Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1QERLAy7kt8e
Film dotyczy motywu wody w poezji i malarstwie Młodej Polski.
Polecenie 1

Wymień rodzaje akwenów opisywanych w poezji i utrwalanych w malarstwie Młodej Polski.

R141IesXEMbd3
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wynotuj motywy, którymi wzbogacano wizje mórz i innych akwenów w poezji i malarstwie przełomu stuleci.

R1CyjtMMEdqNc
(Uzupełnij).
Rg7omXtsaU9GP1
Ćwiczenie 1
Na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj" określ prawdziwość poniższych stwierdzeń. W twórczości młodopolskich poetów i malarzy pojawiały się różne typy postaci kobiecych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Artyści przełomu stuleci poszukiwali cech kobiet fatalnych między innymi w wybranych postaciach biblijnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poetyckie wizje jesieni bywały obrazem psychiki i duszy młodopolskich dekadentów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedną z cech poetyckich obrazów późnej jesieni była ich wyjątkowa wielobarwność. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 2
Porównaj przywołane w wykładzie pierwszym wiersze Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i Franciszka Mirandoli. Podaj elementy sonetu Z Kasprowego Wierchu, do których w żartobliwy sposób nawiązał autor Tysiąc sześćset dwudziestego trzeciego sonetu o Giewoncie.
Porównaj przywołane w wykładzie pierwszym wiersze Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i Franciszka Mirandoli. Podaj elementy sonetu Z Kasprowego Wierchu, do których w żartobliwy sposób nawiązał autor Tysiąc sześćset dwudziestego trzeciego sonetu o Giewoncie.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Z Kasprowego Wierchu

Brązowozłotym liściem błyszczą się skorusze
głęboko w zagęstwionej Wierchcichej dolinie;
wkoło gładkich uboczy olbrzymie pustynie,
okryte przez pożółkłozłotej trawy plusze.

Wiatr. Huczą zamgławione nad wierchami głusze,
słońce ma blask ołowiu – – wtem z południa płynie
biały, podarty obłok – rozwiał w chmur głębinie
olśniewających blasków pełne pióropusze.

W śnieżnomodro‑ognistych barw fosfor się mieni,
pali się na powietrzu i jak szmat płomieni
wznosi się i zwisa wśród otchłani mglistej.

A od północy błękit krysztalno‑przejrzysty,
cud błękitu! w mgieł wpłynął sine fijolety
i objął w blask dalekich gór złociste grzbiety

bra Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Z Kasprowego Wierchu, [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Warszawa 1924, s. 30.
Franciszek Pik (Mirandola) Tysiąc sześćset dwudziesty trzeci sonet o Giewoncie

Wsparty o granit skały na Giewontu szczyty
Patrzę i zachód słońca wielbię, a me wargi
Drżą hymnem uwielbienia, jak sypią się piargi,
Jak zamrożone w biegu głazów stalaktyty!

Żelazny krzyż w dal błyszczy, rycerza cygaro
Światu symbol odwieczny, a gencjanygencjanagencjany kwitną...
Niebo barwę przybrało opalno‑błękitno-
Malachitowo‑srebrno‑pozłocisto‑szarą.

Z dali płynie ton smętny fujarki juhasa,
Z kosodrzewu blask bucha, z ognia dym się wije,
Cicho by było, gdyby Giewont jeszcze stał gdzie w kącie,

A tak?... szarzeje w mroku granitowa masa
I można za ten pewnik oddać nawet szyję:
Znajdą cię i opiszą znów, biedny Giewoncie!

wsp Źródło: Franciszek Pik (Mirandola), Tysiąc sześćset dwudziesty trzeci sonet o Giewoncie, [w:] J. Bajda, Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm - Młoda Polska). Antologia, Wrocław 2008, s. 386.
RU3RiyxsCS62d
(Uzupełnij).
gencjana