Zastosowanie struktur

Znamy już kilka sposobów przechowywania danych w programach. Najprostszymi kontenerami są typy proste (np. logiczne, liczbowe), dzięki którym zapisujemy w pamięci pojedyncze liczby, znaki lub wartości logiczne. Kiedy pracujemy z większą liczbą danych tego samego typu (np. wyniki pomiarów temperatury), wygodnie jest użyć typów złożonych, np. tablic.

Sprawy komplikują się, gdy chcemy przechować informacje o obiektach, które są opisywane za pomocą wielu wartości różnego typu. Za przykład niech posłużą samochody: każdy pojazd można scharakteryzować, podając jego markę, model i rok produkcji. W przypadku tego typu danych dobrze sprawdzają się struktury, które mogą przechowywać elementy opisywane za pomocą wartości różnego typu.

Struktury wykorzystujemy głównie do grupowania danych, które są ze sobą w jakimś stopniu związane. Struktury oraz tablice nie wykluczają się nawzajem. Tablica może być częścią struktury, a strukturę można przechowywać w tablicy.

W strukturze każde pole ma przypisaną nazwę oraz typ danych. Aby uzyskać informację zapisaną w strukturze, wypisujemy najpierw jej nazwę, a następnie stawiamy kropkę. Po kropce wpisujemy nazwę pola, do którego chcemy się odwołać.

Rozpatrzmy strukturę uczen, która ma pola przechowujące informacje na temat wieku, ulubionego przedmiotu oraz średniej wszystkich ocen:

Linia 1. struktura Uczen. Linia 2. wiek dwukropek liczba całkowita. Linia 3. ulubiony podkreślnik przedmiot dwukropek tekst. Linia 4. srednia dwukropek liczba zmiennoprzecinkowa.

Gdybyśmy chcieli wypisać wartość pola przechowującego średnią, zapisalibyśmy następującą instrukcję:

Linia 1. wypisz Uczen kropka srednia.

Chcąc zapisać bądź nadpisać informacje zawarte w polu, odwołujemy się do struktury i pola, tak jak to zostało zapisane powyżej. Następnie wybranemu polu przypisujemy nową wartość:

Linia 1. Uczen kropka wiek znak równości 13.

Wartość początkową strukturze możemy również nadać, używając notacji z klamrami. W klamrach podajemy oddzielone przecinkami wartości, które później zostaną zapisane w odpowiednich polach.

Linia 1. Uczen znak równości otwórz nawias klamrowy. Linia 2. 14 przecinek. Linia 3. cudzysłów informatyka cudzysłów przecinek. Linia 4. 5 kropka 4. Linia 5. zamknij nawias klamrowy.
Polecenie 1

Napisz program, który na podstawie danych na temat uczniów ubiegających się o stypendium stworzy listę rankingową. Każdy uczeń starający się o stypendium podaje imię, nazwisko, swoją roczną ocenę z matematyki, języka polskiego oraz informatyki. Na podstawie ocen obliczana jest średnia arytmetyczna, która będzie podstawą utworzenia listy rankingowej. Lista rankingowa tworzona jest na podstawie uporządkowanych nierosnąco średnich ocen.

Polecenie 2
R1RK8OMassdhe
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Polecenie 3

Przeanalizuj prezentację. Zastanów się, jak wykorzystać struktury, aby ulepszyć jeden z implementowanych we wcześniejszych e‑materiałach algorytmów.

RCM3G3TiXUsX41
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.