Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prezentowanie i interpretowanie danych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: średnia arytmetyczna, rozstęp, moda, mediana,

  • wie, co to są dane,

  • zna różne typy diagramów,

  • wie, jak opracować narzędzie do zebrania danych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zbierać, opracowywać i w czytelny sposób prezentować dane,

  • potrafi interpretować pozyskane dane,

  • dąży do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności,

  • doskonali umiejętność obliczania średniej,

  • potrafi uporządkować dane.

2. Metoda i forma pracy

Współdziałania w zespole i pracy w grupie, ćwiczenia praktyczne, problemowa, praktyczna – indywidualna praca uczniów.

3. Środki dydaktyczne

Ankiety przeprowadzone przez uczniów na terenie szkoły, kalkulator, tabele do zestawienia danych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Ilościowe i jakościowe sprawdzenie pracy domowej.

  3. Zebranie informacji od uczniów na temat trudności z pozyskiwaniem informacji.

  4. Sformułowanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Odpowiedzenie na pytanie nauczyciela: Po co zbieramy dane?

  2. Podział klasy na grupy w jakich zbierali informacje. Sformułowanie problemu: co zrobić, aby dane, które pozyskaliście były czytelne?

  3. Praca w grupach: przetworzenie danych i sporządzanie na ich podstawie diagramów wybranego typu.

  4. Przedstawienie wyników pracy w grupach (sprawozdawca każdej grupy omawia wskazane przez nauczyciela zagadnienie, pozostałe grupy analizują własne wyniki, wprowadzając ewentualne poprawki)

c) Faza podsumowująca

  1. Samoocena dotycząca udziału każdego ucznia w pracy grupy.

  2. Wymienienie najciekawszych informacji na tematy przedstawione podczas lekcji.

  3. Podanie pracy domowej (załącznik 1).

6. Załączniki

b) Zadanie domowe

załącznik 1

Na lekcji informatyki wykonaj arkusz kalkulacyjny z wykresem na temat „Liczba dzieci w rodzinie”. Wcześniej przeprowadź ankietę dotyczącą liczby dzieci w wśród uczniów jednej z klasy twojego gimnazjum.. Oblicz, ile dzieci ma średnio każda rodzina.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Wcześniej nauczyciel zadał uczniom pracę do wykonania w dobranych przez siebie grupach mającą na celu zebranie informacji na tematy:

Grupa 1

Jaki procent całkowitej powierzchni Polski zajmuje poszczególne województwa ? Ile ludności mieszka na terenie każdego z nich? Jak przedstawia się poziom wykształcenia w poszczególnych województwach?

Grupa 2

Ile gimnazjów znajduje się na terenie każdego województwa w Polsce? Ilu uczniów uczy się w nich?

Grupa 3

Wyszukaj miasta Wielkopolski o największej liczbie mieszkańców. Znajdź dane dotyczące ludności największych miast Polski oraz stolic Europy i świata.

Grupa 4

Zbierz dane dotyczące uczniów naszej szkoły: ile osób dojeżdża, czym dojeżdżają, o której wychodzą z domu, o której wracają, jakie są ich zainteresowania.

Mogą być również tematy, które uczniowie sami zaproponują, które ich interesują.

R1MUBeRdLbWJD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.93 KB w języku polskim
R9406xhRWFCBJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim