Prezentacja multimedialna
Zadanie 1. Test
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli zdanie jest fałszywe.
W każdym zadaniu cząstkowym punkt uzyskasz tylko za komplet poprawnych odpowiedzi.
Zadanie zostało opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w 2016 roku (poziom rozszerzony, cz. I, w tzw. starej formule). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej CKE.
Przeanalizuj prezentację, omawiającą krok po kroku sposób rozwiązania zadania. Porównaj swoją propozycję rozwiązania z tymi, które zostały przedstawione.
Prezentacja multimedialna
Slajd pierwszy
Ilustracja przedstawia tablicę z cyframi jeden i zero.
System binarny (dwójkowy) to sposób zapisu liczb wykorzystujący tylko cyfry 0 i 1
Zadanie to można rozwiązać na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest zamiana poszczególnych liczb na liczby zapisane w systemie dziesiętnym i ich porównanie. Drugi sposób to zamiana liczby bezpośrednio z systemu szesnastkowego na liczbę zapisaną w systemie o bazie skojarzonej z nim (system dwójkowy, czwórkowy).
Slajd drugi
Najpierw rozwiążemy zadanie pierwszym sposobem. Zaczynamy od konwersji liczby szesnastkowej na liczbę zapisaną w systemie dziesiętnym.
Slajd trzeci
Następnie sprawdzamy poprawność pierwszej podanej odpowiedzi.
Wynik jest inny niż , a więc poprawna odpowiedź to fałsz (F).
Slajd czwarty
Przekształcamy liczbę zapisaną w systemie ósemkowym.
Wynik jest równy liczbie , zatem odpowiedź to prawda (P).
Slajd piąty
Konwertujemy następną liczbę na liczbę zapisaną w systemie dziesiętnym.
Wynik jest inny niż 203, a więc w tabeli zaznaczamy fałsz (F).
Slajd szósty
Ostatniej liczby nie musimy przekształcać – jest ona zapisana w systemie dziesiętnym. Wynik jest równy liczbie . Poprawna odpowiedź to prawda (P).
Slajd siódmy
Teraz rozwiążemy zadanie drugim sposobem.
Przekształćmy liczbę z systemu szesnastkowego na liczbę zapisaną w systemie dwójkowym, wykorzystując bazy skojarzone. Każdą cyfrę liczby szesnastkowej zapisujemy na czterech miejscach. Następnie łączymy cyfry i zapisujemy liczbę w systemie binarnym.
Cyfra C w systemie szesnastkowym odpowiada w systemie dwójkowym, natomiast cyfra D odpowiada .
Z tego wynika, że:
Wynik jest różny od podanego w tabeli, zatem poprawna odpowiedź to fałsz (F).
Slajd ósmy
Następnie przekształcimy CB<sub>(16)</sub> na liczbę zapisaną w systemie ósemkowym. Skorzystajmy z tego, że:
Tym razem bierzemy po trzy cyfry (ponieważ cyfrę w systemie ósemkowym jesteśmy w stanie zapisać na trzech bitach) z liczby i zamieniamy je na cyfrę w systemie ósemkowym. Łączymy trójki, zaczynając od końca liczby. Uzupełniamy brakujące trójki zerami wiodącymi, które nie mają wpływu na wielkość liczby.
Zatem odpowiada , odpowiada , a oznacza to samo co , czyli ponownie .
W konsekwencji mamy:
Odpowiedź jest poprawna, zatem w tabeli zaznaczamy (P).
Slajd dziewiąty
Następnie przekształcamy na liczbę zapisaną w systemie czwórkowym. Sposób jest analogiczny jak w poprzednim kroku – tym razem jednak bierzemy po dwie cyfry, gdyż tyle wystarczy do zapisu cyfry w systemie czwórkowym.
Ponownie skorzystamy z tego, że:
.
Teraz biorąc od końca po dwa bity, mamy równe , równe , równe oraz ponownie równe .
Otrzymujemy zatem równość: .
Slajd dziesiąty
Odpowiedź jest niepoprawna, więc zaznaczamy (F).
Ilustracja przedstawia dużą cyfrę 16.
System szesnastkowy (inaczej heksadecymalny) to często używany w informatyce system pozycyjny. Jego podstawą jest liczba , co oznacza, że do zapisu liczb wykorzystujemy szesnaście cyfr.
Slajd jedenasty
Nie możemy zamienić liczby z systemu szesnastkowego na dziesiętny, używając baz skojarzonych, ponieważ podstawa pierwszego z nich nie jest potęgą podstawy drugiego. Z tego powodu korzystamy tylko z pierwszego sposobu rozwiązywania zadania.
Zapoznaj się ze schematem oceniania, by sprawdzić, jak ocenione zostałoby twoje rozwiązanie.
Schemat oceniania
Podany schemat oceniania pochodzi z arkusza odpowiedzi i był stosowany podczas egzaminu maturalnego z informatyki w 2016 roku w starej formule (na poziomie rozszerzonym). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Sprawdzane umiejętności | Poprawna odpowiedź | Schemat punktowania |
|---|---|---|
Zdający zna systemy liczbowe, mające zastosowanie w informatyce. | F P F P | 1 pkt – za wszystkie cztery poprawne odpowiedzi 0 pkt – za odpowiedź niepełną lub błędną albo brak odpowiedzi |
Jeśli zadanie sprawiło ci trudność, wróć do odpowiedniego e‑materiału, by powtórzyć wiadomości.
E‑materiały, w których znajdziesz informacje o systemach liczbowych i konwersjach między nimi:
Systemy liczboweSystemy liczbowe,
Konwersja liczb z systemu dwójkowego na dziesiętnyKonwersja liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny,
Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowyKonwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy,
Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowyKonwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy,
Konwersja liczb z systemu szesnastkowego na binarnyKonwersja liczb z systemu szesnastkowego na binarny.