bg‑gold

Ya sabes cómo hablar de tus emociones? Consulta la presentación multimedia y comprueba cómo se dividen las emociones que nos acompañan en diferentes situaciones.

1
R195VyjqWoxRf
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Transcripcióndarkbluewhite

Prezentacja zwiera dziesięć slajdów dotyczących emocji. Każdy slajd zawiera: zdjęcie, opis, nagranie dźwiękowe i materiał filmowy lub dodatkową ilustrację.

Pierwszy slajd przedstawia zdjęcie pięciu małych, żółtych piłek, na których narysowane są miny wyrażające różne emocje. Na pierwszej piłce narysowana jest smutna mina. Obok niej dymek z napisem: Nuria, dime, qué situaciones te despiertan las emociones fuertes? Na drugiej piłce narysowana jest uśmiechnięta mina. Na trzeciej piłce narysowany jest gniewny wyraz twarz. Na czwartej piłce narysowany jest zmartwiony wyraz twarzy. Obok niej dymek z napisem: Pues, hay muchas situaciones que despiertan muchas emociones, tanto positivas como negativas.
Opis slajdu: Las emociones y los sentimientos. Dependiendo de la situación, las emociones y los sentimientos pueden ser positivos o negativos.
Nagranie dźwiękowe: Las emociones y los sentimientos nos acompañan en cada parte de nuestra vida. Pueden ser positivos o negativos. Esto depende de la situación.
Materiał filmowy przedstawia trzech młodych, luźno ubranych mężczyzn. Mężczyźni stoją obok się i podtrzymują się za ramiona. Są uśmiechnięci. Mężczyzna stojący pośrodku podskakuje tak, że dwóch pozostałych musi go podtrzymać.

Drugi slajd przedstawia jedno główne zdjęcie i klika małych. Na każdym zdjęciu przybliżona jest twarz jakiejś osoby. Na głównym zdjęciu widoczna jest młoda kobieta, która szeroko się uśmiecha. Na kolejnych zdjęciach widoczne są różne osoby, które śmieją się i uśmiechają w rożny sposób. 
Opis slajdu: Las emociones positivas. Están relacionadas con situaciones agradables y generan sentimientos positivos.
Nagranie dźwiękowe: Las emociones positivas las asociamos a las situaciones positivas. Cuando pasa algo bueno, en nosotros se despiertan este tipo de emociones y sentimientos.
Materiał filmowy przedstawia nastolatka, który znajduje się w salonie gier. Chłopak ma na sobie czapkę z daszkiem, okulary i bluzę. Macha rękoma, podskakuje i śmieje się.

Trzeci slajd przedstawia zdjęcie kobiety, która ma otwartą buzię i szeroko się uśmiecha. Jedną rękę trzyma opartą na boku. Drugą ręką pozuje gest OK, czyli łączy kciuk i palec wskazujący i tworzy w ten sposób kółko. Pozostałe palce trzyma wyprostowane. 
Opis slajdu: alegría y satisfacción. Un examen aprobado puede provocar alegría y satisfacción.
Nagranie dźwiękowe: La alegría y la satisfacción son sentimientos positivos que se despiertan en nosotros cuando ocurre algo bueno y satisfactorio.
Dodatkowa ilustracja zatytułowana jest: Cuándo se siente alegría? Znajdują się na niej dwa zdjęcia. Na pierwszym widoczne są dłonie osoby, która wręcza komuś prezent — złote pudełko obwiązane złotą tasiemką. Podpis: recibir el regalo de los sueños. Na drugim widoczne są dwie osoby, które podają sobie dłonie w geście zawierania umowy. W tle widoczne jest auto. Podpis: comprar el coche de los sueños.

Czwarty slajd przedstawia zdjęcie pary, która siedzi na drewnianym pomoście. Jest ciepły, słoneczny dzień. Mężczyzna obejmuje kobietę. Stykają się czołami i mają zamknięte oczy. Kobieta ma na sobie białą koronkową sukienkę. Obok niej leży bukiet kwiatów. Mężczyzna ma na sobie błękitną koszulę, brązowe spodnie i ciemne szelki. W tle kwitnące drzewa i promienie słoneczne. 
Opis slajdu: felicidad. La felicidad es un sentimiento provocado, por ejemplo, por amor.
Nagranie dźwiękowe: Cuando estás enamorado de alguien, te sientes feliz. Te ríes y sonríes todo el tiempo. Quieres pasar el mayor tiempo posible con esta persona. La felicidad es un sentimiento provocado, por ejemplo, por el amor.
Materiał filmowy przedstawia starszą parę, która przytulona siedzi na lewce. Jest zimowy dzień. W tle na ziemi widoczny jest śnieg. Para ma na sobie zimowe kurtki.

Piąty slajd przedstawia zdjęcie młodego mężczyzny, który odbiera złotą statuetkę. Mężczyzna uśmiecha się, jest elegancko ubrany. Ma na sobie koszulę i marynarkę. W tle czerwona kurtyna. 
Opis slajdu: orgullo. Normalmente los padres sienten orgullo cuando sus hijos sacan buenas notas o ganan algunas competiciones.
Nagranie dźwiękowe: Mi madre siempre me dice que está muy orgullosa de mí. Sientes orgullo cuando, por ejemplo, tus hijos ganan competiciones deportivas o sacan buenas notas en el colegio.
Dodatkowa ilustracja zatytułowana jest: Cuándo se siente orgullo? Znajdują się na niej dwa zdjęcia. Na pierwszym widoczna jest kobieta, która kończy wyścig. Kobieta jest spocona, ma sobie sportowy strój, podnosi ręce do góry i uśmiecha się. Podpis: ganar competiciones importantes. Na drugim zdjęciu widoczny jest nastolatek stojący na tle tablicy zapianej matematycznymi działaniami. Chłopak trzyma w ręku kredę i uśmiecha się. Podpis: sacar buenas notas.

Szósty slajd przedstawia zdjęcie kobiety siedzącej przy stole. Kobieta ma zamknięte oczy. Dłonie trzyma złączone i opiera o nie twarz. Wydaje się jakby na coś czekała. 
Opis slajdu: esperanza. La esperanza también es algo positivo. Vale la pena tenerla y pensar que todo va a salir bien.
Nagranie dźwiękowe: Muy a menudo sentimos el sentimiento de la esperanza. Se refiere a la confianza en que las cosas van a salir bien. Por ejemplo, estudias mucho porque al día siguiente tienes un examen muy importante. Entonces esperas aprobarlo.
Materiał filmowy przedstawia młodą dziewczynę siedzącą na łóżku ze zgiętymi nogami. Dziewczyna ma zamknięte oczy, jest lekko pochylona. Łokcie opiera o kolana. Dłonie ma złączone i opiera o nie twarz. Wydaje się jakby na coś czekała.

Siódmy slajd przedstawia zdjęcie twarz małej dziewczynki, która płacze i ma bardzo smutny wyraz twarzy. 
Opis slajdu: Las emociones negativas. Siempre se refieren a las situaciones desagradables y generan sentimientos negativos.
Nagranie dźwiękowe: Las emociones negativas están relacionadas con los sentimientos desagradables. Producen el malestar de una persona. Las emociones negativas son, por ejemplo, la tristeza o el miedo.
Dodatkowa ilustracja zatytułowana jest: Cuándo se despiertan en nosotros las emociones negativas? Znajdują się na niej dwa zdjęcia. Na pierwszym zdjęciu widoczny jest mężczyzna w koszuli i krawacie. Mężczyzna trzyma w ręku kwiaty i różaniec. Stoi na dworze. Podpis: perder una persona cercana. Na drugim zdjęciu widoczne są zawody e‑sportu. Na fotelu przed komputerem siedzi dziewczyna, która odchyla się i łapie się za głowę. W tle widoczni są inny grający zawodnicy. Podpis: perder una competición importante.

Ósmy slajd przedstawia zdjęcie kłócącej się pary. Kobieta i mężczyzna stoją w pokoju na tle białej ściany. Oboje mają otwarte buzie, jakby krzyczały. Gestykulują i pokazują na siebie nawzajem palcami. 
Opis slajdu: enfado/enojo. Normalmente provoca discusiones y peleas entre la gente.
Nagranie dźwiękowe: Uno de los sentimientos negativos es el enfado. Se manifiesta, por ejemplo, a través de los gritos. Yo soy una persona muy tranquila, pero cuando algo me molesta mucho, me pongo nervioso y estoy muy enfadado. Entonces empiezo a gritar.
Materiał filmowy przedstawia trzech kłócących się mężczyzn. Mężczyźni stoją na dworze w kółku. Są zdenerowoni. Mówią coś do siebie i gestykulują. Dwóch mężczyzn zaczyna się przepychać. Trzeci ich rozdziela.

Dziewiąty slajd przedstawia czarno‑białe zdjęcie dziewczynki w bluzie. Dziewczyna ma założony kaptur. Ma spuszczoną głowę. Całą twarz chowa w dłoniach. Opis slajdu: tristeza. Puede estar causada por varias razones, desde la pérdida de una persona querida hasta ver una película triste.
Nagranie dźwiękowe: Sentimos tristeza en varias situaciones. La tristeza está causada, por ejemplo, por la pérdida de una persona, la enfermedad, los problemas, etc. También podemos estar tristes viendo una película triste. Muy a menudo, este sentimiento se manifiesta a través de llorar. Yo soy muy divertido, me encanta hablar con los demás, así que soy hablador. Sin embargo, cuando estoy triste, estoy muy callado y muy a menudo lloro.
Materiał filmowy przedstawia kobietę siedząca na kanapie w ciemnym pokoju. Kobieta płacze i opuszcza głowę. Ma bardzo smutny wyraz twarzy.

Dziesiąty slajd przedstawia zdjęcie przestraszonej dziewczynki. Widoczna jest tylko jej twarz. Dziewczynka chowa się pod kawałkiem materiału. Ma szeroko otwarte oczy i obgryza paznokcie. 
Opis slajdu: miedo. Puede ser provocado por varias situaciones. Se lo puede sentir viendo una película de terror o haciendo puenting.
Nagranie dźwiękowe: Podemos decir que el miedo es un sistema de alarma de nuestro cerebro. Se activa ante el posible peligro. Tenemos miedo a los fantasmas, a algún acontecimiento o persona real. También podemos sentir miedo viendo una película de terror. Mi madre es una mujer muy valiente, pero cuando ve una película de terror, tiene mucho miedo. 
Dodatkowa ilustracja zatytułowana jest: Qué puede provocar miedo? Znajdują się na niej trzy zdjęcia. Na pierwszym czarno‑białym zdjęciu widoczna jest postać kobiety siedzącej przed grobem. Postać jest przeźroczysta i wygląd jak duch. Podpis: los fantasmas. Na drugim zdjęciu widoczne są dwie siedzące postaci. Pierwsza włącza pilotem telewizor. Druga trzyma popcorn. Podpis: las películas de terror. Na zdjęciu widoczna jest osoba serfująca na bardzo wysokiej fali. Podpis: los deportes de riesgo.

Actividad 1

Vuelve a consultar la presentación y elige las opciones correctas.

R1Dq5qVqOdzDU
La madre de Nuria siempre le dice que: Możliwe odpowiedzi: 1. está orgullosa de ella, 2. está muy feliz, 3. está contenta
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NMyEKYRDicE
Las emociones positivas están relacionadas con los sentimientos: Możliwe odpowiedzi: 1. desagradables, 2. negativos, 3. agradables
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Actividad 2

Vuelve a consultar la presentación y elige las frases que son verdaderas.

RWAyQeVyIcrDL
Elige las frases que son verdaderas. Możliwe odpowiedzi: 1. Miguel varias veces ha estado triste., 2. El miedo es un sentimiento que nos acompaña cuando alguien cercano saca buenas notas en el colegio., 3. Cuando algo nos molesta, normalmente nos sentimos enfadados., 4. Nuria tiene mucha satisfacción cuando aprueba un examen.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Actividad 3

Según la información de la presentación, completa las frases con las palabras correspondientes.

R1FSfeZzXpQ3h
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.