Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonaj kolejne polecenia.

R1WbAE4raD1Ub1
Prezentacja multimedialna.
1
Polecenie 2
RPww9OWoGj1Jc
Przyporządkuj przytoczone wyżej teksty źródłowe do pasujących do nich zjawisk charakterystycznych dla epoki renesansu. Francesco Petrarka, De vita solitaria Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Mikołaj z Kuzy, De coniecturis, II, 14 Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Giannozzo Manetti, De dignitate et excellentia hominis, III, 131 Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Thomas More,, Utopia Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Piotr Pomponazzi, De naturalium effectuum admirandorum causis Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań. Jan Kochanowski, Treny Możliwe odpowiedzi: 1. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej od zbiorowości, samotnika., 2. Starożytność jako punkt odniesienia i niedościgniony ideał w zakresie sztuk pięknych., 3. Desakralizacja władzy, postrzeganie monarchów przez pryzmat ich kompetencji, a nie boskiej sankcji., 4. „Odkrycie” dzieciństwa. Pojmowanie dzieciństwa jako autonomicznego okresu życia człowieka, docenienie więzi łączących rodziców z dziećmi., 5. Krytyka panujących dotąd układów społecznych, powstawanie projektów reformatorskich w tej dziedzinie., 6. Wzrost znaczenia sztuk pięknych i pozycji społecznej artystów., 7. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego, osadzonego w czasie i przestrzeni., 8. Pojawienie się w myśli europejskiej silnego nurtu antropocentrycznego, który zakładał, że to człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum ludzkich zainteresowań.
1
Polecenie 3
R133Iz8lVnPba
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1Itm1xizSnQk
Dopasuj teksty kultury z okresu renesansu do wymienionych w poprzednim poleceniu zjawisk. Antonello da Messina, Święty Hieronim w pracowni. Na obrazie mężczyzna siedzi w dużej sali i czyta książkę. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański. Ilustracja przedstawia nagiego mężczyznę z rozstawionymi nogami i rękami. Mężczyzna wpisany w okrąg. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Rafael Santi, Szkoła ateńska. Obraz przedstawia spotkanie wielkich filozofów starożytności. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Domenico Ghirlandaio, Starzec. Na obrazie starzec z małym dzieckiem. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Albrecht Dürer, Autoportret w futrze. Sposób przedstawienia postaci stanowi świadome nawiązanie do średniowiecznych wizerunków Jezusa Chrystusa. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej. Pieter Bruegel Starszy, Droga krzyżowa. Obraz przedstawia korowód ludzi. Wśród nich mężczyzna, który upadł. Niesie krzyż. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek i jego problemy powinny stanowić centrum zainteresowań., 2. Wzrost znaczenia sztuk pięknych., 3. „Odkrycie” dzieciństwa., 4. Starożytność jako punkt odniesienia., 5. Racjonalizacja religii jako zjawiska historycznego., 6. „Odkrycie” człowieka jako jednostki niezależnej.