Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prawdy i mity o internecie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń wie:

  • o tym, że internet może się okazać pomocny w szkole, jednak nie można z niego korzystać bezrefleksyjnie,

  • jakie zagrożenia niesie ze sobą sieć.

  1. Uczeń zna takie miejsca w sieci, jak biblioteka internetowa i ciekawe strony dotyczące literatury i sztuki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • znaleźć w internecie informacje potrzebne do udziału w lekcji,

  • znaleźć w internecie potrzebne mu teksty lektur.

2. Metoda i forma pracy

pogadanka heurystyczna, dyskusja, metoda oglądowa

3. Środki dydaktyczne

tablica i kreda (lub flamastry)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie mieli znaleźć w domu, za pomocą internetu, informacje dotyczące Gustawa Klimta i Wojciecha Kuczoka. Lekcję proponuję zacząć od sprawdzenia wyników tych poszukiwań. Jak szukali? (wyszukiwarki, strony poświęcone sztuce) Co udało im się znaleźć? (reprodukcje obrazów, informacje biograficzne, bibliografie itd.) Nauczyciel pyta uczniów, czy korzystają z internetu? W jakich sytuacjach? (maile, gg, wysyłanie smsów, szukanie informacji na różne tematy)

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania oznajmujące dotyczące internetu, uczniowie zaś mają powiedzieć, czy to prawda czy fałsz. Ma to ich sprowokować do dyskusji.

  • Internet jest ogólnoświatową siecią komputerową, która łączy miliony komputerów. (prawda)

  • E‑mail to usługa polegająca na wysyłaniu listów, które po chwili trafiają na konto odbiorcy. (prawda)

  • Internet nie uzależnia. (fałsz, od internetu można się uzależnić)

  • Internet ułatwia kontakty międzyludzkie. (tu zdania mogą być podzielone, prawda – gdyż daje nowe możliwości kontaktu; fałsz – gdyż ludzie spędzający dużo czasu w internacie izolują się od realnego świata i realnych przyjaciół)

  • W internecie wszystko jest za darmo. (fałsz, większość stron internetowych jest chroniona prawami autorskimi i wykorzystywanie ich grafiki lub tekstów do własnych celów jest karalne; poza tym internet jest wciąż płatny, także póki co za samo podłączenie trzeba też zapłacić)

  • Internet jest źródłem informacji dotyczących bieżących wydarzeń w kraju i za granicą. (prawda, w internecie jest wiele portali, na których można się dowiedzieć, co się dzieje na świecie i w kraju)

  • Internet jest przestrzenią działalności przestępczej. (prawda – pedofile, organizacje faszystowskie, terrorystyczne i inni wykorzystują internet do komunikacji i szukania ofiar)

  • Internet rozwija. (prawda – można się z niego wiele nauczyć; fałsz – bezmyślne spisywanie wypracowań ze stron w stylu sciaga.pl nikogo nie rozwija)

  • Przez internet można studiować. (prawda, większość większych uczelni ma już swoje wydziały internetowe)

  1. Nauczyciel poleca uczniom stronę polskiej biblioteki internetowej. Tam można znaleźć większość lektur. Kiedy w bibliotece brakuje egzemplarzy, zawsze można zajrzeć na strony pbi.

  2. Uczniowie czytają wywiad z psychologiem zaczerpnięty ze strony internetowej Gazety Wyborczej i odpowiadają na pytania do tekstu. Tekst i pytania umieszczam w karcie pracy.

5. Bibliografia

Teksty zaczerpnięte z internetu; strona internetowa: http://kobieta.gazeta.pl/wysokieobcasy/1,53664,2690666.html

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

„Uzależnienie od komputera” Joanna Sokolińska rozmawia z Tatianą Ostaszewską‑Mosak (http://kobieta.gazeta.pl/wysokieobcasy/1,53664,2690666.html )

Zdrowy człowiek jest zdolny do pracy i do miłości. Uzależniony - przynajmniej do jednego nie. Nawet jeśli pędzi życie, flirtując przez internet.

