Wymień znane ci rodzaje miłości.
Hymn o miłości, 1. List do Koryntian, 13. 1‑7Gdybym mówił językami ludzi i aniołów,
a miłości bym nie miał,
stałbym się jak miedź brzęcząca
albo cymbał brzmiący.
Gdybym też miał dar prorokowania
i znał wszystkie tajemnice,
i posiadał wszelką wiedzę,
i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił,
a miłości bym nie miał,
byłbym niczym.
I gdybym rozdał na jałmużnęjałmużnę całą majętnośćmajętność moją,
a ciało wystawił na spalenie,
lecz miłości bym nie miał,
nic bym nie zyskał.
Miłość cierpliwa jest,
łaskawa jest.
Miłość nie zazdrości,
nie szuka poklaskupoklasku,
nie unosi się pychą;
nie dopuszcza się bezwstydu,
nie szuka swego,
nie unosi się gniewem,
nie pamięta złego;
nie cieszy się z niesprawiedliwości,
lecz współweseli się z prawdą.
Wszystko znosi,
wszystkiemu wierzy,
we wszystkim pokłada nadzieję,
wszystko przetrzyma.
Przeczytaj podany fragment hymnu Świętego Pawła. Określ, kto może być podmiotem lirycznym w tym utworze, jakie są jego cechy, czym dzieli się z innymi ludźmi.
'Hymn o miłości' podziel na dwie części: część mówiącą o wartości miłości dla podmiotu lirycznego oraz część opisującą cechy miłości. Zatytułuj je.
Jaka jest prawdziwa miłość, o której pisze Święty Paweł? Zapisz odpowiednie określenia z hymnu.
Nazwij wartości, o których jest mowa w 'Hymnie o miłości'. Jakie jest znaczenie wymienionych wartości bez miłości? Zapisz swoje spostrzeżenia poniżej lub w zeszycie.
Stwórz własną definicję miłości.
Aby przekonać się, co oznacza miłość dla różnych ludzi, zapytaj kilka wybranych osób o to, czym jest dla nich miłość i jak ją rozumieją. Zapisz ich odpowiedzi.
Wynotuj największe różnice pomiędzy tym, jak pojęcie miłości rozumieją twoi rodzice i tym, jak rozumiesz je ty sam.
Dowiedz się, kim był autor Listu do Koryntian. Sporządź na jego temat krótką notatkę. Nie zapomnij o podaniu podstawowych informacji:
kiedy i gdzie żył,
jak prawdopodobnie zginął,
jakie wydarzenie zmieniło jego życie,
dokąd podróżował,
jakie listy napisał.
Określ, jak rozumiesz myśl św. Augustyna: Kochaj i czyń, co chcesz?
Uporządkuj podane wartości według własnych przekonań:
uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych, ciekawość, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, uczestnictwo w kulturze, podejmowanie inicjatyw, praca zespołowa.