Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Prawo Pascala.

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

Fizyka, III etap edukacyjny**,** 3.7: uczeń formułuje prawo Pascala i podaje przykłady jego zastosowania.

Dodatkowe wymagania szczegółowe Podstawy programowej, które można realizować przy pomocy danego pakietu zasobów:

  • Fizyka, III etap edukacyjny, 3.6: uczeń posługuje się pojęciem ciśnienia (w tym ciśnienia hydrostatycznego i atmosferycznego).

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, co to jest parcie i ciśnienie.

  • wie od czego zależy ciśnienie.

  • zna jednostkę ciśnienia w Układzie SI.

  • rozumie, że gazy i ciecze wywierają nacisk na dno i ścianki naczynia oraz wszystkie ciała, które się w nich znajdują.

  • zna treść prawa Pascala dla cieczy i gazów.

  • wie, gdzie stosuje się prawo Pascala.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń:

  • przeprowadzić doświadczenie potwierdzające słuszność prawa Pascala.

  • rozwiązywać zadania rachunkowe z zastosowaniem wzoru na ciśnienie.

Etapy lekcji

Obszar edukacyjny

Kompetencje kluczowe

Sposób realizacji

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Zapoznanie uczniów z tematem oraz celem lekcji.

Przypomnienie wiadomości na temat parcia, ciśnienia atmosferycznego i hydrostatycznego.

Podające: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel przedstawia Ilustrację interaktywną ,,Prawo Pascala”.

Ilustracja interaktywna ,,Prawo Pascala”

Eksponujące:

Ilustracja interaktywna

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się.

Przeprowadzenie ćwiczenia.

Uczniowie zapoznają się z wykorzystaniem prawa Pascala w zadaniach rachunkowych.

Ćwiczenie ,,Prawo Pascala”

Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się.

Wykonanie doświadczenia.

Nauczyciel pomaga uczniom w przeprowadzeniu doświadczenia.

Praktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne

Zbiorowa (grupowa) jednolita

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Dyskusja na temat możliwości zastosowania prawa Pascala w życiu codziennym.

Komputer, Internet

Problemowa: aktywizująca: panelowa

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Podsumowanie lekcji.

Podająca: pogadanka

*propozycja dla uczniów szczególnie uzdolnionych

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne

Chętni uczniowie mogą przygotować prezentację multimedialną na temat ,,Wykorzystanie prawa Pascala w życiu codziennym”.

Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Indywidualna, zróżnicowana

Zadania rachunkowe z prawa Pascala:

  1. Oblicz ciśnienie na dnie pionowej rury o długości 1 m wypełnionej wodą i zamkniętej tłokiem o powierzchni 0,1 mIndeks górny 2, który dociśnięto siłą 100 N.

Rozwiązanie:

Obliczam ciśnienie:

P=FIndeks dolny w/s

Obliczam siłę wypadkową:

FIndeks dolny w=F+FIndeks dolny g

Obliczam ciśnienie podstawiając siłę wypadkową:

P=(F+FIndeks dolny g)/s

FIndeks dolny g=mg=dVg = dshg = 1000 kg/mIndeks górny 2 • 0,1 mIndeks górny 2 • 1 m •10 m/sIndeks górny 2 = 1000 N

P=(100 N + 1000 N) / 0,1 mIndeks górny 2 = 1100 N / 0,1 mIndeks górny 2 = 11000 Pa

Odp. 11000 Pa

  1. Podnośnik samochodowy może być zbudowany w oparciu o zasadę działania prasy hydraulicznej. Przyjmij, że mniejszy tłok ma powierzchnię 0,2 mIndeks górny 2, a większy – podnoszący samochód – ma powierzchnię 6 mIndeks górny 2. Jaka siła zrównoważy ciężar samochodu o masie 900 kg, stojącego na dużym tłoku? Jaka powinna być masa przedmiotu położonego na małym tłoku, aby uzyskać równowagę?
    Rozwiązanie:

SIndeks dolny 1=0,2 mIndeks górny 2, sIndeks dolny 2=6mIndeks górny 2, mIndeks dolny 2=900kg

FIndeks dolny 1/sIndeks dolny 1=FIndeks dolny 2/sIndeks dolny 2

MIndeks dolny 1g/sIndeks dolny 1=MIndeks dolny 2g/sIndeks dolny 2

MIndeks dolny 1/sIndeks dolny 1=MIndeks dolny 2/sIndeks dolny 2

MIndeks dolny 1=MIndeks dolny 2sIndeks dolny 1/sIndeks dolny 2

MIndeks dolny 1=900kg•0,2 mIndeks górny 2/6mIndeks górny 2 = 30 kg

  1. Duży tłok w prasie hydraulicznej przesuwa się o 1 cm, a mały tłok o 10 cm. Pole powierzchni małego tłoka wynosi 25 cmIndeks górny 2. Oblicz pole powierzchni dużego tłoka.
    Rozwiązanie:

hIndeks dolny 1=1 cm, hIndeks dolny 2=10 cm, sIndeks dolny 2=25cmIndeks górny 2

sIndeks dolny 1 •hIndeks dolny 1= sIndeks dolny 2 •hIndeks dolny 2

sIndeks dolny 1= sIndeks dolny 2 •hIndeks dolny 2/hIndeks dolny 1

sIndeks dolny 1= 25 cmIndeks górny 2 • 10 cm / 1 cm = 250 cmIndeks górny 2

R1CCTHyQ7ppCN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 129.50 KB w języku polskim
RstKntv6uhLet

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 77.44 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3