Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwinięta infrastruktura kolejowa pozwala na szybkie, ekonomiczne i jednocześnie ekologicznymi połączenie transportowe miedzy dużymi miastami. Nowoczesna kolej jest szybka, zapewnia duży komfort podróży, możliwość przewozu bardzo dużych ładunków i jest mało wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Transport szynowy typu kolejowego to też metro, linie tramwajowe i koleje dojazdowe dzięki którym zapewniony jest przewóz dużych ilości podróżnych w aglomeracjach miejskich. Rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej powoduje że na rynku pracy potrzebni są dobrze wykwalifikowani pracownicy z odpowiednimi uprawnieniami. Do zawodów poszukiwanych na rynku należy monter nawierzchni kolejowej.

Monter nawierzchni kolejowej wykonuje prace związane z : budową nawierzchni kolejowej, naprawą i wymianą uszkodzonych elementów nawierzchni i podtorza, regulacją położenia torów i rozjazdów. Do ważnych zadań montera nawierzchni kolejowych należy dokonywanie oględzin rozjazdów i skrzyżowań torów w trakcie obchodu torów, sprawdza i reguluje zamknięcia nastawcze,  wykonywanie pomiarów szerokości, przechyłki, krzywizny torów oraz określanie stopnia zużycia elementów nawierzchni. Do zakresu jego  obowiązków należy również wykonywanie podstawowych operacji ślusarskich, kontrolowanie maszyn i urządzeń po naprawie, konserwowanie maszyn i sprzętu do robót torowych. Monter nawierzchni kolejowych może również wykonywać prace przy budowie i utrzymaniu nawierzchni szynowych metra, tramwajów oraz nawierzchni szynowych dla środków transportu bliskiego. Monter nawierzchni kolejowej pracuje w terenie w zmiennych warunkach atmosferycznych. Ponieważ prace torowe odbywają się najczęściej bez ograniczenia ruchu pociągów, tramwajów lub samochodów szczególnie ważnym aspektem jest przestrzeganie przez pracowników zasad BHP.

Monterzy nawierzchni kolejowej maja możliwość zatrudnienia w: 
- przedsiębiorstwie Polskie Linie Kolejowe S.A. przy budowie i eksploatacji linii kolejowych
- przedsiębiorstwach napraw i utrzymania linii kolejowych,
- przedsiębiorstwach tramwajowych
- przedsiębiorstwach budowlano- montażowych, w których wykonywane są roboty drogowe i mostowe.

Celem ogólnym e‑zasobu jest zapoznanie się z angielskojęzyczną terminologią związaną z:

- wykonywaniem robót związanych z budową nawierzchni kolejowych,
- wykonywaniem robót związanych z utrzymaniem nawierzchni kolejowej i podtorza.

Cele i efekty kształcenia e‑zasobu w zawodzie Monter nawierzchni kolejowej

m293c593a913b6c30_1503435267354_0

1. Uczeń posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), w języku angielskim.
2. Uczeń interpretuje wypowiedzi w języku angielskim.
3. Uczeń analizuje i interpretuje instrukcje angielskojęzyczne.
4. Uczeń formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne w języku angielskim umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy.
5. Uczeń korzysta z angielskojęzycznych źródeł informacji.

m293c593a913b6c30_1503436684643_0

Słowa kluczowe e‑zasobu w zawodzie Monter nawierzchni kolejowej

m293c593a913b6c30_1503435496839_0

trakcja elektryczna, nasyp, tłuczeń, szyna, złączka szynowa, tor szynowy, tabor, podkład kolejowy, przęsło, podtorze, skrzyżowanie torów, suwnica, nawierzchnia kolejowa, wagon defektoskopowy, przejazd kolejowy, drezyna pomiarowa, pociąg do szlifowania szyn, dźwignik do podkładów, toromierz, toromistrz, dyżurny ruchu

m293c593a913b6c30_1503439952559_0
Szacowana liczba godzin potrzebna do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Nazwa kwalifikacji

Tytuł modułu

Liczba godzin

BD.10. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy oraz konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych

1. Wykonywanie robót związanych z budową nawierzchni kolejowych.

6

2. Wykonywanie robót związanych z utrzymaniem nawierzchni kolejowej i podtorza.

6