Prawdopodobieństwem zdarzenia losowego (p) nazywamy stosunek liczby wyników sprzyjających temu zdarzeniu (n) do liczby wszystkich możliwych wyników (N) tego zdarzenia losowego.

p=nN

W tym materiale omówimy sposoby obliczania prawdopodobieństwa zdarzeń podczas dwukrotnego rzutu kostką lub monetą oraz w innych sytuacjach z życia codziennego, a także zasady stosowania reguły mnożenia oraz reguły dodawania, również w sytuacjach wymagających rozważenia kilku przypadków.

Przykład 1
Rg0IeMgONyCQl1
Animacja dotyczy rzutu dwoma identycznymi monetami, na ekranie po lewej stronie wyświetla się wykres a po prawej okienko z animacją rzutu monetami.
RZ29n0O3mEm8h
Animacja dotyczy rzutu dwoma różnymi monetami, na ekranie po lewej stronie wyświetla się wykres a po prawej okienko z animacją rzutu monetami.
Przykład 2
RXHxczROhHyrh1
Animacja dotyczy rzutu jedną monetą, na ekranie po lewej stronie wyświetla się wykres a po prawej okienko z animacją rzutu monetami.
2
Ćwiczenie 1

Wykonaj 100 rzutów monetą. Porównaj swoje wyniki z wynikami przedstawionymi w Przykładzie 2.
Czy stwierdzenia sformułowane w filmie są prawdziwe dla Twoich wyników?

R31OlZi4VBEbS
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3
R8jXF43Qe6AON
Animacja dotyczy rzutu dwoma kostkami, na ekranie po lewej stronie wyświetla się wykres a po prawej okienko z animacją rzutu kostkami.
Przykład 4
RcuTrTcBwwe2H1
Animacja dotyczy losowania kul z dwóch pojemników. W pojemnikach znajdują się kule różnego koloru. Po prawej stronie wyświetla się drzewko przedstawiające prawdopodobieństwa wylosowania danego koloru kuli.
Przykład 5
RjCkmcufP0rag1
Animacja przedstawia dwie kobiety w sklepie, kobiety chcą kupić bluzki, niekoniecznie w tych samych kolorach, po prawej stronie wyświetlają się kombinacje kolorów bluzek, które kobiety mogą zakupić.
R6JfSCvbrlOct1
Animacja przedstawia dwie kobiety w sklepie, kobiety chcą kupić bluzki, w różnych kolorach, po prawej stronie wyświetlają się kombinacje kolorów bluzek, które kobiety mogą zakupić.
R1FsEGWtJqY491
Animacja przedstawia dwie kobiety w sklepie, kobiety chcą kupić dwie bluzki, po prawej stronie wyświetlają się kombinacje kolorów bluzek, które kobiety mogą zakupić.
RY6mVoEjzcqLU1
Animacja przedstawia dwie kobiety w sklepie, kobiety chcą kupić dwie bluzki, w różnych kolorach, po prawej stronie wyświetlają się kombinacje kolorów bluzek, które kobiety mogą zakupić.
RfZYbeEJL5Fqu1
Animacja przedstawia sposoby na zajęcia miejsc przy dwuosobowych, trzyosobowych oraz czteroosobowych stolikach. Po prawej stronie wyświetlają się sposoby umiejscowienia osób.

Reguła mnożenia
Liczba par elementów, w których pierwszy element pary można wybrać na x sposobów, a drugi element pary na y sposobów jest równa x·y.

Regułę mnożenia można uogólnić dla trzech, czterech elementów.

Przykład 6

Kuba postanowił zjeść obiad w stołówce szkolnej. Na ile sposobów Kuba może wybrać posiłek, jeżeli dziś ma ochotę na zupę, drugie danie i deser?

RyEF5eZxdS45D
Ilustracja interaktywna 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Menu stołówki:

Do wyboru są trzy zupy: barszcz czerwony, pomidorowa i rosół.

