Problemy wyżywienia ludności na świecie
Problemy wyżywienia ludności na świecie
Cele lekcji
Cel ogólny: poznanie problemu głodu i niedożywienia na świecie.
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest głód,
co to jest zielona rewolucja,
jakie kraje produkują nadwyżkę żywności,
jakie składniki odżywcze potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania człowieka.
b) Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny istnienia obszarów występowania niedoborów i nadwyżek żywności,
zajmuje stanowisko w kwestii pomocy żywnościowej,
potrafi wskazać obszary występowania głodu na świecie.
c) Postawy
Uczeń:
kształtuje reakcje empatyczne,
wykazuje tolerancję wobec innych,
posiada własne zdanie.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca w grupach, drzewko decyzyjne.
3. Środki dydaktyczne
Flamastry, atlasy, podręcznik, karta pracy, ksero drzewka decyzyjnego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji oraz wyjaśnienie zagadnień będących treścią lekcji.
Nauczyciel wspólnie z uczniami definiuje pojęcie głodu oraz wymienia składniki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania człowieka.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel w krótkiej pogadance wyjaśnia przyczyny głodu oraz podaje jego skutki. Prosi uczniów o zapisanie tych informacji w zeszycie.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Każda z grup otrzymuje przygotowane arkusze z drzewkiem decyzyjnym (załącznik 1). Nauczyciel określa problem: „Jak zapobiegać głodowi na świecie?”.
Uczniowie wypełniają arkusze z drzewkiem decyzyjnym – określają rozwiązanie problemu oraz wady i zalety każdego pomysłu. Czas pracy wynosi około 10 minut.
Po upływie czasu liderzy grup przedstawiają wyniki pracy. Następnie nauczyciel i uczniowie dyskutują na temat przedstawionych pomysłów. Wspólnie wybierają najlepszy i zapisują go w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wypełnienie karty pracy (załącznik 2).
5. Bibliografia
Strona internetowa:
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1319/idc/3/
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
Wójtowicz B., Aktywizujące metody edukacji geograficznej, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1. (źródło: http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/1319/idc/3/)
załącznik 2.
Które z poniższych przyczyn należą według FAO do głównych przyczyn głodu:
stałe pogarszanie się jakości gleb,
szybki wzrost liczby ludności,
niski poziom cywilizacyjny mieszkańcow wsi,
słabo rozwinięty przemysł.
b) Zadanie domowe
Podaj obszary na świecie, gdzie występuje niedożywienie i te, gdzie istnieją nadwyżki żywności.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II.