Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie.

      1. Uczeń zna budowę i zasady tworzenia zdań w czasie Present Perfect Continuous - poznaje tym samym nową strukturę gramatyczną.

      2. Uczeń wie, jak odmieniać czasowniki w danym czasie.

      3. Dziecko wie, w jakich sytuacjach używać omawianej struktury gramatycznej i jakie słówka charakterystyczne sugerują jej zastosowanie.

      4. Uczeń zna wyrażenia i zwroty sugerujące użycie omawianego czasu.

      5. Uczeń poznaje nowe słowa pojawiające się w czytanym materiale źródłowym.

      1. Uczeń ćwiczy umiejętność czytania i rozumienia tekstu czytanego.

      2. Uczeń umie tworzyć pytania, przeczenia i zdania twierdzące w czasie Present Perfect Continuous.

      3. Dziecko potrafi opisywać sytuacje i czynności ciągłe przeszłe, mające skutek w teraźniejszości lub jeszcze nie zakończone.

Metoda: czytanie tekstu, metoda podająca, omawianie materiału źródłowego, omawianie tablicy poglądowej, ćwiczenia, budowanie i tłumaczenie zdań.

Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – czytają tekst i starają się go zrozumieć (ewentualnie tekst czytany jest głośno na forum klasy). Dzieci podkreślają wszystkie użyte w tekście czasowniki w czasie Present Perfect Continuous i starają się zrozumieć ich zastosowanie. Dodatkowo – wszystkie nowe słówka pojawiające się w tekście są tłumaczone i zapisywane w zeszytach.

Następnie nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (budowę i zastosowania czasu Present Perfect Continuous), w tym celu posługuje się materiałem źródłowym i tablicą poglądową. Uczniowie zapoznają się z listą słówek i wyrażeń charakterystycznych dla czasu Present Perfect Continuous.

Dzieci rozwiązują dodatkowe ćwiczenia z książek. W trakcie pracy mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej.

Pod koniec lekcji każde dziecko stara się napisać parę zdań zawierających omawianą strukturę gramatyczną.

    1. Tablica poglądowa ‘Present Perfect Continuous’.

    2. Materiał źródłowy ‘Applying for the job’lub inny tekst z jakiejkolwiek książki do angielskiego na poziomie Pre‑Intermediate lub Intermediate, zawierający konstrukcje w czasie Present Perfect i Present Perfect Continuous.

    3. Ćwiczenia dodatkowe z książek (patrz: uwagi do scenariusza).

Temat lekcji nie wymaga specjalnego wprowadzenia.

    1. Czytanie tekstu źródłowego samodzielnie przez uczniów lub głośno na forum klasy.

    2. Tłumaczenie nieznanych słówek pojawiających się w tekście i odnotowywanie ich w zeszycie.

    3. Krótkie streszczenie przeczytanego tekstu przez uczniów (lub jednego ucznia).

    4. Odpowiadanie na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące przeczytanego tekstu.

    5. Podkreślanie i tłumaczenie czasowników i całych zdań w czasie Present Perfect Continuous.

    6. Objaśnienie zasad tworzenia czasu Present Perfect Continuous.

    7. Omówienie różnych wariantów zastosowania czasu Present Perfect Continuous.

    8. Tworzenie pytań i przeczeń ze zdań twierdzących i odwrotnie.

    9. Zapoznanie się ze słówkami charakterystycznymi czasu Present Perfect Continuous.

    10. Ćwiczenie tworzenia zdań w czasie Present Perfect Continuous.

Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji. Tłumaczenie zdań.

Tablica poglądowa ‘Present Perfect Continuous’.

Materiał źródłowy ‘Applying for the job’.

Zadanie domowe

Praca domową mogą być ćwiczenia do rozwiązywania z książek. Dzieci uczą się na pamięć nowych słówek, jakie pojawiły się na lekcji.

RgghDlkfHlTSx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.50 KB w języku polskim