Do wyboru są cztery dania główne: makaron, pierogi, kotlet schabowy i pieczeń.

Do wyboru są dwa desery: szarlotka i ciasto czekoladowe.

Ile jest sposobów wyboru obiadu?

Trzy razy cztery razy dwa równa się dwadzieścia cztery możliwości, gdzie kolejne składniki mnożenia odpowiadają ilości rodzajów zup, dań głównych i deserów.

Z reguły mnożenia wynika,że Kuba może wybrać posiłek na 24 sposoby.

Reguła dodawania
Jeżeli mamy dwa zbiory, jeden składający się z x elementów, drugi składający się z y elementów i żaden element nie powtarza się w obu zbiorach, to wybierając element z tych zbiorów, możemy to zrobić na x+y sposobów.

Regułę dodawania można uogólnić na trzy, cztery zbiory.
Regułę dodawania stosujemy przy wyborze typu albo‑albo.

Przykład 7

Kuba postanowił zjeść obiad w stołówce szkolnej. Na ile sposobów Kuba może wybrać posiłek, jeżeli dziś ma ochotę na zupę i drugie danie, albo drugie danie i deser?

RnfyShYMLW7XN
Ilustracja interaktywna 1. Dzisiaj zjem zupę i drugie danie, albo może drugie danie i deser., 2. Do wyboru są trzy zupy: barszcz czerwony, pomidorowa i rosół., 3. Do wyboru są cztery dania główne: makaron, pierogi, kotlet schabowy i pieczeń., 4. Do wyboru są dwa desery: szarlotka i ciasto czekoladowe., 5. Ile jest sposobów wyboru obiadu?
   3   ·   4   +   4   ·   2  =  12+8=20 możliwości
zupa   II danie II danie deser
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Menu stołówki:

Do wyboru są trzy zupy: barszcz czerwony, pomidorowa i rosół.

Do wyboru są cztery dania główne: makaron, pierogi, kotlet schabowy i pieczeń.

Do wyboru są dwa desery: szarlotka i ciasto czekoladowe.

Ile jest sposobów wyboru obiadu?

Trzy razy cztery razy plus cztery razy dwa równa się dwanaście plus osiem równa się dwadzieścia możliwości. Pierwszy iloczyn odpowiada ilości możliwości wyboru zupy i dania głównego, drugi iloczyn odpowiada ilości możliwości wybory dania głównego i deseru.

Z reguły mnożenia i reguły dodawania wynika, że Kuba może wybrać posiłek na 20 sposobów.

