Problematyka wybranych wierszy Juliana Tuwima
Problematyka wybranych wierszy Juliana Tuwima
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna najważniejsze fakty z życia poety ,
poznaje atapy twórczości Tuwima ,
rozumie przesanie poznanych wierszy .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi dostrzec problemy społeczno – polityczne w konkretnych utworach ,
ocenia problematykę utworów odnosząc się do sytuacji politycznej okresu dwudziestolecia międzywojennego ,
dokonuje analizy i interpretacji wierszy ,
wnioskuje i argumentuje .
2. Metoda i forma pracy
Metoda podająca , metoda poszukująca , praca z tekstem , elementy dramy.
3. Środki dydaktyczne
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
CWICZENIE 1
Uczniowie wykonują ćwiczenie , które ma na celu ukazanie charakterystycznych cech poetyki Tuwima . Wiersze : Wiosna , Do krytyków , Mieszkańcy i Bal w operze pochodzą z róznych tomów poezji co pozwoli ustalić pewne etapy twórczosci poety .
Uczniowie czytają wiersze w ciszy , a następnie prosimy dwie chętne pary , które odczytają wiersze na głos , przy czym jedna osoba będzie czytać wiersz , a druga za pomoca pantomimy postara się oddać atmosferę wiersza .
Po odczytaniu wierszy Wiosna( 1918 r. ) i Do krytyków ( 1920 r. ) uczniowie sporządzają notatkę .
Cechy charakterystyczne : - zachwyt nad codziennością , - zauroczenie samym faktem istnienia , - witalizm , miłość , - humor , ironia , radość życia , - bohaterem wierszy jest zwykły człowiek .
ĆWICZENIE 2
Wykonane przez uczniów w ten sam sposób co poprzednie . Zostają odczytane wiersze : Mieszkańcy i Bal w operze .
Mieszkańcy ( 1933 r. ):
potępienie całego społeczeństwa ( Tuwim jako liberał i wróg antysemickiej prawicy szydził z przeciwników w wielu swoich wierszach )
prymitywne wzorce życia ,
zakłamanie i fałsz społeczeństwa ,
jeden dzień z życia przeciętnego mieszczucha jako obraz całego jego życia ,
szarość , monotonia ,
bezustanna konsumpcja i pogoń za sprawami materialnymi ,
zaspakajanie tylko najbardziej przyziemnych potrzeb ,
brak szacunku dla modlitwy bedącej tylko zbiorem frazesów i prośbą o korzyści .
Bal w operze ( 1936 r. ):
ukazanie rzeczywistości politycznej lat trzydziestych ,
katasroficzna postawa artysty przeczuwającego nadciągającą zagładę wojenną
w wierszu występują kalambury , neologizmy , wulgaryzmy ,
obraz beztroskiej , rozpustnej elity rządzącej w gmachu obstawionym oddziałami tajnej policji ,
kontrast z obrazem nędzy i codziennej pracy ,
krytyka policyjnego terroru i wszechwładzy pieniądza ,
kryzys wartości moralnych .
c) Faza podsumowująca
Rozmowa z elementami dyskusji na temat poznanych wierszy .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wciąż aktualne czy pokryte pyłem przeszłości ? Jak oceniasz aktualność wierszy Tuwima obserwując czasy ci współczesne .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza