bg‑blue

Est‑ce que tu fais le ménage ? Est‑ce que dans ta famille on partage les tâches ménagères ? Découvre la présentation sur le ménage dans la famille de Valérie.

Sprzątasz w domu? Czy dzielicie się pracami porządkowymi w rodzinie? Zapoznaj się z prezentacją o sprzątaniu w rodzinie Valérie.

1
R1D1ZzmabqEfw1
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Prezentacja zawiera jedenaście slajdów. Każdy slajd zawiera materiał filmowy lub grafikę oraz nagranie dźwiękowe z transkrypcją.

Slajd pierwszy. Grafika składa się z pięciu podpisanych zdjęć. Na pierwszym zdjęciu znajduje się postawny mężczyzna o czarnych włosach z bródką. Podpis: Papa. Na drugim jest uśmiechnięta kobieta o krótkich kręconych włosach. Podpis: Maman. Trzecie zdjęcie przedstawia dojrzałą kobietę w okularach o krótkich, siwych włosach. Podpis: Mamie. Na czwartym jest nastoletnia dziewczyna o długich kręconych włosach. Podpis: Valérie. Na piątym zdjęciu znajduje się młody mężczyzna w czapce. Podpis: Pierre.
Transkrypcja: Aujourd'hui c'est samedi. Chez les Martin, comme chaque samedi avant le déjeuner, on fait le ménage. Tout le monde travaille : Valerie, Pierre, leur Maman, Papa et Mamie. On partage les tâches ménagères et puis on se repose.

Slajd drugi. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 9:30
Na pierwszym zdjęciu znajduje się fragment kobiety myjącej blat płynem. Podpis: débarrasser la table. Na drugim jest zmywarka, do której ktoś wkłada naczynia. Podpis: mettre la vaisselle dans le lave‑vaisselle.
Transkrypcja: Valérie vient de débarasser la table après le petit déjeuner et maintenant elle va mettre la vaisselle dans le lave‑vaisselle.

Slajd trzeci. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 10:00
Na pierwszym zdjęciu znajduje się otwarta pralka. Podpis: sortir le linge. Na drugim jest pranie wiszące na lince, przypięte klamerkami. Podpis: étendre le linge.
Transkrypcja: Maman vient de sortir le linge de la machine à laver et maintenant elle va l'étendre.

Slajd czwarty. Materiał filmowy w pierwszym kadrze przedstawia ilustrację. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 9:30
Na pierwszym zdjęciu znajduje się szufelka. W trakcie trwania materiału filmowego w tym okienku ktoś zamiata okruchy z podłogi do tej szufelki. Podpis: balayer le sol. Na drugim jest mop ze ściereczką do kurzu. Podpis: laver le sol.
Transkrypcja: Papa vient de balayer le sol dans le couloir et il va le laver.

Slajd piąty. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 10:00
Na pierwszym zdjęciu znajduje się dłoń w rękawiczce wycierająca ściereczką wazon szklany. Podpis: épousseter. Na drugim jest fragment osoby w rękawiczkach gumowych, która porządkuje książki na regale. Podpis: ranger les livres.
Transkrypcja: Mamie vient d’épousseter les meubles et elle va ranger les livres.

Slajd szósty. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 10:00
Na pierwszym zdjęciu znajduje się fragment odkurzacza. Podpis: passer l`aspirateur. Na drugim jest mężczyzna zdmuchujący liście ze schodów specjalną maszyną. Podpis: souffler les feuilles mortes.
Transkrypcja: Pierre vient de passer l’aspirateur dans sa chambre et il va le passer dans d'autres pièces de la maison.

Slajd siódmy. Materiał filmowy w pierwszym kadrze przedstawia ilustrację. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 11:00
Na pierwszym zdjęciu znajduje się wózek sklepowy na tle lodówek w sklepie. Podpis: faire les courses. Na drugim jest czyjaś ręka, która myje auto. W trakcie trwania materiału filmowego w tym okienku ktoś myje gąbką samochód. Podpis: laver la voiture.
Transkrypcja: Papa vient de faire les courses au supermarché et il va laver la voiture.

