Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • zna treść powieści Ten obcy I. Jurgielewiczowej;

      • poznaje pojęcie powieść psychologiczna.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • potrafi efektywnie pracować w grupie;

      • potrafi zacytować dzieło literackie dla poparcia swojego zdania;

      • potrafi podjąć próbę oceny postaci;

      • dyskutuje o problemach współczesnych nastolatków**;**

      • umie kulturalnie zabrać głos w dyskusji;

      • posługuje się poprawną polszczyzną.

  2. Metody pracy

    • praca w grupach,

    • elementy dyskusji,

    • praca z tekstem literackim,

    • metoda problemowa.

  3. Środki dydaktyczne

    • powieść Ten obcy,

    • Słownik terminów literackich.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza.

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • sprawdzenie pracy domowej;

        • podział uczniów na grupy.

      2. Podanie celu lekcji.

      3. Zapisanie tematu zajęć.

    2. Faza realizacyjna.

      1. Rozmowa o tematyce powieści Ten obcy.

      2. Zapisanie wniosku. (Np. Tematem powieści Ten obcy jest samotność Zenka Wójcika wśród ludzi.)

      3. Omówienie problemów głównych bohaterów powieści: Zenka Wójcika, Uli Zalewskiej, Pestki Ubyszówny, Mariana Pietrzyka i Julka Milera. (Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa zajmuje się analizą problemów jednej postaci.)

      4. Prezentacja efektów prac poszczególnych grup. (Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia w tabeli na tablicy. Po sprawdzeniu przez nauczyciela i dokonaniu uzupełnień, przepisują notatkę do zeszytów.)

      5. Sformułowanie wniosku.
        (Np. Problematyka powieści Ten obcy dotyczy stosunków dzieci z dorosłymi.)

    3. Faza podsumowująca.

      1. Rozmowa o tym, czy problemy bohaterów powieści Ten obcy są bliskie współczesnym nastolatkom.

      2. Zapis wniosków.
        (Np. Ten obcy jest utworem współczesnym. Ze względu na temat zaliczamy go do powieści obyczajowo - psychologicznych, gdyż porusza problemy młodzieży, mówi o przyjaźni, miłości, koleżeństwie, a także porusza problem różnicy pokoleń.)

      3. Wyjaśnienie terminu powieść psychologiczna.

      4. Sprawdzenie, czy uczniowie zapisali notatki zeszytach.

      5. Podanie pracy domowej.

  5. Bibliografia

    1. Ten obcy, I. Jurgielewiczowa, Nasza Księgarnia, Warszawa 1966.

    2. Podręczny słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Open, Warszawa 1994.

  6. Załączniki

    1. Zadanie domowe.
      Spróbuj wyobrazić sobie, jak potoczyły się dalsze losy bohaterów powieści Ten obcy. Napisz opowiadanie o tym, co wydarzyło się w życiu jednego z bohaterów powieści w ciągu następnych dziesięciu lat.

    2. Przykład tabeli do wypełnienia.

  7. Czas trwania lekcji
    45 minut

Rr2wZYYaw0v52

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 70.88 KB w języku polskim
R1BXocQuCrUtd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 575.50 KB w języku polskim