Prawdziwa historia św. Mikołaja i karty świątecznej

Magdalena Gierasimiuk

Scenariusz lekcji dla klasy V lub VI

Czas realizacji – 2 lekcje

Wszyscy doskonale wiemy, kto przynosi świąteczne prezenty. Wszyscy pamiętamy w przedświątecznej krzątaninie, aby wysłać do najbliższych karty z życzeniami. Ale czy wiemy, skąd się wziął ten zwyczaj i dlaczego św. Mikołaj ma czerwony strój? Ta lekcja wszystko wyjaśni. Zanim ją przeprowadzimy, prosimy uczniów, aby przynieśli na zajęcia ładne karty świąteczne i wycinki prasowe z motywami świątecznymi.

Cele:

  • wyszukanie i wybór potrzebnych informacji z tekstu prasowego;

  • tworzenie własnych prostych tekstów informacyjnych;

  • wykonanie plakatu informacyjnego;

  • wykonanie projektu graficznego karty świątecznej;

  • redagowanie tekstu życzeń.

Umiejętności:

  • skuteczne komunikowanie się między uczniem a nauczycielem;

  • zaangażowanie zespołu, organizowanie pracy i podział ról;

  • wyszukiwanie informacji w tekście;

  • skuteczne komunikowanie się w grupie;

  • tworzenie tekstów informacyjnych;

  • wykonywanie prac plastycznych o dobrej kompozycji;

  • uważne słuchanie;

  • ocena umiejętności planowania i wykonania zadań oraz komunikowania się.

Materiały dydaktyczne:

  • artykuły mówiące o historii św. Mikołaja i karty świątecznej (przygotowane przez nauczyciela);

  • zadania do pracy w grupach oraz instrukcje (przygotowane w kopertach ze świątecznymi motywami);

  • kolorowy brystol, wycinki z gazet, flamastry, kredki, farby, pastele, klej, nożyce, bibuła, papier kolorowy itp.

Przebieg lekcji:

Zaangażowanie

Nauczyciel wita uczniów. Potem dzieli klasę na grupy A i B (4 – 5 osób). Rozdaje zadania, instrukcje oraz teksty artykułów.

Badanie

Uczniowie zapoznają się z instrukcją pracy. Ustalają w grupach, jak zrozumieć polecenie. Rozdzielają między siebie funkcje.

Przekształcanie (ok. 50 minut)

Uczniowie pracują nad wykonaniem zadań:

Grupy A

- wykonują plakat informacyjny „Prawdziwa historia św. Mikołaja” (technika‑kolaż), umieszczając na nim wybrane z artykułu informacje i wykorzystując materiały plastyczne;

- wykonują projekt karty świątecznej.

Grupy B

- wykonują plakat informacyjny „Historia karty świątecznej” (technika‑kolaż), umieszczając na nim wybrane z artykułu informacje i wykorzystując materiały plastyczne;

- redagują tekst życzeń świątecznych.

Prezentacja (ok. 20 min.)

Wyznaczeni przez swoje grupy uczniowie prezentują prace. Starają się czytać wyraźnie i ciekawie opowiedzieć o tym, co zrobili.

Refleksja

Uczniowie wypowiadają się na temat efektów pracy swojego zespołu i innych zespołów. Dzielą się tym, jak przebiegała praca w ich zespole i jakie przy niej napotkali trudności.

Praca domowa:

Dokończenie krótkiego opowiadania „Zwierzenia choinkowego łańcucha”.

Jestem choinkowym łańcuchem. Mieszkam na najwyższej półce w szafie. Rzadko ktoś tu do mnie zagląda.

Od rana słyszę odgłosy niecodziennej krzątaniny. Czuję też zapach migdałów i chyba...lasu!

UWAGI

Teksty życzeń uczniowie mogą umieścić na przygotowanych projektach kart świątecznych i ofiarować np. dyrekcji lub wychowawcy. Plakaty zawieszamy w holu szkoły, aby inni mogli również poznać historię św. Mikołaja i karty świątecznej. Mogą również posłużyć jako pomoce dydaktyczne podczas lekcji w klasach I – III.

Na koniec zajęć można zaproponować uczniom, aby wysłali swoim bliskim piękne karty z samodzielnie ułożonymi życzeniami. Karty mogą zostać wykonane własnoręcznie. Warto podkreślić, że wtedy mają one o wiele większą wartość niż te kupione w sklepie.

R1Yr2eBgHtqFV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim