkie możliwe drogi dojścia od Startu do mety – wypisać je w formie np. S, 5, 15, M – zdobywamy 20 pkt.
Obliczyć prawdopodobieństwo uzyskania największej z możliwych liczby punktów.
Obliczyć prawdopodobieństwo uzyskania najniższej liczby punktów.
Przeprowadźcie 20 takich gier i zapiszcie jakie drogi (i ile punktów) otrzymywaliście.
Ułożenie rozsypanki: hasła związane ze statystyką i ich znaczenia. Jest to powtórzenie – uczniowie wyszukiwali hasła i opisywali ich znaczenie na poprzednich zajęciach. Na zakończenie zajęć wypełniają kartki oceny zajęć.
Ocena zajęć: (wpisz temat) | ocena zajęć w skali 1 – 6 (zakreśl kółkiem) | |||||
Atrakcyjność zajęć: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Wzrost poziomu umiejętności własnych: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Atmosfera pracy na zajęciach: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Prowadzącego: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Bibliografia
Encyklopedia Multimedialna.
S. Wołodźko, Matematyka 8, WSiP, Warszawa, 1985.
W.Leksiński, B.Macukow, W.Żakowski, Matematyka – zadania, WNT, Warszawa, 1994.
W domu uczniowie mogą wymyślić inne gry związane z tematyką lekcji.
Rozsypanka: hasło – jego znaczenie
Statystyka | nauka zajmująca się zbieraniem, analizą i interpretacją numerycznych danych dotyczących danej zbiorowości. Bada zjawiska masowe w przestrzeni lub czasie i przeprowadza ich analizę. |
statystyka matematyczna | dział matematyki zajmujący się metodami wnioskowania o własnościach populacji na podstawie prób losowych. |
doświadczenie losowe | doświadczenie, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć. |
zdarzenie losowe | każdy konkretny wynik danego doświadczenia losowego. |
częstość zdarzenia | iloraz liczby wyników sprzyjających danej wystąpieniu danej cechy do ogólnej liczby powtórzeń doświadczenia losowego. |
mediana | wartość środkowa – liczba znajdująca się na środku ustawionego niemalejąco zbioru zaobserwowanych wartości danej cechy, jeżeli zbiór ma parzystą liczbę elementów – mediana to średnia arytmetyczna dwóch środkowych wyników. |
moda | inaczej dominanta – wartość cechy występująca w danej badanej próbie najczęściej. |
średnia arytmetyczna | przeciętny wynik występujący w danym doświadczeniu losowym. Zwykła średnia jest ilorazem sumy wszystkich występujących wyników doświadczenia przez liczbę tych wyników. |
prawdopodobieństwo zdarzenia losowego | liczbowe wyrażenie oceny możliwości jakiegoś zdarzenia losowego. Dla doświadczeń o skończonej liczbie jednakowo prawdopodobnych wyników – stosunek liczby wyników sprzyjających danemu zdarzeniu do liczby wszystkich możliwych wyników w danym doświadczeniu. |