Predyktory (podmiotowe i sytuacyjne) efektywnej adaptacji szkolnej - ujęcie rozwojowe
Artykuł naukowo‑badawczy. Przedstawia wynik badań dotyczących rozpoznania uwarunkowań podmiotowych i sytuacyjnych adaptacji dziecka do szkoły: wiek, płeć, poziom lęku i nastrój, poziom poczucia wiary we własne możliwości, samoocena, poczucie wykluczenia, poczucie dobrostanu, na które składają się poczucie wsparcia rówieśniczego i poczucie akceptacji. Autorzy dokonują próby ustalenia na ile związki między rozpoznawanymi uwarunkowaniami zmieniają się czasie w zależności od poziomu edukacyjnego. Rekomendacja - materiał dostarcza wiedzy na temat znaczenia, związków i zależności między badanymi zmiennymi, co przełożyć się może na wypracowanie skuteczniejszych sposobów wspierania ucznia, budowanie korzystnego środowiska wspierającego proces adaptacyjny ucznia.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Marzenna Farnicka, Hanna Liberska, Jari Eric Nurmi, Czasopismo Psychologia Rozwojowa, 2016, tom 21, nr 1, s. 21‑32, Uniwersytet Jagielloński