Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie
Scenariusz lekcji – Present Perfect Continuous – budowa i zastosowanie.
Uczeń zna budowę i zasady tworzenia zdań w czasie Present Perfect Continuous - poznaje tym samym nową strukturę gramatyczną.
Uczeń wie, jak odmieniać czasowniki w danym czasie.
Dziecko wie, w jakich sytuacjach używać omawianej struktury gramatycznej i jakie słówka charakterystyczne sugerują jej zastosowanie.
Uczeń zna wyrażenia i zwroty sugerujące użycie omawianego czasu.
Uczeń poznaje nowe słowa pojawiające się w czytanym materiale źródłowym.
Uczeń ćwiczy umiejętność czytania i rozumienia tekstu czytanego.
Uczeń umie tworzyć pytania, przeczenia i zdania twierdzące w czasie Present Perfect Continuous.
Dziecko potrafi opisywać sytuacje i czynności ciągłe przeszłe, mające skutek w teraźniejszości lub jeszcze nie zakończone.
Metoda: czytanie tekstu, metoda podająca, omawianie materiału źródłowego, omawianie tablicy poglądowej, ćwiczenia, budowanie i tłumaczenie zdań.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują samodzielnie – czytają tekst i starają się go zrozumieć (ewentualnie tekst czytany jest głośno na forum klasy). Dzieci podkreślają wszystkie użyte w tekście czasowniki w czasie Present Perfect Continuous i starają się zrozumieć ich zastosowanie. Dodatkowo – wszystkie nowe słówka pojawiające się w tekście są tłumaczone i zapisywane w zeszytach.
Następnie nauczyciel stosuje metodę podającą – tłumaczy temat lekcji (budowę i zastosowania czasu Present Perfect Continuous), w tym celu posługuje się materiałem źródłowym i tablicą poglądową. Uczniowie zapoznają się z listą słówek i wyrażeń charakterystycznych dla czasu Present Perfect Continuous.
Dzieci rozwiązują dodatkowe ćwiczenia z książek. W trakcie pracy mogą korzystać z pomocy tablicy poglądowej.
Pod koniec lekcji każde dziecko stara się napisać parę zdań zawierających omawianą strukturę gramatyczną.
Tablica poglądowa ‘Present Perfect Continuous’.
Materiał źródłowy ‘Applying for the job’lub inny tekst z jakiejkolwiek książki do angielskiego na poziomie Pre‑Intermediate lub Intermediate, zawierający konstrukcje w czasie Present Perfect i Present Perfect Continuous.
Ćwiczenia dodatkowe z książek (patrz: uwagi do scenariusza).
Temat lekcji nie wymaga specjalnego wprowadzenia.
Czytanie tekstu źródłowego samodzielnie przez uczniów lub głośno na forum klasy.
Tłumaczenie nieznanych słówek pojawiających się w tekście i odnotowywanie ich w zeszycie.
Krótkie streszczenie przeczytanego tekstu przez uczniów (lub jednego ucznia).
Odpowiadanie na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące przeczytanego tekstu.
Podkreślanie i tłumaczenie czasowników i całych zdań w czasie Present Perfect Continuous.
Objaśnienie zasad tworzenia czasu Present Perfect Continuous.
Omówienie różnych wariantów zastosowania czasu Present Perfect Continuous.
Tworzenie pytań i przeczeń ze zdań twierdzących i odwrotnie.
Zapoznanie się ze słówkami charakterystycznymi czasu Present Perfect Continuous.
Ćwiczenie tworzenia zdań w czasie Present Perfect Continuous.
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji. Tłumaczenie zdań.
Tablica poglądowa ‘Present Perfect Continuous’.
Materiał źródłowy ‘Applying for the job’.
Zadanie domowe
Praca domową mogą być ćwiczenia do rozwiązywania z książek. Dzieci uczą się na pamięć nowych słówek, jakie pojawiły się na lekcji.