Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią prezentacji i wyjaśnij, na czym polegał „przewrót kopernikański w filozofii” dokonany przez Kanta.
Zapoznaj się z treścią prezentacji i wyjaśnij, na czym polegał „przewrót kopernikański w filozofii” dokonany przez Kanta.
R1J3GRxngybto
(Uzupełnij).
RIxDwA8JmCLsj

Na czym polegał „przewrót kopernikański w filozofii”?

R1581dA0Sg0Y2
1,1
RWuTbNhSu2mN3
Sąd syntetyczny a priori to sąd, który dostarcza wiedzy powszechnej i pewnej wywiedzionej z doświadczenia. Ich zadaniem jest poszerzanie naszej wiedzę. W ich orzeczniku zawarte jest coś więcej niż to, co jest (ukrycie) obecne w ich podmiocie. Kant uważał, że takie sądy faktycznie istnieją i występują w podstawach matematyki występują w przyrodoznawstwie. dlatego, że człowiek dysponuje formami naoczności przestrzeni i czasu.
Źródło: domena publiczna.

Kant, chcąc przezwyciężyć sceptycyzmsceptycyzmsceptycyzm Hume’a i dowieść, że poznanie naukowe jest możliwe w różnych dziedzinach wiedzy, dochodzi do wniosku, że Hume przeoczył jeszcze jeden rodzaj sądów, a mianowicie sądy syntetyczne a prioria prioria priori. Sądy te z jednej strony rozszerzają naszą dotychczasową wiedzę, z drugiej zaś nie opierają się wyłącznie na doświadczeniu, czyli przypadkowych, chaotycznych spostrzeżeniach, które nie są powiązane ani relacją przyczynowo‑skutkową, ani żadną inną konieczną regułą. To, co gwarantuje naszym twierdzeniom naukowy charakter, a więc sprawia, że wyrażają one jakąś powszechnie, w sposób konieczny obowiązującą prawidłowość, musi być dane a priori, niezależnie od przygodnych, jednostkowych spostrzeżeń. Stąd nauka w zasadniczej części powinna być budowana przez sądy syntetyczne a priori. Dlatego pytaniem, od którego Kant zaczyna najważniejsze dociekania Krytyki czystego rozumu brzmi: „Jak możliwe są sądy syntetyczne a priori?”.

RFU8WvAhQXqLt
Rhtn9nmCg9lYy
Sąd syntetyczny a posteriori  oznacza zdanie dodające coś nowego do naszej wiedzy na podstawie doświadczenia. Takim sądem będzie na przykład zdanie "słońce ogrzewa kamień", gdzie fakt wzrostu temperatury kamienia pod wpływem promieni słonecznych nie jest logicznie zawarty w pojęciu słońca. Prawdziwość tego zdania, jak i wszelkich zdań syntetycznych a posteriori zależy od zgodności między ich treścią a doświadczeniem (są nieprawdziwe, kiedy treść sądu nie odpowiada doświadczeniu).
Źródło: Willie Sturges, Flickr, licencja: CC BY-ND 2.0.
1

Dopiero tak postawione pytanie doprowadziło Kanta do przewrotu kopernikańskiego w filozofii. Badanie, w którym Kant udziela odpowiedzi na pytanie o możliwość sądów syntetycznych a priori, nazywa „badaniem transcendentalnym”. Transcendentalny w terminologii Kanta (od łac. transcendere – przekraczać) to innymi słowy przekraczający to, co bezpośrednio dane w doświadczeniu, czyli przedmiot poznania, i odnoszący się do apriorycznych form poznania, a więc stałych i niezmiennych struktur poznania, które nie zależą od wyników doświadczenia i sprawiają, że doświadczenie ma uporządkowany charakter. Innymi słowy, w badaniu transcendentalnym trzeba rozpatrzeć, co sprawia, że chaotyczne spostrzeżenia w systematyczny sposób się ze sobą wiążą, dzięki czemu możemy je naprawdę poznawać. Kant pisze:

Immanuel Kant Krytyka praktycznego rozumu

Transcendentalnym nazywam wszelkie poznanie, które zajmuje się w ogóle nie tyle przedmiotami, ile naszym sposobem poznawania przedmiotów, o ile sposób ten ma być a priori możliwy.

