Przez ostatnie lata z roku na rok malało zainteresowanie budową pieców kaflowych. Praktycznie tradycyjne piece kaflowe z szamotu i gliny wyszły z użycia zastąpione niewymagającymi obsługi, nowoczesnymi urządzeniami do ogrzewania domu. Jednak początek XXI w. przynosi reaktywację zawodu zduna. Jest coraz więcej zainteresowanych piecami do ogrzewania czy ozdobnymi kominkami do dogrzewania. Piece i kominki są teraz bezpieczne, ekologiczne, wygodne, skuteczne i mogą stanowić tanią alternatywę ogrzewanie domu.

Obecnie zdun, naprawia i montuje różne rodzaje piece grzewcze i kuchenne w budynkach mieszkalnych, użyteczności publicznej, administracyjnych itp. przy zastosowaniu narzędzi murarskich i zduńskich oraz maszyn do przygotowania zaprawy i transportu. Zdun wykonuje również kominki w budynkach mieszkalnych, gastronomicznych czy hotelarskich.

Zdun może znaleźć pracę w firmach branży budowlanej, rzemieślniczych zakładach remontowo‑budowlanych zajmujących się budową i konserwacją trzonów kuchennych, pieców grzewczych oraz kominków. Może także prowadzić własną firmę.

Celem ogólnym e‑zasobu jest zapoznanie się z angielskojęzyczną terminologią związaną z:

  • wykonywanie i rozbiórka murowanych pieców grzewczych,

  • wykonywanie i rozbiórka kominków.

BD.15. Wykonywanie robót zduńskich

  1. Dobieranie materiałów i narzędzi do wykonywania murowanych pieców grzewczych i ich rozbiórki.

  2. Materiały do wykonywania pieców kaflowych.

  3. Narzędzia ręczne stosowane do prac zduńskich.

  4. Rodzaje pieców.

  5. Rodzaje konstrukcji kominków zależnie od przeznaczenia.

  6. Dobieranie materiałów, narzędzi i sprzętu związanych z wykonaniem kominka.

  7. Narzędzia używane przy budowie kominków.

Cele i efekty kształcenia e‑zasobu w zawodzie Zdun

m73aac373b15bfc0f_1503435267354_0
  1. Uczeń posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) w języku angielskim.

  2. Uczeń interpretuje wypowiedzi w języku angielskim dotyczące zduństwa.

  3. Uczeń analizuje i interpretuje instrukcje angielskojęzyczne dotyczące zduństwa.

  4. Uczeń formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne w języku angielskim umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy.

  5. Uczeń korzysta z angielskojęzycznych źródeł informacji.

m73aac373b15bfc0f_1503436684643_0

Słowa kluczowe e‑zasobu w zawodzie Zdun

m73aac373b15bfc0f_1503435496839_0

fundament, popielnik, drzwiczki popielnikowe, ruszt, komora paleniskowa, palenisko, komora paleniskowa, drzwiczki paleniskowe, sklepienie komory paleniskowej, kanał piecowy, wylot do komina, rura zapiecowa, zapiecek, Kanał dymowy, kawiarka, sklepienie pieca, otwór wyczystkowy, przewód kominowy, trzon kuchenny, kafle, cegła szamotowa, cegła ogniotrwała, płytka szamotowa, zaprawa szamotowa, cokół ,kafle gzymsowe, wywiewka, młotek zduński, punktak, poziomica zduńska, pion, packa, przecinak, kątownik, obcęgi zduńskie, kamień karborundowy.

kominek otwarty, kominek zamknięty, komora spalania, komora dymowa, wkład kominkowy, obudowa kominka, palenisko, szyber, czopuch, kanał dymowy, kratka wentylacyjna, wyczystka, ruszt, żeliwo, stal, marmur, piaskowiec, cegła ceramiczna, cegła szamotowa, cegła klinkierowa, klej, kit uszczelniający, zaprawa, płyta izolacyjna, płyta gipsowo‑kartonowa, wełna mineralna, płyta krzemianowo‑wapniowa.

m73aac373b15bfc0f_1503439952559_0
Szacowana liczba godzin potrzebna do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Nazwa kwalifikacji

Tytuł modułu

Liczba godzin

BD.15. Wykonywanie robót zduńskich

1. Wykonywanie murowanych pieców grzewczych i ich rozbiórka

6

2. Wykonywanie i rozbiórka kominków

6