R1R1aH8NNpz7f11
Ćwiczenie 2
Ile wynosi prawdopodobieństwo zdarzenia, że podczas jednokrotnego rzutu sześcienną kostką do gry wyrzucimy liczbę oczek większą niż 3? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 12, 3. 16, 4. 23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RJ3am2nSdl1FB21
Ćwiczenie 3
Rzucamy jednokrotnie sześcienną kostką do gry. Połącz w pary nazwy zdarzeń z ich prawdopodobieństwami. Wyrzucimy nie mniej niż trzy oczka. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 23, 3. 16, 4. 12, 5. 1 Wyrzucimy liczbę oczek podzielną przez trzy. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 23, 3. 16, 4. 12, 5. 1 Wyrzucimy liczbę oczek będącą liczbą pierwszą. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 23, 3. 16, 4. 12, 5. 1 Wyrzucimy liczbę oczek nie większą niż sześć. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 23, 3. 16, 4. 12, 5. 1 Wyrzucimy liczbę oczek nie większą niż 1. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 23, 3. 16, 4. 12, 5. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R85JVPMyurWG621
Ćwiczenie 4
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe, wiedząc, że dotyczą one zdarzenia polegającego na dwukrotnym rzucie sześcienną kostką do gry: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo zdarzenia, że suma oczek na obu kostkach będzie liczbą większą od 8, wynosi 518., 2. Prawdopodobieństwo zdarzenia, że iloczyn oczek na obu kostkach będzie liczbą podzielną przez 3, wynosi 712., 3. Prawdopodobieństwo zdarzenia, że liczba oczek na pierwszej kostce jest większa niż na drugiej, wynosi 12., 4. Prawdopodobieństwo zdarzenia, że liczba oczek na pierwszej kostce będzie parzysta, a liczba oczek na drugiej kostce będzie podzielna przez trzy, wynosi 16.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NARCVyGefuA11
Ćwiczenie 5
Ile wynosi prawdopodobieństwo zdarzenia, że podczas dwukrotnego rzutu monetą wyrzucimy co najwyżej jednego orła? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 14, 2. 12, 3. 34, 4. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1aTIvuUgd6gD21
Ćwiczenie 6
W urnie znajduje się 20 kul: 6 białych, 7 czarnych, 4 zielone i 3 niebieskie. Kamila, Bartek, Kinga i Maciek sprzeczają się o to, kto z nich mówi prawdę.
Kamila: "Prawdopodobieństwo, że podczas losowania z urny dwóch kul wylosujemy kulę białą lub niebieską, wynosi 12".
Bartek: "Prawdopodobieństwo, że za drugim razem wylosujemy kulę białą jest mniejsze lub równe prawdopodobieństwu, że wylosujemy kulę czarną".
Kinga: "Prawdopodobieństwo, że za drugim razem wylosujemy kulę czarną, jeżeli za pierwszym razem wylosowaliśmy kulę zieloną, wynosi 720".
Maciek: "Prawdopodobieństwo, że wylosujemy kulę czarną jest większe od tego, że wylosujemy kulę zieloną lub niebieską".
Które z dzieci ma rację? Możliwe odpowiedzi: 1. Kamila, 2. Bartek, 3. Kinga, 4. Maciek
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2zSXkWaABDVC2
Ćwiczenie 7
W dwóch pudełkach znajdują się czekoladki o różnych smakach. W pierwszym pudełku jest 15 czekoladek o smaku orzechowym i 25 czekoladek o smaku toffi. W drugim pudełku jest 30 czekoladek o smaku toffi i 20 czekoladek o smaku orzechowym. Marysia lubi czekoladki o smaku toffi. Z którego pudełka powinna wybrać czekoladkę, aby prawdopodobieństwo, że trafi na ulubiony smak było większe? Możliwe odpowiedzi: 1. Z pierwszego pudełka, 2. Z drugiego pudełka, 3. Obydwa pudełka dają takie samo prawdopodobieństwo
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1IMyQ2Q4jfku21
Ćwiczenie 8
Rzucamy dwa razy kostką. Przeciągnij zdarzenia An, n=16 z dolnej sekcji do górnej, określając ich prawdopodobieństwa. PAn12 Możliwe odpowiedzi: 1. A1 – wyrzucona suma oczek jest większa od 6., 2. A2 – iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez 10., 3. A4 – wyrzucono dwie takie same liczby oczek., 4. A5 – suma wyrzuconych oczek jest parzysta., 5. A3 – wyrzucono parzystą oraz nieparzystą liczbę oczek., 6. A6 – wyrzucono dwie nieparzyste liczby oczek. PAn<12 Możliwe odpowiedzi: 1. A1 – wyrzucona suma oczek jest większa od 6., 2. A2 – iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez 10., 3. A4 – wyrzucono dwie takie same liczby oczek., 4. A5 – suma wyrzuconych oczek jest parzysta., 5. A3 – wyrzucono parzystą oraz nieparzystą liczbę oczek., 6. A6 – wyrzucono dwie nieparzyste liczby oczek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

W loterii jest 100 losów, w tym 25 wygrywających. Wyznacz prawdopodobieństwo zdarzenia, że druga osoba wylosuje los wygrywający, jeżeli:

  1. osoba przed nią kupiła los przegrywający,

  2. osoba przed nią kupiła los wygrywający,

Które z tych zdarzeń jest bardziej prawdopodobne?

