Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prawdopodobieństwo w zadaniach

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie utrwalają i rozszerzają sobie pojęcia związane ze statystyką: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta (moda), częstość, histogram, diagram, prawdopodobieństwo, doświadczenie losowe, zdarzenie losowe, zdarzenia sprzyjające itp. Rozwiązują zadania tekstowe.

  1. Umiejętności

Po zajęciach uczeń:

  • rozróżnia pojęcia związane ze statystyką;

  • potrafi określić prawdopodobieństwo prostych zdarzeń losowych;

  • rozwiązuje zadania tekstowe na prawdopodobieństwa: określa zdarzenia elementarne, rysuje drzewka prawdopodobieństw, oblicza prawdopodobieństwa;

  • rozróżnia typy losowań: ze zwracaniem i bez zwracania;

  • potrafi formułować wnioski w języku matematyki i zapisywać je.

Metoda i forma pracy

Praca w grupach – gry i ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań

Środki dydaktyczne

  1. treści zadań do pracy w grupie,

  2. rozsypanka: pojęcia i ich znaczenie,

  3. gra – Samochód,

  4. schemat – Obliczanie prawdopodobieństw.

Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach. Nauczyciel wyjaśnia przebieg zajęć i kolejno wykonywane przez uczniów czynności. Uczniowie dzielą się na grupy trzyosobowe, otrzymują pomoce potrzebne do wykonania ćwiczeń (kostki do gry, monety i urnę z kulkami do losowania). W formie zabawy wstępnej nauczyciel rozdaje uczniom 2 hasła związane ze statystyką (porozcinane). Uczniowie układają je w sposób właściwy.

Nasze

dni

policzone

przez

statystyków.

Stanisław Jerzy Lec

Statystyka

to

matematyczny

kamuflarz

błędu.

Georges Elgozy

Faza realizacyjna

  1. Pracując w grupach trzyosobowych, uczniowie rozwiązują zadania:

Zadanie 1

Rzucamy dwa razy monetą symetryczną. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzeń:

  1. A – za każdym razem wypadł orzeł

  2. B – orzeł wypadł co najmniej 1 raz

  3. C – reszka wypadła dokładnie 1 raz

Zadanie 2

Rzucamy trzy razy monetą symetryczną. Oblicz prawdopodobieństwa zdarzeń:

  1. A – orzeł wypadł co najmniej 1 raz

  2. B – wypadły wszystkie orły lub wszystkie reszki

Odpowiedz na pytanie:

Czy wyniki kolejnego rzutu zależały od wyniku rzutu poprzedniego?

Zadanie 3

W urnie są 2 kule zielone i 3 kule białe. Losujesz dwie kule z urny:

  • ze zwracaniem (po wylosowaniu pierwszej kuli zapisujesz wynik i zwracasz kulę do urny)

  • bez zwracania (losujesz kolejno pierwszą kulę i potem z pozostałych 4 kul – drugą kulę)

W każdym przypadku oblicz prawdopodobieństwa zdarzeń:

  1. A – wypadła dwa razy kula zielona

  2. B – wypadła dwa razy kula biała

  3. C – wypadły kule różnych kolorów

Odpowiedz na pytanie:

Czy prawdopodobieństwa opisanych zdarzeń były takie same czy inne w przypadku losowania ze zwracaniem i bez zwracania?

Zadanie 4

W urnie są dwa klocki białe i dwa czerwone. Losujemy bez zwracania trzy klocki i budujemy z nich wieżę. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzenia, że:

  1. A – wybudowana wieża będzie jednokolorowa

  2. B – wybudowana wieżą będzie różnokolorowa

  3. C – w wieży będzie więcej klocków czerwonych niż białych

Zadanie 5

W pudełku jest 50 sztuk detali: 20 sztuk I gatunku, 20 sztuk II gatunku i 10 sztuk III gatunku.

