Problematyka opowiadań Żeromskiego SiłaczkaDoktor Piotr

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść opowiadań SiłaczkaDoktor Piotr ,

  • poznaje sylwetkę pisarza.

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi odwoływać się do wcześniej zdobytych wiadomości ,

  • umie scharakteryzować główne hasła pojawiające się w epoce Młodej Polski ,

  • potrafi wnioskować i argumentować ,

  • dba o estetykę wypowiedzi ,

  • ocenia problemy moralne głównych bohaterów i ustosunkowuje się do nich .

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca , metoda poszukująca , praca z tekstem , drzewko decyzyjne , mapa mentalna , elementy dyskusji , burza mózgów , prowokacja .

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst omawianych utworów

  2. Duże kartki papieru

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Powtórzenie wiadomości o opoce Młodej Polski poprzez stworzenie mapy mentalnej dotyczącej głównych haseł epoki . Uczniowie podają swoje propozycje , które zostają zapisane na tablicy . Każde hasło należy wyjaśnić.

MŁODA POLSKA –np. neoromantyzm , symbolizm , ekspresjonizm , parnasizm , dekadentyzm , immoralizm , impresjonizm .

Uczniowie podając inne hasła muszą je wyjaśnić . Następnie przypominają utwory jakie już zostały omówione , wskazują cechy charakterystyczne oraz zastanawiają się , które z podanych haseł są realizowane w utworze .

2. Sporządzenie notatki o pisarzu w formie ankiety personalnej.

3. Omówienie zagadnień zawartych w opowiadaniu Siłaczka . Drzewo decyzyjne pomoże zrozumieć motywy postępowania młodej nauczycielki :

STANISŁAWA BOZOWSKA

CELE

....................

DOBRE DOBRE

................... ..................

................... KONSEKWENCJE .................

ZŁE ZŁE

................... .................

................... .................

WYBÓR 1 WYBÓR 2

WYBÓR

SYTUACJA WYMAGAJĄCA PODJĘCIA DECYZJI

......................................................................................

Wspólne stworzenie notatki , w której należy wspomnieć , że utwór jest wyrazem tendencji antypozytywistycznych narastających z początkiem lat 90 XIX wieku . „ Siłaczka” jest próbą rozliczenia z pozytywistycznym ideałem pracy u podstaw .

4. Uczniowie próbują zinterpretować tytuł utworu , który stał się jednocześnie nazwą postawy życiowej jednostki ( charakterystyka postawy ).

5. Przystąpienie do analizy głównych problemów moralnych opowiadania „ Doktor Piotr „.

Ocena postaw głównych bohaterów może odbyć się przy zastosowaniu metody prowokacji typu „ Myślenie życzeniowe” czyli : Co by było gdyby...( Piotr nie zareagował na postępowanie ojca , a ojciec nie okradałby robotników itp.)

c) Faza podsumowująca

6. Głównym celem tego ćwiczenia będzie próba rozważenia problemu : Jaki sens ma poświęcanie się dla innych ? oraz czy warto być uczciwym . Uczniowie dzielą się na dwie grupy , kierując się własnymi poglądami .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Jakie cechy bohaterów opowiadań Żeromskiego uważasz za szczególnie cenne ? Które z nich mogą być przydatne w życiu , a które zdecydowanie mogą je skomplikować ? W rozważaniach zastosuj formę przemowy .

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1FdXaAmQzW4T

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.33 KB w języku polskim
R1SwXaA6nhqRE

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim