Na pewno masz wiele koleżanek i kolegów. A czy masz przyjaciela? Czym właściwie jest przyjaźń? Spróbuj rozgryźć zagadkę prawdziwej przyjaźni.
Obejrzyjcie film z recytacją utworu Adama Mickiewicza pt. „Przyjaciele”. Zapamiętajcie, o czym opowiada.
Adam Mickiewicz
Jeden z najwybitniejszych polskich poetów, tworzył w okresie romantyzmu. Najbardziej znane jego utwory to m.in. „Pan Tadeusz” i „Dziady”. Młodzi czytelnicy znają jego wiersze, np. „Reduta Ordona”, „Niepewność”, oraz wiele bajek, m.in. „Golono, strzyżono”, i ballad, np. „Powrót taty”, „Pani Twardowska”.
Przeczytaj uważnie utwór pt. „Przyjaciele”. Wyszukaj w tekście wyrazy, które są dla ciebie niezrozumiałe, i wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z przypisów i słownika.
PrzyjacieleNie masz teraz prawdziwej przyjaźni na świecie;
Ostatni znam jej przykład w oszmiańskim powiecieoszmiańskim powiecie.
Tam żył Mieszek, kumkum Leszka, i kum Mieszka Leszek,
Z tych, co to: gdzie ty, tam ja, co moje, to twoje.
Mówiono o nich, że gdy znaleźli orzeszek,
Ziarnko dzielili na dwoje;
Słowem, tacy przyjaciele,
Jakich i wtenczas liczono niewiele.
Rzekłbyś: dwójduch w jednym ciele.O tej swej przyjaźni raz w cieniu dąbrowydąbrowy
Kiedy gadali, łącząc swoje czułe mowy
Do kukań zozulzozul i krakań gawronichgawronich,
AlićAlić ryknęło raptem coś koło nich.
Leszek na dąb; nuż po pniu skakać jak dzięciołek.
Mieszek tej sztuki nie umie,
Tylko wyciąga z dołu ręce: „Kumie!”
Kum już wylazł na wierzchołek.Ledwie Mieszkowi był czas zmrużyć oczy,
Zbladnąć, paść na twarz: a już niedźwiedź kroczy.
Trafia na ciało, maca: jak trup leży;
Wącha: a z tego zapachu,
Który mógł być skutkiem strachu,
Wnosi, że to nieboszczyk i że już nieświeży.
Więc mruknąwszy ze wzgardą, odwraca się w knieję,
Bo niedźwiedź Litwin miąsmiąs nieświeżych nie je.Dopieroż Mieszek odżył... „Było z tobą krucho! –
Woła kum. – Szczęście, Mieszku, że cię nie zadrapał!
Ale co on tak długo tam nad tobą sapał,
Jak gdyby coś miał powiadać na ucho?”
„Powiedział mi – rzekł Mieszek – przysłowie niedźwiedzie:
Że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”.
Odpowiedzcie na pytania:
Kim są bohaterowie tej bajki?
Co im się przydarzyło?
Jakiej próbie została poddana przyjaźń Leszka i Mieszka?
Kto zawiódł swojego przyjaciela: Leszek czy Mieszek?
Znajdź wyrazy pokrewnewyrazy pokrewne do rzeczownika „przyjaciel”. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Przykład: przyjaciel – przyjaciółka
Przeczytaj zdania w tabelce. Wskaż, które są prawdziwe, a które fałszywe.
Zdania | Prawda | Fałsz |
Bohaterem tekstu jest niedźwiedź. | □ | □ |
Pouczenie płynące z tekstu bajki zawarte jest w słowach: prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. | □ | □ |
Leszek zachował się jak prawdziwy przyjaciel. | □ | □ |
Tekst bajki „Przyjaciele” napisany jest prozą. | □ | □ |
W wierszu są cztery strofki (zwrotki). | □ | □ |
W każdej strofce jest tyle samo wersów (linijek). | □ | □ |
Cały wiersz ma 31 wersów. | □ | □ |
Utwór Adama Mickiewicza „Przyjaciele” jest bajką. | □ | □ |
Przypomnij sobie, jaki utwór nazywamy bajką. Udowodnij, że utwór „Przyjaciele” też jest bajką.
Napisz na kartce list, w którym jako Leszek przeprosisz Mieszka za swoje zachowanie. Przekonaj go, że warto ci wybaczyć i jeszcze raz zaufać.
Wręcz list koleżance lub koledze z ławki. Porozmawiajcie o tym, czy takie przeprosiny mogłyby zostać przyjęte przez Mieszka. Dlaczego tak lub dlaczego nie?
Porozmawiajcie o tym, jak można okazywać przyjaźń. Jak zachowujecie się wobec swoich przyjaciół? Kiedy i w jakich sytuacjach wy pomagacie im, a kiedy i jak oni wam? Co to znaczy być prawdziwym przyjacielem?