Polecenie 1

Zapoznaj się z multimediami i odpowiedz na pytanie: Kim byli twórcy rewolucji francuskiej i jakie idee propagowali?

RKD8ktcfjLjEN
(Uzupełnij).

Rewolucja francuska

R1AGDN8aJD3dg

Tło historyczne

R4MX2JGj87lDv1
Ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia kontury tłumu, który niesie flagi oraz broń. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Metafizyka klasyczna stała na stanowisku podziału rzeczywistości na świat idei transcendentnych – istniejących obiektywnie, niezależnie od woli poznania i możliwości poznawczych człowieka – i świat rzeczywistości zjawiskowej – zmiennej i niedoskonałej. Zadaniem władców chrześcijańskich średniowiecznej Europy było odczytanie naturalnego porządku rzeczy (prawa boskiego) i wdrożenie tego prawa na ziemi. Porządek boski cechuje najwyższy stopień doskonałości, do którego porządek ludzki może jedynie aspirować, jednakże konieczność podjęcia próby odwzorowania tego porządku nie zmienia faktu, że ta próba nie może nigdy zakończyć się pełnym powodzeniem. Doskonałości w doczesnym świecie zjawisk nie da się osiągnąć na mocy samej jego definicji. Co do tego panowała powszechna zgoda. 2. Rewolucyjne idee wstrząsały co jakiś czas społeczeństwem chrześcijańskim. Ruchy heretyckie postulowały radykalną zmianę modelu życia społecznego (przesadna asceza, zniesienie małżeństwa i własności prywatnej, pacyfizm, antymonarchizm). Chęć zburzenia społecznego porządku była jednak tępiona i karana z całą surowością przez sądy świeckie i kościelne. Myśl scholastyczna raczej zachwycała się harmonią i doskonałością stworzenia, żywiąc do niego szacunek jako do dzieła boskiej mądrości, w pokorze poznając i kontemplując porządek świata. 3. W czasach nowożytnych teza o dualizmie bytów zostaje zakwestionowana. Punktem wyjścia refleksji politycznej staje się człowiek (cogito). Struktura jego myślenia ma decydujące znaczenie dla organizacji życia politycznego. Filozofowie dostrzegają mankamenty społecznego ładu, porządek naturalny przestaje im wystarczać. Wierzą, że doskonała organizacja państwa leży w horyzoncie możliwości człowieka; dobro ma immanentny charakter, odwzorowywanie transcendentnej idei Dobra, podobnie jak Prawdy, nie jest już ani konieczne, ani możliwe., 4. W XVIII wieku pojawiły się nowe prądy w literaturze i filozofii, które miały nieodwracalnie zmienić oblicze świata. Państwem, które przewodziło kulturze XVII-wiecznej Europy, była silna politycznie i gospodarczo Francja. O ile wiek XVII był „złotym wiekiem” w historii Francji, o tyle wiek XVIII zapisał się w historii tego kraju jako czas kryzysu wartości kulturowych i udanej próby ich redefinicji. Formuła absolutyzmu zużyła się, ludzie przestali postrzegać króla jako dobrego „ojca” i sprawiedliwego sędziego, będącego gwarantem suwerenności państwa, zaczęli czuć „jarzmo tyranii”. Zrozumieli, że to lud jest suwerenem, chcieli być wolni i równi, i to nie w odległej przyszłości życia wiecznego, ale „tu i teraz”. Wybuchła Wielka Rewolucja Francuska, która zadając pytanie o tożsamość jednostki w kontekście zbiorowości, zmieniła znaczenie pojęcia wspólnoty politycznej oraz status tworzących ją jednostek.
Źródło: Pixabay, dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Jakie są filozoficzne podstawy rewolucji francuskiej?

R1RvJNYTDcftz
(Uzupełnij).

Doktryna

RFZrrUsxtCLD01
Prezentacja multimedialna. Obraz pierwszy przedstawia walki toczące się przed Bastylią. Znajdują się tam żołnierze, strzelają z karabinów i armat. Wszędzie unoszą się dymy od wybuchów. Obraz drugi przedstawia Deklarację Praw. To tablica z tekstem spisanym w dwóch kolumnach w języku francuskim. Nad tablicą są dwie kobiece postacie. Kobieta po lewej stronie trzyma w dłoniach rozerwane łańcuchy. Kobieta po prawej stronie ma anielskie skrzydła. Ponad wszystkim znajduje się trójkąt z okiem, z którego rozchodzą się jasne promienie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rt3NS7UgWqGy3
1,2
R9GFyqFPxebBM
Maurice Quentin de La Tour, Jean-Jacques Rousseau, 1753 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W filozofii Rousseau dwie koncepcje były szczególnie inspirujące dla twórców rewolucji:

  1. optymizm antropologiczny i pesymistyczna ocena dorobku cywilizacyjnego;

  2. koncepcja „woli powszechnej”, jednoczącej jednostki w suwerenne ciało decyzyjne, nawet wbrew ich woli.

Pokaż więcej

Idea Wielkiej Rewolucji, całościowej zmiany istniejącego status quo, jest obecna w literaturze i filozofii społecznej po dziś dzień. Dla jednych jest żywą nadzieją na odszukanie formuły życia społecznego, która w końcu urzeczywistni wyczekiwane ideały „równości, wolności i braterstwa”, dla drugich – przestrogą przed terrorem, jaki może rozpętać ludzki rozum, próbujący urządzić świat według swoich pragnień.

Omów osiągnięcia cywilizacyjne rewolucji.

RBP9HUoiedPrD
(Uzupełnij).

Oponenci

RgPZr8LjRxJLn

Omów główne argumenty przeciwników rewolucji.

R1bSSveDX444r
(Uzupełnij).

Nawiązania

RyFHYzAF6tme8
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Mężczyzna ma bujne, siwe włosy. Ma wyraźnie zaznaczone brwi i głęboko osadzone oczy. Twarz mężczyzny okala gęsta, siwa broda. Mężczyzna ma także bujne, ciemne wąsy. Jest ubrany w garnitur, kamizelkę i koszulę. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Rewolucja francuska, prekursorka wszystkich rewolucji, jest wydarzeniem otwierającym nową epokę, trwającą, według niektórych, do dnia dzisiejszego. Każdy historyk idei musi się wobec niej określić. 2. Rewolucja Francuska jest symbolem walki o prawa wykluczonych, dlatego odwoływali się do niej rewolucjoniści niosący wolność warstwom upośledzonym społecznie w każdej epoce historycznej. 3. Rewolucja była natchnieniem anarchistów, jej dzieje studiowali K. Marks, F. Engels i W. I. Lenin. 4. Postulaty przez nią podnoszone należą do kanonu praw człowieka we współczesnym państwie.
Karol Marks, 28 kwietnia 1882, ostatnie zdjęcie.
Źródło: Wikimedia Commons, E. Dutertre, domena publiczna.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie: Jakie są główne cechy wydarzeń uznanych za rewolucyjne?

RE2lWV2C3haqQ
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie: Z jakich korzeni intelektualnych wyrasta nowożytna rewolucja?

R1SiHW8uwiLuy
(Uzupełnij).
1
Polecenie 4

Wykonaj mapę myśli będącą notatką na temat rewolucji. Zgromadź najważniejsze pojęcia oraz nazwiska osób związanych z owym ruchem.

R1XHeri6rQFYc1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: RewolucjaElementy należące do kategorii RewolucjaNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Rewolucja
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgeAc5YMZDrlP
(Uzupełnij).

Słownik

ancien régime
ancien régime

(fr. stary porządek) – określenie systemu rządów we Francji sprzed Rewolucji 1789 roku; termin oznaczający przestarzałą formę sprawowania władzy

jakobinizm
jakobinizm

zespół poglądów i form działania, których wyrazicielami byli członkowie radykalnego skrzydła podczas rewolucji 1789 roku we Francji; głosili oni konieczność dyktatury, „okresu przejściowego”, posługiwali się terrorem dla osiągnięcia celów politycznych

rewizjonizm
rewizjonizm

(łac. revisio – ponowne widzenie) koncepcja zmiany teoretycznych podstaw doktryny K. Marksa i F. Engelsa; pogląd głoszący, że możliwe jest tylko stopniowe przekształcanie kapitalizmu w socjalizm