cyt1 Źródło: Immanuel Kant, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gałecki, s. 158.
RmiPoxPozkvpB
1,1
RiBXhDntjPcsm
Przypuszczenia Arlekina.
Sądy analityczne a priori to zdania czysto rozumowe, nieodwołujące się do doświadczenia i nieposzerzające naszej wiedzy o świecie. Jako przykłady takich sądów Kant podaje zdania: "wszystkie ciała są rozciągłe" i "wszystkie siwki są białe", więc podkreśla tylko to, co jest już zawarte w podmiocie zdania − w samej definicji ciała tkwi pojęcie jego rozciągłości, a w samej definicji słowa siwek --- to, że jest to koń białej maści. Prawdziwość zdań analitycznych a priori zależy od ich niesprzeczności logicznej (np. zdanie "trójkąt ma cztery kąty" jest nieprawdziwe, gdyż zachodzi tu sprzeczność). Żeby je zweryfikować nie musimy odwoływać się do doświadczenia, wystarczy rozumować zgodnie z regułami logiki.
Źródło: jef Safi, Flickr, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Ogólnie rzecz biorąc, w badaniu transcendentalnym Kant usiłuje odpowiedzieć na pytanie, jakie warunki muszą zostać spełnione, by poznanie czegokolwiek było możliwe. W tym celu, podobnie jak Locke i Hume, Kant proponuje dokładne zbadanie operacji naszego umysłu. W zasadniczy sposób zmienia jednak perspektywę tego badania, tzn. opiera się na zupełnie innym założeniu, a zmianę tę nazywa przewrotem kopernikańskim w filozofii.

RsI7Xpv3RIZRU
ROY5NGBNKUhjF
Plan kosmologiczny z wyszczególnieniem astronomicznej wizji Kopernika.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
1

Pamiętamy, że Kopernik „zatrzymał słońce i ruszył ziemię”, podczas gdy wcześniej sądzono, że to ziemia jest nieruchoma, a słońce wokół niej się porusza. Podobnego przewrotu dokonuje Kant w obszarze epistemologiiepistemologiaepistemologii, a zmiana ta dotyczy stosunku podmiotu poznającego i przedmiotu poznania.

Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie. Co filozof z Królewca „uruchomił”, a co „zatrzymał”?

R1Y50RqfQLdeZ
(Uzupełnij).

Umysł ludzki częściowo kształtuje to, co postrzega.

R14isyg5bv6BF
R1PSlgQ5euiO9
Źródło: pics_pd, Pixnio, domena publiczna.
1

Dawniej sądzono, że podmiot ma charakter bierny, „nieruchomy”, podczas gdy przedmiot jest czynny, „ruchomy”. Uważano więc, że to przedmioty pobudzają nasze zmysły i w taki to sposób odbywa się poznanie. Pogląd ten obowiązywał w filozofii od czasów Platona (Platon twierdził, że od przedmiotów odłączają się drobinki, które docierają poprzez zmysły do umysłu i odciskają się w nim jak w woskowej tabliczce). Tymczasem Kant zakłada, że w procesie poznania umysł ludzki częściowo kształtuje to, co postrzega, a więc nie jest bierny, lecz twórczy. Innymi słowy: poznając, w pewnym sensie stwarzamy świat.

R1BFm2nlkZiey
Źródło: Flickr, licencja: CC BY 2.0.
R8xfVEuPety57
R1bQufdO6TBNN
Rzędy wielkości.
Źródło: Pablo Carlos Budassi, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Kant i fizyka kwantowa
Współczesna fizyka kwantowa (opisująca zjawiska mikroświata, a więc rzeczywistości złożonej z cząstek o rozmiarach porównywalnych do atomu lub mniejszych) w nieoczekiwany sposób potwierdza teorię Kanta — na poziomie kwantowym metody obserwacji w sposób nieuchronny kształtują to, co jest obserwowane.

RaPII1ULpK1rd
RiRy929w27vsu
Położenie szyszynki według Kartezjusza.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.
1

Można powiedzieć, że Kant odkrywa, iż patrzymy na świat przez deformujące obraz okulary, których nie możemy zdjąć. Jednak przyjmuje, iż wszyscy nosimy takie same okulary (te okulary to nasz umysł), co oznacza, że sposobem, w jaki postrzegamy świat rządzą pewne ogólne zasady, które można ustalić i które są zawsze takie same niezależnie od indywidualnych różnic między ludźmi i ich zmiennych stanów psychicznych. Jak to się ma do pytania o możliwość sądów syntetycznych a priori? Otóż wszystkie sądy syntetyczne a priori są możliwe właśnie dzięki tym powszechnym, niezależnym od wyników doświadczenia zasadom — schematom poznawczym. Jednym z takich schematów jest relacja przyczynowo‑skutkowa. Hume przekonał nas, że w doświadczeniu nie możemy stwierdzić jej istnienia, nie widzimy „bo”. Jednak choć nie wiemy, czy ta relacja jest cechą świata, wiemy, że nasz umysł nakłada ją na obraz świata w procesie postrzegania.