Joanna Sokolińska: Polski sąd uznał już dwie kobiety za uzależnione od komputera. Jak to się dzieje, że człowiek tak traci kontrolę nad sobą, że nie zauważa, że dzieci nie chodzą do szkoły, albo żąda rozwodu, by mieć łatwiejszy dostęp do internetu?

Tatiana Ostaszewska‑Mosak, psychoterapeutka: Mechanizm jest taki, jak przy wszystkich uzależnieniach, zaczyna się od chęci spróbowania czegoś nowego. I to nic złego, gorzej, gdy to zaczyna zastępować inne aktywności, prowadzi do utraty kontaktu z rzeczywistością. Zaburza się widzenie świata, trudno ocenić, co jest normalne, a co już nie. Człowiek daje się wciągnąć do świata wirtualnego, który satysfakcjonuje go bardziej niż realny. I tam doświadcza tego, czego powinien doświadczać wśród nas: emocji, wyzwań, możliwości sprawdzenia się.

Dlaczego?

Komputerowy świat daje poczucie bezpieczeństwa, bo w nim panujemy nad wszystkim - ktoś zrani, coś nie wyjdzie, można to przerwać. A w życiu często tracimy kontrolę nad tym, co nas spotyka. Internet pozwala łatwo się dowartościować - można się kreować, być ideałem, czego nikt z wirtualnych znajomych nie zweryfikuje.

To daje krótkotrwałe, ale silne poczucie satysfakcji. Uzależniony internauta czuje, że wreszcie żyje tak, jak zawsze chciał. Tyle, że to nie jest naprawdę.

Gdzie jest granica? Jak poznać, że coś jest już ze mną nie tak?

Gdy zauważymy brak równowagi pomiędzy różnymi formami aktywności, to jest to silny sygnał. W tym przypadku wydłużanie czasu spędzanego przy komputerze. Warto słuchać życzliwych ludzi. Jeśli mówią, że się zmieniliśmy, że czują się zaniedbywani – trzeba te informacje przeanalizować. Gdy pojawiają się głosy, że zaczynamy zawalać terminy czy zaniedbywać obowiązki, to już najwyższy czas, aby zacząć przeciwdziałać uzależnieniu.

Opowiadano mi o mężczyźnie, który po pracy szedł do baru na lampkę koniaku. Gdy bar zamknięto, dostał szału i trafił na terapię z rozpoznaniem „alkoholik”. Był uzależniony?

Często dowiadujemy się o uzależnieniu dopiero, gdy coś się psuje. Jedna z definicji uzależnienia mówi, że dowiadujemy się o nim w momencie odstawienia potencjalnego narkotyku. Gdyby to było tylko przyzwyczajenie, ten mężczyzna pomyślałby: „O rany, zamknięte. Może napiję się wina w domu? A może pójdę na kawę, pogram w tenisa?” – poradziłby sobie. Ale jeśli brak tego jednego kieliszka w tym jednym barze spowodował, że on się rozsypał – to było to uzależnienie. Zawsze jeśli brak czegoś uniemożliwia normalne funkcjonowanie, można się domyślać, że to uzależnienie.”

Pytania do tekstu:

  1. Co takiego pociągającego jest w rzeczywistości wirtualnej?

  2. Jak poznać uzależnienie od komputera?

  3. Jakim gatunkiem prasowym jest powyższy tekst?

b) Zadanie domowe

Napisz e‑mail do przyjaciela, którego uważasz za uzależnionego od internetu – z próbą przekonania go, że powinien udać się do specjalisty po pomoc.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla I klasy gimnazjum. Jeśli uczniowie mają trudny dostęp do internetu można poprosić ich, aby pracowali w grupach bądź – kilku uczniów przygotowało wstępne informacje o Klimcie i Kuczoku.

Rqof6G4SV3aEe

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.48 KB w języku polskim
RzVCE48Hn7BbJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim