Problemy na rynku pracy w Polsce
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Problemy na rynku pracy w Polsce.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
5.5.: uczeń podaje główne, aktualne problemy rynku pracy w Polsce i we własnym regionie.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
rozumie główne przyczyny bezrobocia w Polsce,
zna problemy rynku pracy w Polsce*,*
zna problemy rynku pracy we własnym regionie*,*
zna społeczne i ekonomiczne skutki bezrobocia,
rozumie wpływ przekształceń własnościowych w gospodarce na zmianę struktury zatrudnienia.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wymienić główne przyczyny bezrobocia w Polsce,
potrafi zaproponować działania zmniejszające zjawisko bezrobocia w Polsce,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie,
samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł (materiały przygotowane przez nauczyciela),
rozwiązywać problemy przy użyciu dostępnych materiałów,
samodzielnie wyciąga końcowe wnioski.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Nauczyciel pyta uczniów, jakie są, ich zdaniem, główne przyczyny bezrobocia w Polsce. Komentuje i uzupełnia odpowiedzi uczniów. Wspólnie z uczniami zastanawia się nad sposobami zmniejszenia bezrobocia w Polsce. | atlasy, mapy | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | Geografia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel uruchamia ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1) i pokazuje zmiany w strukturze bezrobocia w Polsce po 1989 roku (nie pokazuje kolejnych stron ćwiczenia). Tłumaczy, w jaki sposób oblicza się stopę bezrobocia. Następnie pyta, w których województwach bezrobocie jest największe, a w których - najmniejsze. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie pokazuje zdjęcie nr 1 z galerii zdjęć (zasób nr 2). Wspólnie z uczniami wyszukują regionów o największym i najmniejszym bezrobociu. Sprawdzają też, jak na tle kraju wypada województwo, w którym znajduje się szkoła. Nauczyciel wykorzystuje kolejne zdjęcia z galerii, by pokazać bezrobocie rejestrowe w Polsce w latach 2011‑12, a także stopę bezrobocia i liczbę bezrobotnych. Wykorzystuje zdjęcie nr 4 z galerii zdjęć by pokazać, że większe bezrobocie występuje na tzw. „prowincji”. Podczas pokazywania zdjęcia nr 5 podkreśla niedopasowanie między wymaganiami i oczekiwaniami pracodawcy a umiejętnościami osób bezrobotnych. Pokazuje zdjęcie nr 6 i prosi uczniów o wymienienie skutków bezrobocia w kraju. Uzupełnia i komentuje wypowiedzi uczniów. | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1), galeria zdjęć (zasób nr 2) | pogadanka, wykład, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach indywidualna i zbiorowa, praca w grupach metodą aktywizującą uczniów |
Etap podsumowujący | Geografia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel podsumowuje tematykę lekcji. Ponownie uruchamia ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1) i wspólnie z uczniami odpowiada na poszczególne pytania. | ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1), | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach Indywidualna i zbiorowa |