  1. Jakie jest prawdopodobieństwo, że losowo wybrany detal jest: A – I gatunku, B – II gatunku, C – III gatunku?

  2. Z pudełka losujemy 2 detale bez zwracania. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wylosujemy za każdym razem detal I gatunku?

  3. Z pudełka losujemy 2 detale ze zwracaniem. Jakie jest prawdopodobieństwo, że za każdym razem wylosujemy detal I gatunku?

Zadanie 6

Z talii 52 kart losujemy jedną kartę. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wylosowana karta będzie to pik lub As?

Zadanie 7

Macie grę – Samochód (schemat gry poniżej). Celem uczestnika gry jest dotarcie od Startu do Mety, zdobywając po drodze punkty. Musicie:

  1. Ustalić, jakie są wszystkie możliwe drogi dojścia od Startu do mety – wypisać je w formie np. S, 5, 15, M – zdobywamy 20 pkt.

  2. Obliczyć prawdopodobieństwo uzyskania największej z możliwych liczby punktów.

  3. Obliczyć prawdopodobieństwo uzyskania najniższej liczby punktów.

  4. Przeprowadźcie 20 takich gier i zapiszcie jakie drogi (i ile punktów) otrzymywaliście.

Ułożenie rozsypanki: hasła związane ze statystyką i ich znaczenia. Jest to powtórzenie – uczniowie wyszukiwali hasła i opisywali ich znaczenie na poprzednich zajęciach. Na zakończenie zajęć wypełniają kartki oceny zajęć.

Ocena zajęć: (wpisz temat)

ocena zajęć w skali 1 – 6 (zakreśl kółkiem)

Atrakcyjność zajęć:

1

2

3

4

5

6

Wzrost poziomu umiejętności własnych:

1

2

3

4

5

6

Atmosfera pracy na zajęciach:

1

2

3

4

5

6

Prowadzącego:

1

2

3

4

5

6

  1. Bibliografia

    1. Encyklopedia Multimedialna.

    2. S. Wołodźko, Matematyka 8, WSiP, Warszawa, 1985.

    3. W.Leksiński, B.Macukow, W.Żakowski, Matematyka – zadania, WNT, Warszawa, 1994.

W domu uczniowie mogą wymyślić inne gry związane z tematyką lekcji.

Rozsypanka: hasło – jego znaczenie

Statystyka

nauka zajmująca się zbieraniem, analizą i interpretacją numerycznych danych dotyczących danej zbiorowości. Bada zjawiska masowe w przestrzeni lub czasie i przeprowadza ich analizę.

statystyka matematyczna

dział matematyki zajmujący się metodami wnioskowania o własnościach populacji na podstawie prób losowych.

doświadczenie losowe

doświadczenie, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

zdarzenie losowe

każdy konkretny wynik danego doświadczenia losowego.

częstość zdarzenia

iloraz liczby wyników sprzyjających danej wystąpieniu danej cechy do ogólnej liczby powtórzeń doświadczenia losowego.

mediana

wartość środkowa – liczba znajdująca się na środku ustawionego niemalejąco zbioru zaobserwowanych wartości danej cechy, jeżeli zbiór ma parzystą liczbę elementów – mediana to średnia arytmetyczna dwóch środkowych wyników.

moda

inaczej dominanta – wartość cechy występująca w danej badanej próbie najczęściej.

średnia arytmetyczna

przeciętny wynik występujący w danym doświadczeniu losowym. Zwykła średnia jest ilorazem sumy wszystkich występujących wyników doświadczenia przez liczbę tych wyników.

prawdopodobieństwo zdarzenia losowego

liczbowe wyrażenie oceny możliwości jakiegoś zdarzenia losowego. Dla doświadczeń o skończonej liczbie jednakowo prawdopodobnych wyników – stosunek liczby wyników sprzyjających danemu zdarzeniu do liczby wszystkich możliwych wyników w danym doświadczeniu.

R1YEyeQjiu3Bh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 73.00 KB w języku polskim