RqiUU9wjKSw33
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R8WClsOACO6Ga
W pudełku znajduje się 30 cukierków owocowych. Ile krówek należy dołożyć do pudełka, aby prawdopodobieństwo, że losowo wybrany z pudełka cukierek będzie krówką, wynosiło 0,6? Odpowiedz na pytanie uzupełniając lukę. Odpowiedź: Należy dołożyć Tu uzupełnij krówek.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1C4Y14Cj2q0F31
Ćwiczenie 11
Łączenie par. Podsumowując wyniki ankiety na temat ulubionego koloru, przeprowadzonej wśród 120 uczniów, uzyskano następujące wyniki: 20% ankietowanych lubi najbardziej kolor żółty, 30% – kolor czerwony, 40% – kolor niebieski. Ulubionym kolorem pozostałych ankietowanych jest kolor zielony.
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.. Prawdopodobieństwo, że ulubionym kolorem losowo wybranej osoby spośród ankietowanych jest kolor niebieski, wynosi 25.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawdopodobieństwo, że ulubionym kolorem losowo wybranej osoby jest niebieski lub zielony, jest większe niż to, że ulubionym kolorem jest czerwony lub żółty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawdopodobieństwo, że ulubionym kolorem dowolnie wybranej osoby jest żółty, jest dwukrotnie mniejsze od tego, że tym kolorem jest niebieski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawdopodobieństwo, że ulubionym kolorem losowo wybranej osoby jest zielony, wynosi 110.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12zu0o5seRFW21
Ćwiczenie 12
Wśród biletów do teatru zakupionych dla wycieczki znajduje się 30 biletów z miejscami na parterze i 20 z miejscami na balkonie.
Ile wynosi prawdopodobieństwo, że losowo wybrana osoba otrzyma bilet z miejscem na parterze? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 23, 2. 25, 3. 35, 4. 32
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWgRtZPyhIXci2
Ćwiczenie 13
Wśród biletów do teatru zakupionych dla wycieczki znajduje się 30 biletów z miejscami na parterze i 20 z miejscami na balkonie. Zakładając, że pierwszy z uczestników wycieczki otrzymał bilet z miejscem na balkonie, wyznacz prawdopodobieństwo, że drugi uczestnik też otrzyma bilet z miejscem na balkonie, a następnie przeciągnij i upuść rozwiązanie. Odpowiedź: Prawdopodobieństwo otrzymania biletu z miejscem na balkonie przez drugiego uczestnika wynosi 1. 1848, 2. 3050, 3. 1949, 4. 1920, 5. 2050.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfYgS5eoZ4gu82
Ćwiczenie 14
Przeprowadzono ankietę wśród 150 gimnazjalistów, zadając pytanie: „Czy lubisz matematykę i geografię?”. Wyniki ankiety były następujące: 80 osób odpowiedziało, że lubi matematykę, 75 osób, że lubi geografię, 15 osób stwierdziło, że lubi obydwa przedmioty. Jakie jest prawdopodobieństwo, że losowo wybrany uczestnik ankiety nie lubi żadnego z tych przedmiotów? Możliwe odpowiedzi: 1. 115, 2. 1150, 3. 112, 4. 19
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Zic736TJMtC2
Ćwiczenie 15
W klasie IIa 30% uczniów klasy należy do klubu sportowego, a 15% z nich trenuje lekką atletykę. Jakie jest prawdopodobieństwo, że losowo wybrany uczeń tej klasy trenuje lekką atletykę? Oblicz.
Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, i wybierz prawidłową odpowiedź. Odpowiedź: Prawdopodobieństwo to wynosi 1. 451000, 2. 30100, 3. 51000, 4. 1530.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Q8nMefFI2JL21
Ćwiczenie 16
Dwie koleżanki, Magda i Kinga, poszły do kwiaciarni kupić kwiaty dla swoich mam. W sklepie do wyboru były róże - R, tulipany - T i goździki - G. Połącz w pary zbiory możliwych elementów z odpowiednimi zdarzeniami sprzyjającymi. Obydwie koleżanki kupiły takie same kwiaty. Możliwe odpowiedzi: 1. R,T,T,R,G,R,R,G,T,G,G,T, 2. R,T,R,R,R,G, 3. R,R,G,G,T,T, 4. T,R,T,G,R,G,R,R Każda z nich kupiła inne kwiaty dla swojej mamy. Możliwe odpowiedzi: 1. R,T,T,R,G,R,R,G,T,G,G,T, 2. R,T,R,R,R,G, 3. R,R,G,G,T,T, 4. T,R,T,G,R,G,R,R Magda musi kupić róże, a Kinga może kupić dowolne kwiaty. Możliwe odpowiedzi: 1. R,T,T,R,G,R,R,G,T,G,G,T, 2. R,T,R,R,R,G, 3. R,R,G,G,T,T, 4. T,R,T,G,R,G,R,R Magda nie może kupić goździków, a Kinga tulipanów. Możliwe odpowiedzi: 1. R,T,T,R,G,R,R,G,T,G,G,T, 2. R,T,R,R,R,G, 3. R,R,G,G,T,T, 4. T,R,T,G,R,G,R,R
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFbpOmGmpJ6Dw2
Ćwiczenie 17
W sklepie zoologicznym są cztery rodzaje zwierząt do kupienia : rybki, kanarki, króliki i chomiki. Na ile sposobów można wybrać zwierzęta dla dwóch braci, jeżeli każde z nich chce mieć inne zwierzątko? Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 8, 3. 16, 4. 20
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rao6x3YySsoC52
Ćwiczenie 18
Skorzystaj z reguły mnożenia i odpowiedz na zadane pytanie. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, i wybierz prawidłową odpowiedź. Rzucono kostką i monetą. Ile jest możliwych par x,y, gdzie x jest liczbą parzystych oczek na kostce a y jest orłem lub reszką?
Odp.1. 6, 2. 32, 3. 42, 4. 36, 5. 504, 6. 8, 7. 40, 8. 720
Niech A będzie zbiorem wszystkich dodatnich liczb parzystych mniejszych od 10, B - zbiorem wszystkich liczb pierwszych mniejszych od 20. Ile jest par x,y, takich że xAyB ?
Odp.1. 6, 2. 32, 3. 42, 4. 36, 5. 504, 6. 8, 7. 40, 8. 720
Niech A będzie zbiorem dzielników liczby 18, B - zbiorem wszystkich dodatnich liczb nieparzystych mniejszych od 14. Ile jest par x,y, takich że xAyB ?
Odp.1. 6, 2. 32, 3. 42, 4. 36, 5. 504, 6. 8, 7. 40, 8. 720
Ile jest kodów trzycyfrowych, gdzie żadna liczba nie może się powtarzać?
Odp. 1. 6, 2. 32, 3. 42, 4. 36, 5. 504, 6. 8, 7. 40, 8. 720
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKsP6aNg8YIF92
Ćwiczenie 19
W sklepie ogrodniczym jest 6 modeli doniczek ceramicznych i 4 modele doniczek plastikowych. oraz 5 modeli ceramicznych podstawek pod doniczki i 3 modele plastikowych podstawek pod doniczki. Na ile sposobów można zakupić doniczkę i podstawkę pod nią, tak aby obydwie rzeczy były wykonane z tego samego materiału? Możliwe odpowiedzi: 1. 42, 2. 39, 3. 18, 4. 50
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Na zakończenie rozwiąż test podsumowujący, który sprawdza wiedzę z tego materiału.

Rachunek prawdopodobieństwa z kombinatoryką121950Brawo! Udało Ci się zaliczyć test.Niestety nie udało Ci się zaliczyć testu.
Test

Rachunek prawdopodobieństwa z kombinatoryką

Liczba pytań:
12
Limit czasu:
19 min
Twój ostatni wynik:
-