R1FlR7YSggtP5
R1UoxbHeTqlW0
Film nawiązujący do treści materiału

Głównym błędem empirystówempiryzmempirystówracjonalistówracjonalizmracjonalistów zastanawiających się nad prawomocnością poznania naukowego było założenie, że naukowcy poznają świat rzeczy samych w sobie. Tymczasem, jak twierdzi Kant, nauka bada rzeczywistość już częściowo wykreowaną przez nasz umysł, bo nikt nie może zdjąć okularów, przez które patrzymy. Właściwości naszego umysłu są niezmienne i takie same dla wszystkich umysłów, dlatego stanowią stały element poznawanego przez nas świata. Niebo gwiaździste nade mną i zasady, które nim rządzą, powstają po części w naszych własnych głowach, jako że „intelekt nie czerpie swoich praw (a priori) z natury, lecz jej je dyktuje” (Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki..., tłum. A. Banaszkiewicz). Można powiedzieć, że znajdujemy w świecie tylko te prawidłowości, które natura naszego umysłu wcześniej do niego wprowadziła.

Rzv162QbpgSbt
R1VungnASIh7U
Stanisław Lem (1961-2006).
Źródło: Wojciecha Zemka, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Koncepcja Kanta przywodzi na myśl jedno z opowiadań Stanisława Lema (Z dzienników gwiazdowych Iona Tichego, Podróż XVIII). Bohater tego opowiadania, genialny naukowiec, odkrywa, że powstanie świata jest fizycznie i logicznie niemożliwe. Zatem, jak rozumuje, świat powstał niejako hipotetycznie, na kredyt, i w każdej chwili może przestać istnieć, bo w ogóle nie powinien był powstać. Naukowiec dochodzi do przekonania, że trzeba jakoś zaradzić tej sytuacji, tj. stworzyć świat na pewnych podstawach. Znajduje na to sposób: bierze atom, rozpędza go w czasie wstecz, w wyniku czego atom nabiera nieskończonej ciężkości i, dotarłszy do początku czasu, wybucha, stwarzając świat. I świat od tej pory już istnieje „legalnie”. Podobnie jest z przewrotem kopernikańskim Kanta. Ponieważ nie możemy mieć pewności, że świat zmysłowy istnieje, bo jesteśmy pewni jedynie prostych wrażeń, wobec tego musimy ten świat niejako „w sobie” stworzyć − jego istnienie zyskuje dzięki temu nowego rodzaju pewność i stałość.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie. Jak myślisz, dlaczego zdaniem Kanta czas i przestrzeń nie istnieją realnie?

R11CWkZW6YiyA
(Uzupełnij).

Słownik

a priori
a priori

(łac. z góry, uprzedzając fakty, z założenia) to co pierwsze i niezależne od doświadczenia; do uznania jego prawdziwości fałszywości sądu a priori wystarczy znajomość znaczenia występujących w nim słów

a posteriori
a posteriori

(łac. po fakcie, w następstwie) termin odnoszący się do poznania powstałego na skutek doświadczenia, rozumowania o czymś drogą indukcji, lub przez percepcję

sądy analityczne
sądy analityczne

zdania czysto rozumowe, nieodwołujące się do doświadczenia i nieposzerzające wiedzy o świecie

sądy syntetyczne
sądy syntetyczne

zdania dodające coś nowego do wiedzy o świecie na podstawie doświadczenia

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiria – doświadczenie) kierunek filozoficzny głoszący, że źródłem wszelkiej wiedzy jest doświadczenie; przedstawiciele francuskiego oświecenia (m.in. Diderot, Wolter) postulowali koncepcję uporządkowanej i powszechnie dostępnej wiedzy opartej na obserwacji; oraz akcentowali znaczenie nauk empirycznych w życiu społecznym.

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza, umiejętność, zrozumienie i lambdaόgammaomicronς, logos – nauka, słowo, myśl) dział filozofii obejmujący teorię poznania i zajmujący się relacjami między poznaniem a rzeczywistością

sceptycyzm
sceptycyzm

pojęcie lub pogląd filozoficzny określające postawę człowieka wątpiącego i krytycznego wobec postrzeganego świata

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) kierunek filozoficzny, który zapoczątkował Kartezjusz; niezależny i samowystarczalny rozum ludzki posiada główną rolę w procesie poznania; jest wyłącznym źródłem wiedzy o świecie.