Slajd ósmy. Materiał filmowy w pierwszym kadrze przedstawia ilustrację. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 12:00
Na pierwszym zdjęciu znajduje się żelazko na desce do prasowania, na której również leży koszula. Podpis: repasser. Na drugim jest rondel stojący na kuchence w którym coś się gotuje. W trakcie trwania materiału filmowego w tym okienku ktoś miesza w rondlu pałeczkami. Podpis: préparer le déjeuner.
Transkrypcja: Maman vient de repasser et elle va préparer le déjeuner.

Slajd dziewiąty. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 12:00
Na pierwszym zdjęciu znajduje się biurko z komputerem. Podpis: ranger son bureau. Na drugim jest fragment kobiety układającej zastawę na stole. Podpis: mettre la table.
Transkrypcja: Valérie vient de ranger son bureau et maintenant elle va mettre la table.

Slajd dziesiąty. Grafika składa się z dwóch podpisanych zdjęć. Godzina 12:30
Na pierwszym zdjęciu znajduje się miska z zupą. Podpis: prendre le déjeuner. Na drugim jest sala kinowa pełna ludzi. Podpis: aller au cinéma.
Transkrypcja: On vient de finir le ménage. Toute la famille a bien travaillé. Maintenant, ils vont manger ensemble et puis ils vont tous aller au cinéma. Et samedi prochain, ils vont faire la même chose.

Slajd jedenasty. Grafika zatytułowana Quelle est la meilleure façon de se distraire pendant qu'on fait le ménage selon les Français ? składa się z diagramu przedstawiającego procentowe wartości.
Poniżej objaśnienia do diagramu: 53% écoutent de la musique;
17% regardent la télévision;
12% écoutent de la radio;
16% font le ménage en silence.
Transkrypcja: Est‑ce que tu sais comment les Français se motivent pendant le ménage ? 53% écoutent de la musique, 17% aiment également s'accompagner de la télévision, et 12% de la radio. 16% préfèrent faire leur ménage en silence.

Exercice 1

Coche vrai ou faux.

Zaznacz prawdę lub fałsz.

R1Aj6rH5zmby3
Łączenie par. . Catherine aime écouter du folk, parce que ça lui rappelle sa jeunesse.. Możliwe odpowiedzi: VRAI, FAUX. Christine s'intéresse à la tradition et à l'histoire.. Możliwe odpowiedzi: VRAI, FAUX. Pour Mélanie, Pierre, Paul et Diana, la passion de la musique est liée à la famille.. Możliwe odpowiedzi: VRAI, FAUX. Hugo vient d’une famille de musiciens.. Możliwe odpowiedzi: VRAI, FAUX. Michaël et Emma écoutent des musiciens américains.. Możliwe odpowiedzi: VRAI, FAUX. Raphaël veut être musicien à l'avenir.. Możliwe odpowiedzi: VRAI, FAUX
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercice 2

Chasse l'intrus. Marque en rouge la tâche ménagère qui ne convient pas.

Znajdź intruza. Zaznacz na czerwono niepasującą pracę porządkową.

R10lmktQ2rbr2
mettre la table | débarasser la table | sortir la poubelle repasser | balayer | laver le sol | passer l'aspirateur étendre le linge | sortir le linge | laver la voiture | repasser
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Chasse l'intrus. Dans chaque ligne, coche la tâche ménagère qui ne convient pas aux autres.

Znajdź intruza. W każdej linijce zaznacz czynność, która nie pasuje do pozostałych.

Ru6M5TjLNwkW5
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercice 3

Écoute et fais correspondre les bruits aux noms des tâches ménagères.

Posłuchaj i połącz dźwięki z nazwami prac porządkowych.

R1aiLuHsv7oDr
Możliwe odpowiedzi: 1. passer l’aspirateur, 2. faire la vaisselle, 3. balayer, 4. faire le linge, 5. mettre la table
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Fais correspondre les éléments des deux colonnes pour composer les expressions correctes.

Połącz elementy z obu kolumn w taki sposób, aby utworzyć poprawne wyrażenia.

R1Tr2gvYsVpn9
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.