Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Problemy wyżywienia ludności na świecie

Cele lekcji

Cel ogólny: poznanie problemu głodu i niedożywienia na świecie.

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • co to jest głód,

  • co to jest zielona rewolucja,

  • jakie kraje produkują nadwyżkę żywności,

  • jakie składniki odżywcze potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania człowieka.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny istnienia obszarów występowania niedoborów i nadwyżek żywności,

  • zajmuje stanowisko w kwestii pomocy żywnościowej,

  • potrafi wskazać obszary występowania głodu na świecie.

c) Postawy

Uczeń:

  • kształtuje reakcje empatyczne,

  • wykazuje tolerancję wobec innych,

  • posiada własne zdanie.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca w grupach, drzewko decyzyjne.

3. Środki dydaktyczne

Flamastry, atlasy, podręcznik, karta pracy, ksero drzewka decyzyjnego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.

Nauczyciel wspólnie z uczniami definiuje pojęcie głodu oraz wymienia składniki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania człowieka.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel w krótkiej pogadance wyjaśnia przyczyny głodu oraz podaje jego skutki. Prosi uczniów o zapisanie tych informacji w zeszycie.

Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Każda z grup otrzymuje przygotowane arkusze z drzewkiem decyzyjnym (załącznik 1). Nauczyciel określa problem: „Jak zapobiegać głodowi na świecie?”.

Uczniowie wypełniają arkusze z drzewkiem decyzyjnym – określają rozwiązanie problemu oraz wady i zalety każdego pomysłu. Czas pracy wynosi około 10 minut.

Po upływie czasu liderzy grup przedstawiają wyniki pracy. Następnie nauczyciel i uczniowie dyskutują na temat przedstawionych pomysłów. Wspólnie wybierają najlepszy i zapisują go w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o wypełnienie karty pracy (załącznik 2).

5. Bibliografia

  1. Strona internetowa:

http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1319/idc/3/

  1. Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

  2. Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1. (źródło: http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1319/idc/3/)

R1KkPqimChXlk

załącznik 2.

Które z poniższych przyczyn należą według FAO do głównych przyczyn głodu:

  1. stałe pogarszanie się jakości gleb,

  2. szybki wzrost liczby ludności,

  3. niski poziom cywilizacyjny mieszkańcow wsi,

  4. słabo rozwinięty przemysł.

b) Zadanie domowe

Podaj obszary na świecie, gdzie występuje niedożywienie i te, gdzie istnieją nadwyżki żywności.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II.

R12FL3ZRCCs8L

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.55 KB w języku polskim
R1P64GjQbBVzg

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim