Prezentowanie i interpretowanie danych
Prezentowanie i interpretowanie danych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: średnia arytmetyczna, rozstęp, moda, mediana,
wie, co to są dane,
zna różne typy diagramów,
wie, jak opracować narzędzie do zebrania danych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zbierać, opracowywać i w czytelny sposób prezentować dane,
potrafi interpretować pozyskane dane,
dąży do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności,
doskonali umiejętność obliczania średniej,
potrafi uporządkować dane.
2. Metoda i forma pracy
Współdziałania w zespole i pracy w grupie, ćwiczenia praktyczne, problemowa, praktyczna – indywidualna praca uczniów.
3. Środki dydaktyczne
Ankiety przeprowadzone przez uczniów na terenie szkoły, kalkulator, tabele do zestawienia danych.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Ilościowe i jakościowe sprawdzenie pracy domowej.
Zebranie informacji od uczniów na temat trudności z pozyskiwaniem informacji.
Sformułowanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Odpowiedzenie na pytanie nauczyciela: Po co zbieramy dane?
Podział klasy na grupy w jakich zbierali informacje. Sformułowanie problemu: co zrobić, aby dane, które pozyskaliście były czytelne?
Praca w grupach: przetworzenie danych i sporządzanie na ich podstawie diagramów wybranego typu.
Przedstawienie wyników pracy w grupach (sprawozdawca każdej grupy omawia wskazane przez nauczyciela zagadnienie, pozostałe grupy analizują własne wyniki, wprowadzając ewentualne poprawki)
c) Faza podsumowująca
Samoocena dotycząca udziału każdego ucznia w pracy grupy.
Wymienienie najciekawszych informacji na tematy przedstawione podczas lekcji.
Podanie pracy domowej (załącznik 1).
6. Załączniki
b) Zadanie domowe
załącznik 1
Na lekcji informatyki wykonaj arkusz kalkulacyjny z wykresem na temat „Liczba dzieci w rodzinie”. Wcześniej przeprowadź ankietę dotyczącą liczby dzieci w wśród uczniów jednej z klasy twojego gimnazjum.. Oblicz, ile dzieci ma średnio każda rodzina.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Wcześniej nauczyciel zadał uczniom pracę do wykonania w dobranych przez siebie grupach mającą na celu zebranie informacji na tematy:
Grupa 1
Jaki procent całkowitej powierzchni Polski zajmuje poszczególne województwa ? Ile ludności mieszka na terenie każdego z nich? Jak przedstawia się poziom wykształcenia w poszczególnych województwach?
Grupa 2
Ile gimnazjów znajduje się na terenie każdego województwa w Polsce? Ilu uczniów uczy się w nich?
Grupa 3
Wyszukaj miasta Wielkopolski o największej liczbie mieszkańców. Znajdź dane dotyczące ludności największych miast Polski oraz stolic Europy i świata.
Grupa 4
Zbierz dane dotyczące uczniów naszej szkoły: ile osób dojeżdża, czym dojeżdżają, o której wychodzą z domu, o której wracają, jakie są ich zainteresowania.
Mogą być również tematy, które uczniowie sami zaproponują, które ich interesują.