Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Present Simple – ćwiczenia gramatyczne

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność mówienia o codziennych czynnościach w czasie Present Simple.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • czasowniki oznaczające codzienne czynności

  • zasady budowy i stosowania czasu Present Simple (zdania twierdzące i przeczenia)

  • słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi codziennych czynności podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej

  • ćwiczy sprawność mówienia

  • potrafi wykonać ćwiczenia związane z tematem

  • buduje zdania twierdzące i przeczenia w czasie Present Simple

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parze i z nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się rozmawiać z kolegami po angielsku

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, mini wykład, uczenie się przez nauczanie

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, zasady użycia czasu na kartkach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel, sprawdza pracę domową i odpytuje jednego ucznia. Podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie czas Present Simple i czasowniki wyrażające codzienne czynności. Będziecie się bawić w nauczycieli i uczniów.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów: What places do you know? What jobs do you remember from the last lesson? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.

  2. Uczniowie zostają podzieleni w pary, w których jeden uczeń jest słabszy, a drugi mocniejszy z angielskiego. Mocniejsi uczniowie mają za zadanie nauczyć kolegów zasad budowy i stosowania czasu Present Simple na podstawie ćwiczeń 4, 5, 8 w podręczniku na stronie 14‑15. Nauczyciel monitoruje ich pracę i wyjaśnia wątpliwości. Można rozdać uczniom zasady, dotyczące tego czasu, na przygotowanych wcześniej kartkach (w załączniku a).

  3. Uczniowie ze słabszej grupy prezentują, czego się nauczyli oraz czytają wszystkie przykłady z ćwiczeń. Mocniejsi koledzy poprawiają ich błędy i tłumaczą wszystkie zdania na język polski. Nauczyciel pozytywnie komentuje ich pracę (nie deprymuje uczniów, którzy wciąż mają trudności z zastosowaniem tego czasu) oraz prosi o zapisanie najważniejszych zasad w zeszycie.

  4. Uczniowie wykonują indywidualnie, pisemnie ćwiczenia 7 i 9 na stronie 15, w których uzupełniają zdania czasownikami w czasie Present Simple. Gotowi uczniowie czytają odpowiedzi na głos. Nowe wyrazy zapisywane są w zeszytach i tłumaczone na język polski. Potrzebne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (b).

  5. Nauczyciel pyta o znaczenie słów z ćwiczenia 11/15. Uczniowie tłumaczą je oraz łączą w kolokacje, a potem układają zdania o sobie w zeszytach. Nauczyciel sprawdza wykonywanie ćwiczeń w zeszycie, podchodząc do każdego ucznia i pomagając w razie trudności.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości i zapowiada kartkówkę z czasu Present Simple.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

6. Załączniki

Czas Present Simple - zasady

Zastosowanie:

Czas Present Simple jest czasem teraźniejszym, stosowanym w celu wyrażenia: czynności wykonywanej regularnie z określoną częstotliwością w ogólnie pojętej teraźniejszości; czynności będącej formą nawyku, przyzwyczajenia lub zwyczaju (np. Mary always forgets to lock the front door.; John gets up at dawn and practices yoga every morning.);czynności będących ogólnie obowiązującymi prawidłami natury, fizyki itp. (np. Water boils at 100 degrees.; It snows in winter.).

Budowa:

Zdania twierdzące

Oprócz trzeciej osoby liczby pojedynczej (he, she, it), używamy podstawowej formy czasownika. W trzeciej osobie liczby pojedynczej do czasownika dodajemy końcówkę -s.

Do czasowników zakończonych spółgłoską syczącą, tj. ss, sh, x, ch dodaje się końcówkę -es

Pytania

Pytania tworzymy w następujący sposób: do/does + podmiot + bezokolicznik (forma podstawowa czasownika).

Do

I
you
we
they

play
like

tennis.

Does

he
she
(it)

Przeczenia

Zdania przeczące tworzymy w następujący sposób: podmiot + don't lub doesn't + bezokolicznik (forma podstawowa czasownika).

I
You
We
They

do not
don't

play
like

tennis.

He
She
(It)

does not
doesn't

Charakterystyczne określenia czasowe:
  • przysłówki częstotliwości: always, often, seldom, sometimes, usually, never

  • określenia z 'every': every day, every week, every month itp.

Przydatne zwroty i wyrażenia

iron, things, own, use, take, manage, stay out, learn, ride a bike, get up early, late, play chess, do housework, have a shower, have breakfast

c) Zadanie domowe

Wykonaj ćwiczenie 10 i 12/15 (napisz zdania o sobie).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli poziom znajomości czasu Present Simple jest bardzo niski, nauczyciel powinien przygotować i rozdać zasady czasu Present Simple wszystkim uczniom (załącznik a).

R1NbOMkva6jyc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 124.79 KB w języku polskim
RvOn6BWeZivDE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim