Problematyka wybranych wierszy Juliana Tuwima

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna najważniejsze fakty z życia poety ,

  • poznaje atapy twórczości Tuwima ,

  • rozumie przesanie poznanych wierszy .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi dostrzec problemy społeczno – polityczne w konkretnych utworach ,

  • ocenia problematykę utworów odnosząc się do sytuacji politycznej okresu dwudziestolecia międzywojennego ,

  • dokonuje analizy i interpretacji wierszy ,

  • wnioskuje i argumentuje .

2. Metoda i forma pracy

Metoda podająca , metoda poszukująca , praca z tekstem , elementy dramy.

3. Środki dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

CWICZENIE 1

Uczniowie wykonują ćwiczenie , które ma na celu ukazanie charakterystycznych cech poetyki Tuwima . Wiersze : Wiosna , Do krytyków , MieszkańcyBal w operze pochodzą z róznych tomów poezji co pozwoli ustalić pewne etapy twórczosci poety .

Uczniowie czytają wiersze w ciszy , a następnie prosimy dwie chętne pary , które odczytają wiersze na głos , przy czym jedna osoba będzie czytać wiersz , a druga za pomoca pantomimy postara się oddać atmosferę wiersza .

Po odczytaniu wierszy Wiosna( 1918 r. ) i Do krytyków ( 1920 r. ) uczniowie sporządzają notatkę .

Cechy charakterystyczne : - zachwyt nad codziennością , - zauroczenie samym faktem istnienia , - witalizm , miłość , - humor , ironia , radość życia , - bohaterem wierszy jest zwykły człowiek .

ĆWICZENIE 2

Wykonane przez uczniów w ten sam sposób co poprzednie . Zostają odczytane wiersze : MieszkańcyBal w operze .

Mieszkańcy ( 1933 r. ):

  • potępienie całego społeczeństwa ( Tuwim jako liberał i wróg antysemickiej prawicy szydził z przeciwników w wielu swoich wierszach )

  • prymitywne wzorce życia ,

  • zakłamanie i fałsz społeczeństwa ,

  • jeden dzień z życia przeciętnego mieszczucha jako obraz całego jego życia ,

  • szarość , monotonia ,

  • bezustanna konsumpcja i pogoń za sprawami materialnymi ,

  • zaspakajanie tylko najbardziej przyziemnych potrzeb ,

  • brak szacunku dla modlitwy bedącej tylko zbiorem frazesów i prośbą o korzyści .

Bal w operze ( 1936 r. ):

  • ukazanie rzeczywistości politycznej lat trzydziestych ,

  • katasroficzna postawa artysty przeczuwającego nadciągającą zagładę wojenną

  • w wierszu występują kalambury , neologizmy , wulgaryzmy ,

  • obraz beztroskiej , rozpustnej elity rządzącej w gmachu obstawionym oddziałami tajnej policji ,

  • kontrast z obrazem nędzy i codziennej pracy ,

  • krytyka policyjnego terroru i wszechwładzy pieniądza ,

  • kryzys wartości moralnych .

c) Faza podsumowująca

Rozmowa z elementami dyskusji na temat poznanych wierszy .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Wciąż aktualne czy pokryte pyłem przeszłości ? Jak oceniasz aktualność wierszy Tuwima obserwując czasy ci współczesne .

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1DvhYi3DQbsW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.42 KB w języku polskim
R1RJzahA0d86u

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim