Prezentacja multimedialna
Qué normas no tienen sentido para ti en tu instituto? Consulta la siguiente presentación para conocer la opinión de un joven español.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1GDMxKv0
Pierwszy slajd przedstawia zdjęcie klasy szkolnej z ławkami i krzesłami. W tle, na tylnej ścianie tablica kredowa. Opis slajdu: Situación: recibo un correo electrónico. Sensación: me intereso por lo que dice. Nagranie dźwiękowe: El pasado martes nuestra profesora nos envió un correo electrónico con las normas actualizadas del instituto. Os las voy a comentar. Materiał filmowy przedstawia młodego mężczyznę siedzącego przed komputerem i pracującego na nim. Podpis pod filmem: Todos los alumnos hemos recibido las normas del instituto.Drugi slajd przedstawia troje młodych ludzi stojących tyłem i podziwiających widok z wysokości. Z lewej i prawej strony są mężczyźni, między nimi stoi kobieta trzymająca ręce na ich ramionach. Opis slajdu: Norma: respeto entre alumnos. Opinión: me parece bien. Nagranie dźwiękowe: La verdad es que muchas de estas normas tienen una única finalidad, crear un ambiente mejor en la clase. El primer punto del documento habla del respeto entre todos los compañeros, eso me parece que es algo muy importante. Materiał filmowy przedstawia klasę pełną uczniów siedzących w ławkach i patrzących na mężczyznę stosującego przy tablicy suchościeralnej i notującego coś na niej. Podpis pod filmem: El buen ambiente en el aula es muy importante.Trzeci slajd przedstawia dziewczynę z twarzą pochyloną do przodu i trzymającej ją w dłoniach. Opis slajdu: Norma: no molestar a otros compañeros. Opinión: es lógico. Nagranie dźwiękowe: Este primer punto dice claramente: está prohibido molestar a los compañeros durante las clases. Pienso que esto es lógico y la mayoría de nosotros lo respetamos. Materiał filmowy przedstawia scenę, w której dwie uczennice siedzące w ławkach szkolnych za inną dziewczyną szepczą sobie do ucha. Następnie dziewczyna siedząca przed nimi odwraca wzrok w ich kierunku, nasłuchując. Podpis pod filmem: No se debe molestar a otros alumnos.Czwarty slajd przedstawia młodą kobietę stojącą w szatni z ponumerowanymi szafkami. Kobieta pije wodę z butelki. Opis slajdu: Norma: no se puede comer ni beber en clase. Opinión: estoy de acuerdo con una parte, pero no con la otra. Nagranie dźwiękowe: Hay una de las normas que no entiendo, creo que es una tontería. Pone que no está permitido comer ni beber durante las clases. Lo de comer lo entiendo, pero beber agua creo que es algo muy necesario. Materiał filmowy przedstawia młodego mężczyznę siedzącego przy stoliku z pudełkiem śniadaniowym, z którego wyjmuje kanapkę i ją je. Podpis pod filmem: No está permitido comer ni beber.Piąty slajd przedstawia kilku uczniów siedzących przy ławkach szkolnych w klasie. Czworo z nich obróconych jest do siebie i rozmawia ze sobą, jedna dziewczyna patrzy przed siebie. Opis slajdu: Norma: hay que sentarse bien. Opinión: me parece correcto. Nagranie dźwiękowe: Otro de los puntos dice: es obligatorio sentarse correctamente, mirar hacia la pizarra y mantener una postura de respeto. Opino que esto es importante porque ayuda a la concentración. Materiał filmowy przedstawia kilku uczniów siedzących w ławkach i nauczyciela przed nimi, który im coś tłumaczy idąc w ich kierunku z kartkami. Podpis pod filmem: Debemos tener una postura apropiada en todo momento.Szósty slajd przedstawia młodą kobietę, która wygląda jakby krzyczała z całych sił. Opis slajdu: Norma: no hablar en voz alta. Opinión: es algo positivo. Nagranie dźwiękowe: Entre las normas, también hay una que habla sobre el tono de voz que se puede emplear en el centro escolar. Me parece algo lógico, gritar en una clase o en el pasillo no tiene ningún sentido. Materiał filmowy przedstawia młodą kobietę stojącą blisko lustra, która krzyczy. Na lustrze przyklejone są papierowe paseczki, imitujące dźwięk wylatujący z ust dziewczyny. Podpis pod filmem: No debemos gritar en el centro escolar.Siódmy slajd przedstawia młodego mężczyznę stojącego na tle planszy, na której wyświetlane są jakieś informacje. Mężczyzna gestykulując tłumaczy coś osobom siedzącym przed nim. Opis slajdu: Norma: usar el lenguaje formal con los profesores. Opinión: no tiene sentido. Nagranie dźwiękowe: No estoy de acuerdo con la norma que dice que debemos dirigirnos siempre a los profesores utilizando el lenguaje formal. Yo soy una persona educada y hablo con respeto siempre, no necesito decir “señor Martínez” para hacerlo. Materiał filmowy przedstawia mężczyznę podpierającego się o ławkę, tłumaczącego coś uczniom siedzącym w ławkach przed nim. Podpis pod filmem: Ahora vamos a tener que usar el lenguaje formal siempre.Ósmy slajd przedstawia mężczyznę w sali lekcyjnej, który robi notatki na tablicy kredowej. Przed nim, w jednej z ławek siedzi uczeń, który pisze wiadomości na telefonie komórkowym. Opis slajdu: Norma: no usar teléfonos en clase. Opinión: es algo lógico. Nagranie dźwiękowe: Entre las normas también está, por supuesto, la de no utilizar los móviles en clase. Este es un tema bastante problemático para los profesores y creo que esta prohibición es positiva para mejorar el ambiente en el aula. Materiał filmowy przedstawia uczniów, którzy wchodząc do sali wkładają swoje telefony komórkowe do pudełka stojącego na biurku nauczyciela. Podpis pod filmem: No está permitido usar móviles.Dziewiąty slajd przedstawia uczennicę z prawą ręką uniesioną do góry, która siedzi w ławce przed tablicą i stojącą przy niej nauczycielką. Opis slajdu: Norma: levantar la mano antes de hablar. Opinión: está bien. Nagranie dźwiękowe: Según estas normas, ahora debemos levantar la mano siempre para pedir el turno de palabra. Tiene sentido porque podría ser una auténtica locura si todos hablamos al mismo tiempo. Materiał filmowy przedstawia grupę studentów zgłaszających się do odpowiedzi i stojącego przed nimi wykładowcę, który wyznacza osobę zgłaszającą się do odpowiedzi. Podpis pod filmem: Hay que pedir el turno de palabra para hablar.Dziesiąty slajd przedstawia zdjęcie czarnego plecaka, który ktoś trzyma w dłoni. Opis slajdu: Norma: no robar. Opinión: es muy importante. Nagranie dźwiękowe: Y por último, la norma de respetar la propiedad privada de los demás. Esta la han puesto porque hace unas semanas alguien le robó una mochila a un chico del instituto. Creo que es algo imprescindible, no se pueden permitir los robos. Materiał filmowy przedstawia damskie dłonie otwierające portfel i wkładające do niego część pieniędzy leżących na stole. Podpis pod filmem: Se debe respetar lo que es de otras personas.
Elige la opción correcta en cada caso.
Elige la opción correcta en cada caso.
Elige la opción correcta en cada caso.