Problematyka opowiadań Żeromskiego "Siłaczka" i "Doktor Piotr"
Problematyka opowiadań Żeromskiego Siłaczka i Doktor Piotr
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść opowiadań Siłaczka i Doktor Piotr ,
poznaje sylwetkę pisarza.
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi odwoływać się do wcześniej zdobytych wiadomości ,
umie scharakteryzować główne hasła pojawiające się w epoce Młodej Polski ,
potrafi wnioskować i argumentować ,
dba o estetykę wypowiedzi ,
ocenia problemy moralne głównych bohaterów i ustosunkowuje się do nich .
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca , metoda poszukująca , praca z tekstem , drzewko decyzyjne , mapa mentalna , elementy dyskusji , burza mózgów , prowokacja .
3. Środki dydaktyczne
Tekst omawianych utworów
Duże kartki papieru
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Powtórzenie wiadomości o opoce Młodej Polski poprzez stworzenie mapy mentalnej dotyczącej głównych haseł epoki . Uczniowie podają swoje propozycje , które zostają zapisane na tablicy . Każde hasło należy wyjaśnić.
MŁODA POLSKA –np. neoromantyzm , symbolizm , ekspresjonizm , parnasizm , dekadentyzm , immoralizm , impresjonizm .
Uczniowie podając inne hasła muszą je wyjaśnić . Następnie przypominają utwory jakie już zostały omówione , wskazują cechy charakterystyczne oraz zastanawiają się , które z podanych haseł są realizowane w utworze .
2. Sporządzenie notatki o pisarzu w formie ankiety personalnej.
3. Omówienie zagadnień zawartych w opowiadaniu Siłaczka . Drzewo decyzyjne pomoże zrozumieć motywy postępowania młodej nauczycielki :
STANISŁAWA BOZOWSKA
CELE
....................
DOBRE DOBRE
................... ..................
................... KONSEKWENCJE .................
ZŁE ZŁE
................... .................
................... .................
WYBÓR 1 WYBÓR 2
WYBÓR
SYTUACJA WYMAGAJĄCA PODJĘCIA DECYZJI
......................................................................................
Wspólne stworzenie notatki , w której należy wspomnieć , że utwór jest wyrazem tendencji antypozytywistycznych narastających z początkiem lat 90 XIX wieku . „ Siłaczka” jest próbą rozliczenia z pozytywistycznym ideałem pracy u podstaw .
4. Uczniowie próbują zinterpretować tytuł utworu , który stał się jednocześnie nazwą postawy życiowej jednostki ( charakterystyka postawy ).
5. Przystąpienie do analizy głównych problemów moralnych opowiadania „ Doktor Piotr „.
Ocena postaw głównych bohaterów może odbyć się przy zastosowaniu metody prowokacji typu „ Myślenie życzeniowe” czyli : Co by było gdyby...( Piotr nie zareagował na postępowanie ojca , a ojciec nie okradałby robotników itp.)
c) Faza podsumowująca
6. Głównym celem tego ćwiczenia będzie próba rozważenia problemu : Jaki sens ma poświęcanie się dla innych ? oraz czy warto być uczciwym . Uczniowie dzielą się na dwie grupy , kierując się własnymi poglądami .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Jakie cechy bohaterów opowiadań Żeromskiego uważasz za szczególnie cenne ? Które z nich mogą być przydatne w życiu , a które zdecydowanie mogą je skomplikować ? W rozważaniach zastosuj formę przemowy .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza