Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

prawo_rodzinne_scenariusz_liceum_profilowane

Tytuł

Prawo rodzinne – pojęcie i źródła.

Małżeństwo i wynikające z jego zawarcia stosunki rodzinne.

Przedmiot

Prawo i postępowanie administracyjne

Autor (imię i nazwisko)

Elżbieta Kiedrzynek

Autor (ulica, nr domu)

Romera nr 50 m 23

Autor (kod, miejscowość)

20‑487 Lublin

Login autora w Scholaris

ekiedrzynek@o2.pl

Abstrakt

Cykl zajęć z zakresu programu edukacji prawnej dotyczący prawa rodzinnego.

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

Musiałkiewicz J., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Ekonomik, Warszawa 2003

Wajgner M., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Rea, Warszawa 2003

Ustawa z 1964r. (z późn. zm.) – kodeks rodzinny i opiekuńczy

Ustawa z 1986r. (z późn. zm.) – prawo o aktach stanu cywilnego

Odnośniki

Opisywany zasób ma część składową, którą jest zasób powiązany.

Etap edukacyjny

Liceum profilowane.

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

Przepisy prawa rodzinnego w szkole w ramach programu edukacji prawnej.

UDC

Czas trwania lekcji

1 lekcja 45 minutowa

Uwagi

brak

Prawo rodzinne – pojęcie i źródła.
Małżeństwo i wynikające z jego zawarcia stosunki rodzinne.

Zapoznanie uczniów z wiedzą dotyczącą unormowań prawnych. Zajęcia zostaną poświęcone zaprezentowaniu norm, które regulują funkcjonowanie współczesnej rodziny.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcia: prawo rodzinne, małżeństwo, pokrewieństwo, powinowactwo.

  1. Bezbłędnie określić i scharakteryzować przeszkody do zawarcia związku małżeńskiego.

  2. Poprawnie określić stosunki majątkowe obowiązujące pomiędzy stronami pozostającym w związku małżeńskim.

  3. Prawidłowo posługiwać się terminologią prawniczą.

  4. Współpracować i komunikować się z członkami grupy.

  5. Prezentować wyniki pracy grupy.

  6. Zintegrować się z klasą.

  7. Świadomie i aktywnie uczestniczyć w procesie nauczania.

Metoda i forma pracy

Wśród metod, które należy zastosować podczas tych zajęć, bardzo istotna jest metoda podająca, czyli wykład. Trzeba pamiętać, że zajęcia te adresowane są do uczniów, którzy
po raz pierwszy spotykają się z terminologią prawniczą. Niezbędne jest wprowadzenie do tematyki zajęć pojęć i wyrazów nierozerwanie związanych z prawem rodzinnym. Ogromne znaczenie mają także inne metody zalecane podczas prowadzenia tych zajęć. Znajdują się wśród nich: metoda obserwacyjna, czyli korzystanie z pokazu multimedialnego związanego tematycznie z omawianym zagadnieniem oraz metody aktywizujące.

Formami pracy zalecanymi podczas prowadzenia zajęć są: praca z całą klasą, praca indywidualna
z uczniem oraz praca w grupach dwuosobowych.

Środki dydaktyczne

1. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

  1. Ustawa o aktach stanu cywilnego.

  2. Podręcznik.

  3. Stanowisko komputerowe z oprogramowaniem, rzutnik multimedialny.

  4. Pokaz multimedialny utrwalony na płycie CD- RW obejmujący zagadnienia z zakresu prawa rodzinnego (autor: Elżbieta Kiedrzynek ).

Czynności wstępne:

  1. Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.

  2. Zapisanie tematu lekcji.

    1. Wyjaśnienie pojęcia: prawo rodzinne.

    2. Określenie poprzez dyskusję z uczniami, jakie mogą istnieć przeszkody do zawarcia małżeństwa.

    3. Określenie cywilnoprawnego skutku zawarcia małżeństwa.

    4. Wyjaśnienie pojęć: pokrewieństwo, powinowactwo.

    5. Wyjaśnienie, co składa się na majątek wspólny, a co na majątek odrębny.

    6. Wyodrębnienie dwuosobowych zespołów, które na polecenie nauczyciela będą przygotowywać ćwiczenia dotyczące ustalenia pokrewieństwa bądź powinowactwa pomiędzy podanymi osobami:

  1. brat – siostra

  2. ojciec męża – ojciec żony

  3. mąż – brat żony

  4. wnuk – dziadek

  5. brat – wnuk siostry

Sprawdzenie poprawności wykonania zadanego ćwiczenia.

Podsumowanie lekcji (wnioski):

  1. prawo rodzinne normuje stosunki wynikające z małżeństwa, stosunki pomiędzy rodzicami a dziećmi, stosunki wynikające z pokrewieństwa i opieki,

  2. przeszkody do zawarcia małżeństwa są dokładnie określone w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym (krop),

  3. małżeństwo to stosunek prawny uznany i uregulowany przez prawo
    i potwierdzony aktem małżeństwa (cywilnoprawny skutek zawarcia małżeństwa),

  4. z faktu zawarcia małżeństwa wynika pokrewieństwo i powinowactwo oraz stosunki majątkowe w postaci wspólnoty majątkowej pomiędzy małżonkami.

Bibliografia

Musiałkiewicz J., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Ekonomik, Warszawa 2003

Wajgner M., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Rea, Warszawa 2003

Ustawa z 1964r. (z późn. zm.) – kodeks rodzinny i opiekuńczy

Ustawa z 1986r. (z późn. zm.) – prawo o aktach stanu cywilnego

R1eqWsVcqwAdD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 55.50 KB w języku polskim