Prawdy filozoficzne w „Małym Księciu”.
Prawdy filozoficzne w „Małym Księciu”
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że Mały Książe jest powieścią filozoficzną,
wie, z jakiego języka wywodzi się termin „filozofia” i co oznacza,
zna pojęcie „prawda filozoficzna”,
wie, jakie znaczenie w życiu ma prawda filozoficzna.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie odnaleźć prawdy filozoficzne w tekście,
potrafi wytłumaczyć sens zacytowanych słów,
umie zrobić przypisy,
umie czytać ze zrozumieniem,
potrafi pracować z tekstem,
potrafi dokonać oceny,
umie korygować niepoprawnie sformułowane wypowiedzi,
potrafi sporządzić notatkę.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, podająca, heureza, praca jednostkowa i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
A. de Saint‑Exupéry, Mały Książę, Siedmioróg, Wrocław 1997.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel tłumaczy, czym jest prawda filozoficzna, wychodząc od wyjaśnienia pojęcia „filozofia”, np.
Filozofia – (gr. philo – lubię, sophia – mądrość) nauka zajmująca się ogólnymi rozważaniami ma temat istoty i struktury bytu, ludzkiego poznania, zasad wartościowania, miejsca człowieka w świecie i jego poglądu na świat.
Uczniowie piszą definicję do zeszytu.
Nauczyciel podkreśla fakt, że w życiu codziennym kierujemy się prawdami filozoficznymi, ponieważ one kształtują nasz światopogląd.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na kilka cztero-, pięcioosobowych grup.
Zadaniem uczniów jest odnalezienie jak największej ilości prawd filozoficznych w tekście, wypisanie cytatów i opatrzenie ich przypisami.
Po wykonaniu zadania grupy po kolei odczytują prawdy filozoficzne.
Klasa ma prawo omówienia, podsumowania pracy kolegów. Może weryfikować, uznać, czy cytat jest prawdą filozoficzną, ewentualnie odrzucić treści mniej istotne.
c) Faza podsumowująca
Prawdy filozoficzne, zaakceptowane przez klasę i przez nauczyciela, zostają zapisane przez jednego z uczniów na tablicy. Dzieci przepisują je do zeszytów.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5.Bibliografia
A. de Saint‑Exupéry, Mały Książę, Siedmioróg, Wrocław 1997.
Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. I, PWN, Warszawa 1982, s. 588.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie mają napisać krótkie wypracowanie. Mają do wyboru jeden z dwóch tematów:
Dlaczego prawdy filozoficzne są ważne w naszym życiu?
Dlaczego prawdy filozoficzne są ponadczasowe?
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak