Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prawdy zawarte w bajkach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • podaje definicję bajki, morału, puenty,

  • zna podstawowe cechy gatunku,

  • zna rodzaje bajek.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać tekst literacki ze zrozumieniem,

  • rozpoznać rodzaj bajek,

  • interpretować przesłanie bajek,

  • referować określony temat,

  • notować w trakcie referatu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, poszukująca, referat.

3. Środki dydaktyczne

Teksty bajek Krasickiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wybrany uczeń prezentuje pracę domową, której efektem jest referat poświęcony bajce: definicji gatunku, genezie, głównym przedstawicielom, rodzajom bajek. Nauczyciel prosi
o przedstawienie klasie referatu. Uczniowie notują podstawowe wiadomości w zeszytach. Nauczyciel czuwa, by znalazły się w notatkach podstawowe wiadomości.

1. Geneza bajki – gatunek znany był już w Indiach i w antyku (za głównego przedstawiciela uznaje się Ezopa – VI w.p.n.e., twórcę bajki zwierzęcej). Do Polski motywy ezopowe wprowadził w XVI wieku Biernat z Lublina. Bajka największą popularność zyskała w okresie oświecenia. Gatunek ten uprawiali Krasicki i Trembecki, w okresie późniejszym Mickiewicz, Fredro, Lemański, Ejsmond.

2. Definicja gatunku:

Bajka – wierszowana, alegoryczna opowieść o zwierzętach lub ludziach, niekiedy
o roślinach lub przedmiotach, która służy do wypowiedzenia pewnej nauki moralnej
o charakterze ogólnym i powszechnym, dotyczącej stosunków między ludźmi. Prawda ta wypowiadana jest bezpośrednio, zwykle jako puenta na końcu utworu, niekiedy już na początku utworu, bądź tez jest tylko sugerowana czytelnikowi. Postaci działające wyposażone są w pewne cechy jednoznaczne i niezmienne (np. wilk to żarłoczny drapieżnik).

[S. Jaworski, Szkolny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991, s. 21.]

3. Rodzaje bajek

1. Bajka narracyjna – (za głównego przedstawiciela uważa się francuza La Fontaine’a) jej forma podawcza opiera się na opowiadaniu. Cechy charakterystyczne:

  • opis konkretnych perypetii bohaterów zmierzający do wyraźnego finału, z którego płynie nauka,

  • dynamiczna ciągła akcja (przebiega na ogół bez napięć dramatycznych, bohaterowie zdobywają różne doświadczenia),

  • rozbudowany obraz wydarzeń,

  • oddziaływanie na wyobraźnię,

  • może pojawiać się komizm sytuacyjny.

Przykłady: Puchacze, Gołębie, Przyjaciele, Czapla, ryby i rak, Kruk i lis, Kot
i kogut
, Młynarz, syn jego i osieł

2. Bajka epigramatyczna – bliska statusowi literackiemu epigramatu (zwięzła, wyrazista, jasna, jednoznaczna). Cechy charakterystyczne:

  • s ytuacyjność, polegająca na konfrontacji pozycji bohaterów,

  • typizacja – pozwala odwoływać się do powszechnie funkcjonujących wyobrażeń,

  • morał formułowany expressis verbis,

  • bajka rozpoczyna się zdaniem oznajmującym, które informuje o sytuacji stanowiącej jądro bajki,

  • czasem opiera się na układzie kontrastowym cech przedstawionych bohaterów,

  • posiada symetryczną budowę.

Przykłady: Potok i rzeka, Lis młody i stary, Źrebiec i koń stary, Doktor, Strzelec i pies, Osieł i pies, Wół i mrówki

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje teksty wybranych przez siebie bajek. Zadaniem uczniów jest zebranie życiowych mądrości, jakie niosą bajki. Wnioski należy poprzeć tytułem utworu albo cytatem.

Przykłady:

  1. Bajki zalecają zachowanie mierności jako postawę najkorzystniejszą, gwarantującą spokój wewnętrzny, nienarażającą na niebezpieczeństwa zewnętrzne. Taka postawa zapewnia poczucie pewności, stabilizacji i wewnętrznej pogody. Chroni człowieka przed zgubną pogonią za pieniądzem i bogactwem, przed pozornością wszystkich dóbr materialnych. Etyka mierności daje siłę do walki z przeciwnościami losu, uczy też, że najkorzystniej jest pozostać w kręgu spraw swoich i swojego środowiska.

Np.: Rybka mała i szczupak, Pszczoły i mrówki, Bogacz i żebrak, Żółw i mysz, Chart i kotka

  1. Bajki zalecają postawę nieufności, zachowanie ostrożności wobec pozornych przyjemności, które kończą się jedynie rozczarowaniem. Bajki uczą dalekowzroczności i umiejętności podejmowania właściwych decyzji. Krasicki prezentuje, jak zgubna jest łatwowierność i naiwność, zaleca ostrożność wobec tych, którzy mogą ją wykorzystać. Zalecenie nieufności wiąże się również z pewną odpornością na fałszywe pochlebstwa.

Np. Przyjaciele, Źrebiec i koń stary, Przyjaciel, Wilk i owce, Wóz z sianem, Woły krnąbrne, Kruk i lis

  1. Etyka złotego środka wiąże się z zachowaniem rozwagi w podejmowaniu decyzji. Znalezienie równowagi między tym, co radzą inni, a tym, co mówi własny rozsądek, jest bardzo trudne, ale jakże opłacalne. Bajki uczą umiejętności dokonywania wyboru między tym, co ważne, a tym co mniej istotne.

Np. Jaś, Rzepa, Filozof i orator, Ptaszki w klatce, Kałamarz i pióro

c) Faza podsumowująca

Uczniowie prezentują swoje wnioski na forum klasy. Następnie nauczyciel prosi o dokonanie podsumowania pracy na lekcji i sformułowanie wniosku końcowego, np. Bajki Ignacego Krasickiego nie zawierają wypowiedzianych wprost dyrektyw czy pouczających maksym. Jako całe utwory prezentują ukryte przestrogi i zalecenia jak żyć, są odzwierciedleniem współczesnych pisarzowi stosunków społecznych i obyczajowych.

5. Bibliografia

  1. Goliński Z., Wstęp, [w:] I. Kasicki, Bajki, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Kraków 1975.

  2. Mrowcewicz K., Przeszłość to dziś. Literatura, język, kultura, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2003.

  3. Jaworski S., Szkolny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Szkolne
    i Pedagogiczne, Warszawa 1991.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję powinna poprzedzić praca domowa dla jednego lub dwóch uczniów, a mianowicie napisanie referatu na temat bajek. Istotne, by nauczyciel określił, jakie informacje powinna zawierać praca.

R1FoDFB1zLV6h

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 133.66 KB w języku polskim
Rh5tloVkT7DTP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.50 KB w języku polskim