Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Problemy na rynku pracy w Polsce.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 5.5.: uczeń podaje główne, aktualne problemy rynku pracy w Polsce i we własnym regionie.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • rozumie główne przyczyny bezrobocia w Polsce,

  • zna problemy rynku pracy w Polsce*,*

  • zna problemy rynku pracy we własnym regionie*,*

  • zna społeczne i ekonomiczne skutki bezrobocia,

  • rozumie wpływ przekształceń własnościowych w gospodarce na zmianę struktury zatrudnienia.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić główne przyczyny bezrobocia w Polsce,

  • potrafi zaproponować działania zmniejszające zjawisko bezrobocia w Polsce,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie,

  • samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł (materiały przygotowane przez nauczyciela),

  • rozwiązywać problemy przy użyciu dostępnych materiałów,

  • samodzielnie wyciąga końcowe wnioski.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Geografia,

wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel pyta uczniów, jakie są, ich zdaniem, główne przyczyny bezrobocia w Polsce. Komentuje i uzupełnia odpowiedzi uczniów. Wspólnie z uczniami zastanawia się nad sposobami zmniejszenia bezrobocia w Polsce.

atlasy, mapy

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia,

wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel uruchamia ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1) i pokazuje zmiany w strukturze bezrobocia w Polsce po 1989 roku (nie pokazuje kolejnych stron ćwiczenia). Tłumaczy, w jaki sposób oblicza się stopę bezrobocia. Następnie pyta, w których województwach bezrobocie jest największe, a w których - najmniejsze. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów, a następnie pokazuje zdjęcie nr 1 z galerii zdjęć (zasób nr 2). Wspólnie z uczniami wyszukują regionów o największym i najmniejszym bezrobociu. Sprawdzają też, jak na tle kraju wypada województwo, w którym znajduje się szkoła.

Nauczyciel wykorzystuje kolejne zdjęcia z galerii, by pokazać bezrobocie rejestrowe w Polsce w latach 2011‑12, a także stopę bezrobocia i liczbę bezrobotnych. Wykorzystuje zdjęcie nr 4 z galerii zdjęć by pokazać, że większe bezrobocie występuje na tzw. „prowincji”. Podczas pokazywania zdjęcia nr 5 podkreśla niedopasowanie między wymaganiami i oczekiwaniami pracodawcy a umiejętnościami osób bezrobotnych. Pokazuje zdjęcie nr 6 i prosi uczniów o wymienienie skutków bezrobocia w kraju. Uzupełnia i komentuje wypowiedzi uczniów.

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1), galeria zdjęć (zasób nr 2)

pogadanka, wykład,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach metodą aktywizującą uczniów

Etap podsumowujący

Geografia,

wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne,

kompetencje

informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel podsumowuje tematykę lekcji. Ponownie uruchamia ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1) i wspólnie z uczniami odpowiada na poszczególne pytania.

ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1),

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa

RoZOF1zXsErLP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 110.00 KB w języku polskim
RHaGRCJqkN78r

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 82.24 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3